Gå til innhold

Dilemma med utdanning

Varen

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har gått førsteåret på hotell- og næringsmiddelfag. De andre årene etter ungdomsskolen har jeg brukt på ingenting, småjobber og folkehøgskole. Når jeg gikk på hotell- og næringsmiddelfag var det enkelte fag jeg ikke fikk vurdert fordi jeg ikke var spesielt motivert og slike ting, som førte til at jeg ofte ikke gadd å dra på skolen. Det er vel 3 år siden.

Jeg søkte ikke på noe det året som er fremfor meg nå, og jeg gjorde heller ikek noe det året som var. Jeg begynner å kjede meg temmelig mye, men jeg er ikke sikker på hva jeg burde gjøre. Jeg liker å lage mat, så jeg kunne prøvd å fullføre kokk, eller prøvd å få karakter i de fagene jeg ikke fikk noe i på førsteåret. Men jeg vet ikke om det kanskje ikke er noen mulighet for å komme inn noen plass nå, selv om det bare hadde blitt sånn deltid på skola.

Noe annet jeg også kunne tenkt meg til er å gjøre noe som omhandler fysikk eller matematikk eller noe slikt, siden det er noe som har interessert meg endel. Men jeg vet ikke om det er for sent å tenke på slikt. En annen ting er vel også at jeg blir 20 år snart, og det hadde vært litt rart å gå på skole med folk som er 4 år yngre eller noe slikt. Men det hadde vært greit å ha noe å gjøre eller lære noe nytt, siden jeg føler at hver bortkastede dag er nok en bortkastet dag.

Mvh. Hans

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Yepp... Kom deg inn på skole - og fullfør!

Du har slækka lenge og vet at dette vil du ikke lenger; og du har fremdeles en god sjangse til å fullføre og få deg en knakandes god jobb! Dog må du da faktisk PRIORITERE skolen; kjedelig eller ikke..... Driter du deg ut nå; da begynner dog ting å se dårlige ut... Du kan fremdeles forsvare "fri-årene" dine for evt. fremtidige arbeidsgivere, men venter du 1-2-3 år lengre blir det vanskeligere å forklare hva du brukte tiden til....

Uansett; lykke til! Husk, at du om 3 år kan håve inn 400.000 i året i en jobb du virkelig trives med!

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt anbefalt deg å bytte tilbake til allmennefag med fysikk og matte om du har interesser og talent for dette. Men det viktigste er uansett å velge det du har mest lyst til å holde på med framfor lønn, forventninger fra venner/foreldrer, etc. Utdanning er en investering for resten av livet ditt, så det gjelder å tenke seg litt om og velge riktig. :)

Å gå på videregående når man er 20 år er ikke noe problem, tror heller det er respekt fra dine medelever. Eneste ulempen er kanskje at det kan bli litt ensomt dersom du er mye mer moden i forhold til klassekameratene dine, men min erfaring er at man finner alle typer mennesker på videregående så dette vil nok gå seg til.

Lenke til kommentar

Er jo kjempe lett å gå kokk vist man syns mat er moro.(gikk det selv+påbyggning)

Har jobbet noen år i bransjen nå og må si det er virkelig moro, du kan få masse ansvar selv med svært lite erfaring.( vist du tar sjansene som kommer da)

Det er heller ikke for sent å starte på allmennefag igjen.

Tror ikke det blir no problem, så lenge din innstilling er riktig!

For min del siden jeg ikke har tatt no fagbrev, kommer jeg til å satse på revisjon fra neste år..

Lenke til kommentar

Jeg er selv 20 år og har fått tilbud om å starte vg1 på min vgs. Synes selv det høres rart ut å gå i klasse med elever som er 4 år yngre enn meg. Derfor har jeg tenk å prøve privatskole eller søke om voksenopplæring som tar kortere tid å fullføre enn vanlig vgs. Å starte på høyskole når man er 23 synes jeg er 'litt' sent :hrm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...