cybervision_ Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 I påvente av speilrefleksmarkedet har jeg funnet ut at jeg skal slå til på et kompaktkamera: Kom med tips på et lite kamera som er lett å dra med seg, har gode ytelser og pent design. Max 2500. Bildekvalitet viktigst. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Fuji F30 til 2K, eller F31fd til 2.5K. Noe av det bedre du får av kompakte, og er blant de som takler mer enn ISO 100 best. Det er som kjent akilleshælen til de aller fleste kompakte. Bare sånn før Ixus-gjengen setter inn støtet... Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) De så bra ut da, hvor store er de sammenlignet med Ixus? Gjerne et slankt og lite kamera, men det er kanskje en motsetning til god billedkvalitet? EDIT: Har lest litt mer om det, og det virker jo som det har meget god bildekvalitet. Men er det dumt å kjøpe uten stabilisator idag? Hva med F40 og F31 modellene, er de bedre/nyere, eller? Endret 14. juli 2007 av cybervision_ Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Både 31fd og 40 er videreutviklinger av 30. "fd" står forøvrig for Face Detection". Den har altså egen modus for å kjenne igjen ansikter og optimalisere utfra dette. Jeg har det selv på mitt Nikon P2, og er imponert over denne. Med denne funksjonen aktivert får jeg markert rammer rundt ansikter, inntil 2 stk. på mitt, jeg tror Fuji'n klarer flere, utan at jeg er sikker. Når jeg så tar bilder med blits, blir røde øyne automatisk fjernet av kameraet før bildet lagres. Og det virker. Ellers er F30/31/40-serien litt traust designet, vil noen si. De er rimelig firkantet, men allikevel rimelig snertne. Det finnes mindre kameraer, men som du antyder, det er som regel en sammenheng mellom bildekvalitet og fysisk størrelse. F-serien går derfor fint i lomma, og har fått ros for bildekvaliteten sin. Det samme kan man ikke si om de tynneste flakene. Foreslår å lese litt tester av dem. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Ixus tar vel bedre bilder, bortsett fra på høyere ISO-verdier? De er også litt mindre og penere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Ixus tar vel bedre bilder, bortsett fra på høyere ISO-verdier? De er også litt mindre og penere. 9073981[/snapback] Det er ikke gitt. En del ser ut til å mene at Ixus tar bedre bilder i dagslys, men der må jeg si meg uenig. Jeg mener at det beror på personlig smak. De jeg kjenner som fremdeles sverger til film i store formater, synes at F30 osv har et mer naturlig og analogt uttrykk enn alle andre kompaktkameraer, mens andre som har bakgrunn fra vanlig slr er mer begeistret for Ixus mer digitale kvaliteter, med en mer radikal skarping, for eksempel. Det blir altså en smaksak, og jeg hører til dem som mener at Fuji tar mer naturlige bilder, selv i godt dagslys. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Hmm, vipper litt mellom 800IS og F30/F31fd. Hva hadde dere med peil kjørt på med av de tre? Er f.eks. F31 verdt 500 mer enn F30? Og hvor kleint er 800IS? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg har vel bare direkte erfaring med F30 (tror jeg), men de kameraene er såpass spesielle i sine kvaliteter, slik at de går for det samme, på mange måter. Jeg synes kanskje ikke det er verdt de 500 ekstra, og ville personlig gått for F30. Det er fordi jeg ikke vil bruke for mye penger på kompakt, i og med at kvaliteten begrenses av formatet uansett hva man velger. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hva du skal velge kommer an på hva du vil ha i et kamera. Når det gjelder bildekvalitet så virker det som Ixus er foretrukket av de fleste i dagslys. Mulig eksperter mener noe annet Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Prøvde et 800IS idag, og det virker jo meget stødig det også. God kvalitet ihvertfall og stabilisator. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Det er jo ærlig talt ikke så mye å gruble på, siden både Canon og Fuji gir gode bilder i prisklassen. Kan du ikke bare kjøpe det som du synes virker mest praktisk for deg? Du blir neppe noe særlig klokere av disse diskusjonene som går fram og tilbake. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Helt enig! Jeg anser egentlig denne diskusjonen som ferdig EDIT: Kan legge til at jeg har nå bestil Fujifilm Finepix F30 med 2 GB minnekort og veske. Blir bra dette tror jeg! Endret 16. juli 2007 av cybervision_ Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har gjort akkurat det samme selv! Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Sikkert ikke dumt, bare Multicom får finger`n ut og sender, 3 dager gitt... Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hehe.. Ja, har bestilt fra de jeg også. Kjøpte du denne brikken? http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1119686 Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Nei, kjøpte Olympus 2 GB, men tror det er samme sørpa... Lenke til kommentar
pengolf Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Både 31fd og 40 er videreutviklinger av 30. Nope. F40fd bygger på F20. F31fd bygger på F30. Men ikke spør meg om forskjellen. Til høsten slippes sannsynligvis F50fd med stabilisator. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Har lest tester og F30 har bedre bildekvalitet enn F40fd... Lenke til kommentar
pengolf Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Har lest tester og F30 har bedre bildekvalitet enn F40fd... 9105683[/snapback] Det er godt mulig. F31fd er vel så å si F30 med face detection. F40 er et litt annet konsept. Så selv om F40 er det nyeste, tror jeg F31fd fortsatt går for å være Fujifilm sin toppmodell på kompaktkamerafronten. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Da har jeg lekt meg med F30 i et par dager, og for 15 minutter siden fylte jeg ut angrefrist-skjermaet. Fine bilder innendørs, men ute fungerte det dårlig, min fars gamle Ixus 500 var vesentlig bedre. Særs skuffende, tror nok jeg må opp på SLR for å bli fornøyd gitt. Endret 22. juli 2007 av cybervision_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå