Gå til innhold

Spillproblemer etter skifte av skjerm.

Anbefalte innlegg

Hei, eg har et aldri så lite problem etter å ha byttet ut min gode gamle kasseskjerm med Samsung sin 22" flatskjerm Syncmaster 226bw.

Problemet er at samtlige spill som funker uten problemer på min gamle skjerm rett og slett krasjer ved oppstart og eg får opp windows feilmelding.

Spill eg vet dette skjer med: Doom3, Quake4, RTCW:ET & ET:QW(beta). Eg oppdaget problemet først ved ET:QW men ettersom det var en beta trodde eg at det bare var spillet. Desverre skjedde akkurat det samme med de nevnte spillene og alle disse spillene funket på den pcen eg bruker no med den gamle skjermen.

Problemet kom som sagt etter å ha anskaffet meg syncmaster 226bw og instalert driveren til skjermen, min egne konklusjon er at det må ha noe med driveren å gjøre ettersom en skjerm ikke skal ha mulighet til å krasje spill. Men har prøvd å avinstalere driveren som etterfølges av en reboot av pcen men etter å ha skrudd pcen på igjen var driveren forsatt der.

Det eg då trenger hjelp til er hvordan fjerne driveren eller modde den sånn at eg kan spille de overnevnte spillene.

Ps. det er ikke alle spill som har dette problemet, foreløbig virker d som den bare har problemeer med Id software sine spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FOr å fjerne driverene kan du vel bare gå på enhetsbehandling, velge driveren, og trykke avinstaller, eller noe i den duren? :)

At spill klikker pga. skjerm er nytt for meg... Lykke til hvertfall :)

(og si gjerne litt om hvordan du oppfatter 226BW skjermen. ER på utkikk selv, og denne ser veldig lovende ut :)

Men er fremdeles i tvil om jeg vil ha gloss eller ikke. Gloss ser mye penere ut, mens matt kan fort bli litt tamt.. jeg vet ikke... :/ Sitter med 19" CRT selv..

Lenke til kommentar

Høres ut som det kan være oppløsningen du kjører ?

Har du prøvd å gå inn i configen og forandre oppløsningen?

F.eks i quake 3 når du skal spille på widescreen på den 22" så er oppløsningen 1680x1050.

Da må du forandre/legge til i configen din,

r_mode -1

r_customwidth 1680

r_customheigth 1050

R_mode -1 er det som aktiverer de 2 siste parameterne.

Det er imperativt at du har riktig oppløsning ellers vil slike spill kræsje.

Stianbl:

Jeg har anskaffet meg en 19" som erstatter min gode 21" dell crt skjerm.

1280x1024. Anbefales. respons tid og input lag er ikke eksisterende så godt som, men noe er der, men jeg har ikke fått tweaket driverne enda.

Eller rotet rundt i powerstrip heller. Så en kjapp 19" av nyere type er bra.

Lenke til kommentar
FOr å fjerne driverene kan du vel bare gå på enhetsbehandling, velge driveren, og trykke avinstaller, eller noe i den duren? :)

At spill klikker pga. skjerm er nytt for meg... Lykke til hvertfall :)

(og si gjerne litt om hvordan du oppfatter 226BW skjermen. ER på utkikk selv, og denne ser veldig lovende ut :)

Men er fremdeles i tvil om jeg vil ha gloss eller ikke. Gloss ser mye penere ut, mens matt kan fort bli litt tamt.. jeg vet ikke... :/ Sitter med 19" CRT selv..

9070410[/snapback]

Vel utenom dette problemet er skjermen et vidunder, så film med den hindagen og det er noe helt annet enn en vanlig 19" som eg hadde før.

Til spill (de spillene eg ikke har problemer med) så må eg si akkurat det samme som til film, fan fucking tastic.

Eg kan ikkje så extremt mye pc og ka eg skal se på på skjermer, men fra en gamer som bruker godt med tid forran pc til surfing, film og spill så kan eg ikke si noe annet enn at d visuelle e snadder.

Og for å si det enkelt så er skjermen så visuelt "eyecandy" at eg driver å stresser som faen no for å kunne få fikset problemet mitt ettersom å levere tilbake saken ville vært dritkjipt.

Men så var d jo det problemet som gjør at eg ikke vil anbefale noe før eg hadde fått fikset den :\. Skal gi deg en Pm når eg har fått fikset problemet og kordan, men innen det vil eg si at du må holde deg unna, med mindre du skal holde deg unna Id Software sine spill, som er de eneste eg har dette problemet med.

Og angående avinstaleringsmetoden, det var det eg gjorde og programvaren kom opp igjen av seg selv.

Høres ut som det kan være oppløsningen du kjører ?

Har du prøvd å gå inn i configen og forandre oppløsningen?

F.eks i quake 3 når du skal spille på widescreen på den 22" så er oppløsningen  1680x1050.

Da må du forandre/legge til i configen din,

r_mode -1

r_customwidth 1680

r_customheigth 1050

R_mode -1 er det som aktiverer de 2 siste parameterne.

Det er imperativt at du har riktig oppløsning ellers vil slike spill kræsje.

Stianbl:

Jeg har anskaffet meg en 19" som erstatter min gode 21" dell crt skjerm.

1280x1024. Anbefales. respons tid og input lag er ikke eksisterende så godt som, men noe er der, men jeg har ikke fått tweaket driverne enda.

Eller rotet rundt i  powerstrip heller. Så en kjapp 19" av nyere type er bra.

9070548[/snapback]

Tingen er at de fleste spillene kommer eg meg ikke innpå ettersom de krasjer før eg kommer meg innpå, angående det å manuelt forrande skjermstørrelsen på spillet ved config filen så har eg prøvd det og. Resultate var det samme, den aldri så gøyale windows feilmeldingen.

Endret av Beef_Supreme
Lenke til kommentar

Takk for informasjonen :) Og send veldig gjerne en PM når/hvis du finner ut av problemene... Det med drivere kan du vel gå inn og sette på at den IKKE skal installere skjermdriverene automatisk, for så å fjerne de? jeg er ikke helt sikker.. andri hatt problemer med det egentlig...

Prøvd å starte spillene i sikkerhetsmodus? De fleste har vel en slik funksjon, om du ser litt i spillmappa etter andre .exe filer...

Eneste jeg har vært borte i før, var BF2... Funka perfekt på min data med Radeon 9600 pro, og Gf 6600 GT, men ikke på min nabos pc, som hadde like bra/dårlig skjermkort... Var en fiks han måtta ha for support... Vet ikke om det er samme problemet der, men når han starta spillet så ble bare skjermen sort, blinka litt, og så var den tilbake i windows uten at programme kjørte....

Prøv supporten til ID? Eller samsung, eller produsent av skjermkortet ditt? Bare skriv en enkel mail og send den samme til alle 3:P Kanskje en av de vet.... ;)

Lenke til kommentar
Takk for informasjonen :) Og send veldig gjerne en PM når/hvis du finner ut av problemene... Det med drivere kan du vel gå inn og sette på at den IKKE skal installere skjermdriverene automatisk, for så å fjerne de? jeg er ikke helt sikker.. andri hatt problemer med det egentlig...

Prøvd å starte spillene i sikkerhetsmodus? De fleste har vel en slik funksjon, om du ser litt i spillmappa etter andre .exe filer...

Eneste jeg har vært borte i før, var BF2... Funka perfekt på min data med Radeon 9600 pro, og Gf 6600 GT, men ikke på min nabos pc, som hadde like bra/dårlig skjermkort... Var en fiks han måtta ha for support... Vet ikke om det er samme problemet der, men når han starta spillet så ble bare skjermen sort, blinka litt, og så var den tilbake i windows uten at programme kjørte....

Prøv supporten til ID? Eller samsung, eller produsent av skjermkortet ditt? Bare skriv en enkel mail og send den samme til alle 3:P Kanskje en av de vet.... ;)

9092338[/snapback]

Har spurt Samsung og de fikk meg på ideen å teste skjermen flere steder, skjermen funket fint med spill på den andre pcen med og uten programvare så eg må gi opp ideen at det er skjermen sin skyld, så ikke vær redd skjermen :p eg sier bare kjøp skjermen den er visuelt et vidunder =)

Samtidig som eg fikk skjermen fikk eg også et razer tarantula keyboard som eg har avinstalert driver på også, men det fikset ikke problemet :\.

Derrimot vet eg ikke ka Stylexp kan gjøre med pcen, instalerte d samme dag som skjermbytte og har sletta stylexp men forsatt ligger noen file igjen som eg ikke finner så eg vet ikke med stylexp, har noen av dere noen erfaring med stylexp og om det gir bugs osv?

Utenom det så har eg ingen anelse om ka eg skal gjøre og akkurat no får eg hjelp at ID og håper det vil hjelpe, om ikke så har eg bestilt ny harddisk som eg skal instalere windows på og formatere den andre, håper at det om ikke noe av det andre vil fungere, også fra no av har eg ikke planer om stylexp ettersom det er litt usikkert.

Lenke til kommentar

det kan jo være at oppløsninga på den andre skjermen( crt er vell kasseskjerm? ) var stilt for HØY for den skjermen du nå bruker... hadde problemer med bf2 etter å ha spelt på 1600x1200 (crt ) og skulle spelle på en lcd ( som hadde maks 1280x1024 i oppløsning ).... da måtte jeg bytte om skjermene i gjen hvor jeg satt oppløsninga på crt'en til 1280x1024, og DA funka lcd'en... så det kan jo være dette, siden jeg ikke en gag kom inn på spellet!! kom bare opp bf2 logoen og fikk ikke opp en dritt... (: good luck!

Lenke til kommentar

Fant ut ka problemet var og det hadde ingenting med skjermen, stylexp, razer eller noe annet eg kunne tenke på. Faktisk så var det et program fra Asus som gjorde at Id software spillene ikke ville funke, GamerOSD.

Det var eg program eg nå husker eg aktiverte for en stund siden, men ettersom det var et asusprodukt som eg trodde var ganske bugfritt så tenkte eg ikke på det i etterkant :p.

Uansett Asus skal få hører det og eg har endelig gamerpcen min tilbake og er en lykkelig mann =)

Case closed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...