Gå til innhold

Ny allround maskin, trenger kompatible deler, 15k

Anbefalte innlegg

Heisann,

Begynner å bli en del år siden maskinen min ble kjøpt. Har riktignok oppgradert den her og der opp igjennom tiden, men siden jeg har vært i forcen et år nå, uten å ha brukt noe særlig tid på den, føler jeg det er på tide å skaffe seg en ny en - hvor jeg ønsker å starte fra scratch. Jeg søker dermed hjelp blandt hw.no's medlemmer til å sette sammen en komplett maskin, da jeg vet at det finnes utrolig mange kompetente personer her, som kan gi en hjelpende hånd.

Maskinen trenger ikkje være den beste av det beste, men bør holde noenlunde mål. En prislapp på rundt 10-15k inkludert skjerm er akseptabelt. Et viktig moment må være at delene er best mulig kompatible med hverandre. Med dette mener jeg f.eks. skjermkort som "støtter" dagens spill. Har hørt om endel skjermkort som ikkje støtter spill, eller spill som ikkje støtter visse skjemkort, og vet ei om dette stemmer, da jeg føler at jeg har vært "avskåret" fra verden i nærmere ett år nå, og dermed har lite kunnskap om dette. Innspill på dette mottas med stor takk.

Etter å hatt en treg systemdisk i alle år, ønsker jeg denne gangen å fyre opp en 15k rpm scsi-disk som systemdisk, samt en vanlig sata-hdd til "lagringsdisk", så fremt det ikkje er noen som har sterke innvendinger mot dette?

Maskinen skal brukes til både det ene og andre, men jeg er ingen hardcore gamer. Liker dog å teste nye spill på markedet. Avspilling av HDTV i 1080p er en fordel (uten at jeg har noe særlig greie på hvor mye som kreves for at dette skal gå i boks - vet bare at det ikkje fungerer noe særlig bra på eksisterende maskin).

Ønsker at maskinen fortrinnsvis skal kjøre Intel, da jeg har best referanser til dem, samt at prisen kommer til å synke betraktelig etter 22.juli. Men om noen har gode argumenter for å bruke AMD istedetfor, er jeg åpen for dette.

Mus og tastatur er noe jeg har/skaffer ved en seinere anledning, så dette kan dere se bort fra.

Kabinettet trenger ikkje være noe fancy opplegg. Det bør være nøytralt, ha gode praktiske løsninger på installering av hardware, og ha mulighet for god gjennomluftning/kjøling. Ønsker ikkje å bruke vannkjøling. Ønsker samtidig å få en så stille maskin som mulig, uten at dette skal bekostes noe særlig mye.

Skjermen skal være av typen LCD/flatskjerm, og kan godt koste noen lapper slik at jeg får en god skjerm (en god skjerm er et viktig moment for meg).

Overklokking har ingen betydning for meg, så dette kan dere bare se bort fra.

Takker på forhånd for eventuell hjelp jeg måtte få.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...