Gå til innhold

Tok lynet PC-en min?

Anbefalte innlegg

For over en uke siden begynte det å lyne og tordne; jeg slår av maskinen og drar ut kontakta til PC-en og skjermen, men IKKE telefonlinja som går til rutermodemet og videre til det integrerte nettverskortet mitt.

Noen timer senere, når alt er stille og rolig, slår jeg på maskinen, går på kjøkkenet for å finne noe å spise, går tilbake; og ser med en gang at skjermen ikke har slått seg på. De to lysdiodene på kabinettet flimrer -- aldri sett det før ... Jeg prøver å trykke reset, men det går ikke. Avknappen går heller ikke, og jeg må dra ut kontakta bak for å slå av.

Blir kanskje en unødvendig lang forklaring dette her, men det er for å bygge opp en historie og lage steming. :D

Når jeg da forsøker å slå maskinen på igjen går det ikke -- alt er dødt!

Jeg forsøker å jumpstarte strømforsyneren, og det går; så da er det tilsynelatende ikke noe galt med den. Så, etter å ha tuklet med av-og-på-bryteren og ledingene, ser jeg at vifta på prosessoren plutselig beveger litt på seg! It's alive! Drar ut alt fra hovedkortet, bortsett fra det mest nødvendige for å starte Windows. Prosessoren går da som den skal -- etter lyden å dømme! -- men skjermkortet vil ikke gå som det skal, og jeg får ikke skjermen på. Vifta til skjermkortet rikker seg så vidt, og den går som en gammel snekkemotor hvis jeg "sveiver den i gang" med pekefingeren; men det er alt ...

Uansett -- tilbake til dette med lynnedslag: Det luktet ikke svidd av maskinen, og det er ingen synlige tegn til at lynet har slått til. Derfor tviler jeg på at lynet har gått gjennom telefonledingen som jeg ikke dro ut (skal likevel begynne å gjøre det). En venn av meg spekulerte i at som et resultat av lyn og torden kan det oppstått et elektromagnetisk felt rundt maskinen, som kan ha slått den ut når jeg satte i kontaktene og slo på. Enten det, eller så har det ha kommet en "spenningstopp" fra e-verket.

Tanker rundt dette? Noen som har opplevd eller hørt om lignende tilfeller?

Fortsettelsen på historen, for de som bryr seg, er at jeg var uten Internett-tilgang i en HEL UKE! Trodde jeg skulle dø. Fikk til slutt bestilt en bærbar som jeg skriver denne posten på. Skal uansett kjøpe ny stasjonær -- venter bare på 22. juli-krakket til Intel.

Jeg vet ikke sikkert om master-harddisken som stod i er ødelagt. Heldigvis hadde jeg tatt backup av de mest esensielle for kort tid siden: :)

Endret av Monster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På tide å ringe forsikringsselskapet nå.

9070923[/snapback]

Àvstår fra det siden jeg ikke har brukt overspenningsvern; og jeg måtte da ha brukt en som var godkjent på en måte som for øyeblikket ikke er kjent for meg. Hvis det IKKE er lynet som direkte har tatt knekken på den, men heller nevnte grunner, hva da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...