Gå til innhold

Normalt å ikke øke så fort i benkpress?

Anbefalte innlegg

Er det normalt at jeg ikke øker noe fort i benkpress?

Jeg trente med 30kg 3x8 da jeg var helt fersk. Tok det 3x8.

Nå - 2 månder etterpå så tar jeg 40-45kg 3x8. Er det bra eller dårlig økning?

Ja - jeg er svak :wee:. Aldri trent før jeg begynte med styrketrening.

Endret av Torjus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anbefaler deg å kjøre 5x5 sett når du blir litt mer dreven(viktig å utføre riktig teknisk). Det er mer optimalt enn 8x3 hvis du ønsker å øke.

9081277[/snapback]

Bullshit.

---

Spørs hva du mener med å øke fort? Forventer du at du tar ned 200kg innen ett par mnd-er eller? Da må du tro om igjen! Den første tiden vil styrkeøkning være null problem. Og jo tyngre vekter du løfter, jo verre vil det bli :)

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å kjøre 5x5 sett når du blir litt mer dreven(viktig å utføre riktig teknisk). Det er mer optimalt enn 8x3 hvis du ønsker å øke.

9081277[/snapback]

Bullshit.

---

Spørs hva du mener med å øke fort? Forventer du at du tar ned 200kg innen ett par mnd-er eller? Da må du tro om igjen! Den første tiden vil styrkeøkning være null problem. Og jo tyngre vekter du løfter, jo verre vil det bli :)

9084219[/snapback]

Vet ikke helt om du misforsto. Hvis han er opptatt av å øke raskest i benk med tanke på maksløft har jeg mer troen på 5x5 enn 8x3. ;)

Lenke til kommentar

Begynnte med 12 rep på to 11kg manualer, tok det ikke til failure, etter 4 måneder hadde jeg 6 rep på 2 styk 62 kg maualer. Det gøyeste var alikevel å gå fra 120 til 170 i benken i forsvaret (på 13 uker). Da ble jeg testet for dop, LOL. Kom faen meg narko sør. Skjedde ingenting.

Lenke til kommentar

9081277[/snapback]

Bullshit.

---

9084219[/snapback]

Det er ikke bullshit om det funker på han som gjør det. Stort sett stagnerer folk pga at de ikke vet hva de skal gjøre for å øke enten intrensiteten eller å drive mer ut av samme muskel. 8x3 høres ut som en dårlig ide, 5x5 høres ikke spessielt bra ut i mine ører heller. Jeg bruker å ta 3 set og variere fra 12 til 3 rep over 8 uker, men det er ikke en fasit.

Det finnes nemelig ingen fasit fordi vi alle har ulike gener. Jeg vet dette er en klishe, men folk ser ut til å glemme den. En annen ting er at når du skal legge på deg må du ha et høgere kcal inntak enn du forbrenner, og omvendt når du skal ned i vekt. Så skal du bli et mega beist uten dop må du spise, spise, spise!

Lenke til kommentar

9081277[/snapback]

Bullshit.

---

9084219[/snapback]

Det er ikke bullshit om det funker på han som gjør det. Stort sett stagnerer folk pga at de ikke vet hva de skal gjøre for å øke enten intrensiteten eller å drive mer ut av samme muskel. 8x3 høres ut som en dårlig ide, 5x5 høres ikke spessielt bra ut i mine ører heller. Jeg bruker å ta 3 set og variere fra 12 til 3 rep over 8 uker, men det er ikke en fasit.

Det finnes nemelig ingen fasit fordi vi alle har ulike gener. Jeg vet dette er en klishe, men folk ser ut til å glemme den. En annen ting er at når du skal legge på deg må du ha et høgere kcal inntak enn du forbrenner, og omvendt når du skal ned i vekt. Så skal du bli et mega beist uten dop må du spise, spise, spise!

9096035[/snapback]

La meg gjenta meg selv, slik at du forstår poenget - BULLSHIT. Ble det klarere nå? Han gjorde en grov tabbe, og det var å generalisere. Du sier "om det funker på HAN", det er helt greit, men sa han noe om det? Nei.

Litt komisk at han sier, "når du har blitt mer dreven", blir som at alle blir anbefalt å kjøre 3-, 4- og 5-splitter når de har trent en stund. Er det noen her som vil påstå at DC ikke funker? Jeg ler.

Du nevner noe viktig, og det er gener, og for den del, mange andre faktorer spiller også inn. Men det er helt individuelt hva som funker for den enkelte når det gjelder trening, noe psykisk ligger bak det også.

Lenke til kommentar
La meg gjenta meg selv, slik at du forstår poenget - BULLSHIT. Ble det klarere nå? Han gjorde en grov tabbe, og det var å generalisere. Du sier "om det funker på HAN", det er helt greit, men sa han noe om det? Nei.

Litt komisk at han sier, "når du har blitt mer dreven", blir som at alle blir anbefalt å kjøre 3-, 4- og 5-splitter når de har trent en stund. Er det noen her som vil påstå at DC ikke funker? Jeg ler.

Du nevner noe viktig, og det er gener, og for den del, mange andre faktorer spiller også inn. Men det er helt individuelt hva som funker for den enkelte når det gjelder trening, noe psykisk ligger bak det også.

Synes du uttaler deg veldig skråsikkert her, uten at du nødvendigvis har noen spesiell grunn til det. Det hersker en generell konsensus om at få reps er bedre for å øke i styrke enn mange reps. Skjønner ikke hva som er bullshit med det.

Lenke til kommentar

9081277[/snapback]

Bullshit.

---

9084219[/snapback]

9096035[/snapback]

9098567[/snapback]

Virker som om du bare er intressert i kritisere opplakte feil. Det er vel Dog Crap som du refferer til? Det er en avart av Powerfactor treningen som kom på 80-tallet. Som igjenn var et produkt av HIT treningen til Mike og Ryen Menzer. Problemet med disse systemene er at de kjører ut nervesystemet til det punktet at overtrening blir uungålig. Du må tenke på at de menneskene som virkelig får resultater av dette systemet ikke er reine eller så er de unntak som tåler slikt stress. Er du en av de som tåler det, fint for deg. For å nevne en person som ikke var enig i dette systemet, Jostein Ødegården. Er ikke sikker på hva han sier om det nå for tiden, snakket med han om det når DC var i flex mag. Høyintensitets trening er noe som ser ut til å dukke opp i kroppsbygging med jevne mellomrom, men holder aldrig i lengden. Leddbånd og sener klarar ikke å henge med musklen og så får man gjerne betennelser og avrvininger.

Endret av everhuge
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Begynnte med 12 rep på to 11kg manualer, tok det ikke til failure, etter 4 måneder hadde jeg 6 rep på 2 styk 62 kg maualer. Det gøyeste var alikevel å gå fra 120 til 170 i benken i forsvaret (på 13 uker). Da ble jeg testet for dop, LOL. Kom faen meg narko sør. Skjedde ingenting.

9090321[/snapback]

Vanvittig økning. Men når du begynte med to 11kg manualer var du vel totalt ute av teknikk? For er jo utrolig lite hvis du tenker på flatbenk med manualer. Selv begynte jeg på 16kg manualer i skråbenk, men iløpet av første uka gikk opp til 26kg siden jeg fikk inn teknikken. Hva tok du etter første uka?

Etter 10 uker (hvorav 7 rolige uker og de siste 3 ukene har vært intensive) så ligger jeg på 6 rep på 44kg i skråbenk. Hadde vel blitt 48-50kg hvis jeg hadde kjørt rettbenk først. Hvor fort gikk du opp fra 48kg til 62kg? Hvor mye veide du i starten og etter de 4 månedene?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fatter ikke at du klarte øke fra 16 til 26 først uken heller jeg :p Tar selv 28kg med manualer i skråbenk, og trener med 70 i benken (4x8)

Har vel trent siden januar nå.

Har nok ikke vært flink nok med økning osv, men så er jeg mest opptatt av størrelse, og ikke styrke.

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
8x3 høres ut som en dårlig ide, 5x5 høres ikke spessielt bra ut i mine ører heller.

Hehe. Ikke alle som er enig med deg i det.

Chad Waterbury (svært høyt respektert skribent for T-Nation) har viet en hel artikkel om hvor bra han mener 8x3 (8 sett, 3 reps), 5x5 og tilsvarende er.

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1696844&cr=

De velkjente 5x5-programmet i forskjellige varianter er et av tidenes mest brukte treningsprogrammer. Utarbeidet av de legendariske styrkecoachene Bill Starr og Glenn Pendlay.

http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_.../Linear_5x5.htm

http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_...iodized_5x5.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...