PMnormal Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Da er det stor fare for det. Regner med at du vet at bildene fra et kamera som F30 ikke er så digitalt skarpet som Ixus, og derfor fremstår som litt mindre skarpe uten etterarbeiding. Mange synes det ser mer naturlig ut, men de som ønsker det skarpere bør ta en omgang med USM i Photoshop (el. lign.). Hvis du kjøper slr, så kommer du til å oppleve bildene som enda mykere rett fra kamera. Det er fordi disse kameraene er beregnet på folk som vet veien rundt et bildebehandlingsprogram. Du kan naturligvis stille opp skarpingen, men da utnytter man ikke slr'ens muligheter. Det er nemlig bedre å ta hånd om den delen av filbehandlingen selv, i steden for å la en liten datachip bestemme for seg. Da tåler nemlig bildet mer etterbehandling, noe som er viktig for avanserte fotografer. Tenk litt på det hvis det er skarphet du føler at F30 mangler. Det blir nemlig ikke bedre med slr, helst verre. Hvis det er problemet ditt, så vil jeg fortsatt holde meg i kompaktklassen, med en superzoom av en eller annen type. De har nemlig mye bedre optikk enn små kameraer. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Hmm, syntes ikke bildene var direkte uskarpe, mer sløret og grumsete. Etter timesvis med forskjellige innstillinger osv... gadd jeg ikke mer. Regner med SLR er greiere til tross for det du sier, har sett endel bilder tatt med Canon 350 denne uka av samme ting jeg knipset bilder av og de så mye bedre ut. Neimen ikke lett dette... Endret 23. juli 2007 av cybervision_ Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Det sløret og grumsete utseende er noe som Fuji har valgt som en motsettning mot de andres litt kraftige fargebruk, kontraster og skarping. Fuji mener at et bilde skal tåle etterbehandling, og det gjør ikke et oppjazza bilde. De er av en eller annen grunn av den oppfatningen at en flink fotograf har mer peiling på hvordan bildet skal se ut til slutt, enn en liten mikrochip som kun har peiling på mattematikk. En liten omgang i et hvilket som helst bildeprogram vil gi det muligheten til selv å velge hvilken grad av skarping du vil ha, og hvor sterke kontraster eller farger du ønsker. Det blir et problem å ta tilbake den kontrollen hvis du allerede har gitt bort den kontrollen til den lille chipen inni kamera. Du vil nemlig velge annerledes for web enn det som passer til trykk, for eksempel. Hvis du ikke bruker slr på samme måten, m.a.o. bruker muligheten til å få nøytrale bilder til videre etterbehandling, så utnytter du ikke kvaliteten til slr. Da passer egentlig en skikkelig god superzoom bedre for deg. Endret 23. juli 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Vel, nå er vel jeg så spesiell at jeg regner med en kan bruke bildet som kameraet tar uten å måtte gå inn på hvert bilde og fikse masse på det. Har som sagt sjekket ut bildene fra flere SLR kameraer og de er skarpe og har gode farger - i motsetning til F30. En kan komme og si fargene var naturlige, men jeg har godt kalibrert monitor og bildene jeg tok av ting så ut som fargene var blitt klorbleket av kameraet. På "Chrome"-innstillingen igjen ble det litt for mye av det gode. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Chrome-innstillingen er den som er beregnet på de som ønsker et ferdig resultat som minner om Fujichrome Velvia lysbildefilm. Det er spesielt flott til naturbilder. Hvis du synes det er for mye oomp i de filene, så er de ubehandlede filene alternativet, men mange vil nok ønske å gi litt mer trøkk i kontrastene. Øk kontrasten litt så forsvinner den "klorblekede" looken med en gang. Det er på grunn av at kontrastene at det virker litt grått. Det er mye mer å foretrekke en det motsatte, fordi det betyr at du kan lage mye større forstørrelser, for eksempel. Det er fordi bildene ikke er oveskarpet, og da får man ikke de litt stygge artifaktene man får når man blåser opp bildene fra en vanlig kompakt. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Ok, uansett så er kameraet sendt og SLR i planene, visste vel egentlig at jeg måtte i den gata for å bli nøgd. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Velkommen i klubben For mange av oss er slr eneste alternativ som oppfyller våre behov og krav til bildekvalitet. Husk bare at det krever ofte litt mer av deg som bruker. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Velkommen i klubben For mange av oss er slr eneste alternativ som oppfyller våre behov og krav til bildekvalitet. Husk bare at det krever ofte litt mer av deg som bruker. 9133529[/snapback] Jo takk. Har funnet ut at jeg får svelge at kameraet er litt drass, men nå er vel Olympus E-400 ikke så enormt stort da. Merket og at jeg savnet optisk søker på F30. Er klar over at jeg nok må fundere og teste ut endel for å mestre SLR, men det er jo litt av moroa... Ellers har jo kameraene gode egenskaper i auto også... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 E-400/410/510 er kanskje de kameraene som gir mest ferdige resultater i jpg-mode. Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Så kameraet suger? Piss.... jaja, det er på vei hvertfall. 1950 kr er ikke så mye, så blir vel fornøydl. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Så kameraet suger? Piss.... jaja, det er på vei hvertfall. 1950 kr er ikke så mye, så blir vel fornøydl. 9134785[/snapback] Det suger ikke. Det er ikke favoritten til bladet Fotografi uten grunn. Har du ikke lest mine poster? Det blir som å hevde at en Porsche 911 suger fordi du ikke får husteltet pakket ned i bagasjerommet, eller fordi en Ferrari ikke er komfortabelt for en gammel tante med hoftebrudd. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Nei, jeg vil heller ikke si det suger, men det traff ikke mine forventninger er vel en mer nyansert måte å si det på! Kan godt være ditt drømmekamera Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Nei, jeg vil heller ikke si det suger, men det traff ikke mine forventninger er vel en mer nyansert måte å si det på! Kan godt være ditt drømmekamera 9134904[/snapback] Bare for morro, hvorfor ikke ta frem bildene du har tatt med det, og jazze opp kontrast og farger bittelitt. Da får du i alle fall se hva det er kapabelt til, og du får samtidig litt øving på å fikse på slr-filer. De er nemlig ganske like Canons slr-filer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå