Gå til innhold

Litt mobb av Sony i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg satt meg ned og kikket litt på Sonys side over ekstrautstyr til Alpha-serien av objektiver, og fant et litt morsomt navn på solblender; linsehette. Det er nok bare et eksempel på at de ikke er vant med å selge slr enda, for det er jo ganske unødvendig å finne opp et nytt norsk ord, for noe som allerede har et bedre norsk navn.

http://www.sony.no/view/ShowProductCategor...her+Accessories

 

Edit: Det slo meg plutselig at det er en direkte oversettelse av det engelske ordet lens hood, men det gjør bare saken enda mer morsom for meg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cropping heter beskjæring på norsk, og diffuser kan jeg tenke meg er godkjent norsk, uten at jeg vet det med sikkerhet. Gidder ikke sjekke med norsk språkråd om noe slik.

En ting er i alle fall sikkert, lens hood heter solblender på norsk. Det har det hett i over 50 år, og jeg forstår ikke hvorfor man skal forandre et godt særnorsk ord, til et bastardord oversatt fra engelsk. Det norske språk lider nok som det gjør, om ikke erfarne håndtverkere plutselig skal forholde seg til ord som skrukjører, når man mener skruejern.

Lenke til kommentar
Husker godt at jeg kalte orgasme, for organisme, langt opp i barneskolen... folk kjønte da hva jeg snakket om :!:

9074350[/snapback]

 

En kollega av meg skulle kjøpe seg motorsag for en stund siden, og selgeren (som forøvrig var en sommervikar) skrøt veldig av en skjedesmører som var på den.

Kona ble nok glad for den saga..

 

(treffende skriveleif, Olsen...)

Lenke til kommentar
Husker godt at jeg kalte orgasme, for organisme, langt opp i barneskolen... folk kjønte da hva jeg snakket om :!:

9074350[/snapback]

 

En kollega av meg skulle kjøpe seg motorsag for en stund siden, og selgeren (som forøvrig var en sommervikar) skrøt veldig av en skjedesmører som var på den.

Kona ble nok glad for den saga..

 

(treffende skriveleif, Olsen...)

9074646[/snapback]

 

hehe...

 

vet ikke hvordan jeg skal skrive det. Sykkelskjede eller sykkelkjede.

 

kjede eller skjede....

 

Husker jeg sa /sjede/ en gang, og pappa bare: det hetere sje'e, sjede er noe helt annet.

 

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...