Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp lokalt nettverk? TCP/IP

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver og skal koble opp en PC som skal fungere sammen med min dedikerte Flight Simulator-maskin. Planen er at den litt eldre PCen skal kjøre FS Commander, servinfo og en del andre tilleggsprogrammer til FSX. Men... jeg sliter. Jeg skjønner ingen ting av hvordan man setter de opp mot hverandre. Har skjønt at jeg må bruke Wide FS (Add-on til simulatoren), men ellers da?

Har trådløst modem som jeg bruker for å koble FSX-maskinen mot internett. Bortsett fra det er jeg blank. Sitter med en kryssa kabel i hånda, og lurer på om det er noe jeg skal bruke. Hvordan gjør jeg dette, fra A til Å?

Håper noen har tid til å forklare.

Endret av tomarild
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken ipadresse får du hvis du skriver ipconfig (start, kjør, IPCONFIG) på den maskinen som har internett. Har du nettverkskort i begge maskinene (for kabel)?

Det første som må gjøres er å sette opp ipadresser for begge maskiner.

Dette gjør du ved å gå inn på egenskap for nettverkskortene, høyreklikk og velg TCP/IP.

Sett så opp et lokalt nettverk ved å gi maskinene adressene:

192.168.2.2

255.255.255.0

192.168.2.3

255.255.255.0

Nå kan du kjøre pingkommando for å se om du har forbindelse mellom maskinene.

PING 192.168.2.2 fra den maskinen som har 192.168.2.3.

Hvis du skal ha internett på maskin nr 2 så må du koble sammen trådløst og kablet nett virtuelt i maskinen.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Hvilken ipadresse får du hvis du skriver ipconfig (start, kjør, IPCONFIG) på den maskinen som har internett.  Har du nettverkskort i begge maskinene (for kabel)?

Det første som må gjøres er å sette opp ipadresser for begge maskiner.

Dette gjør du ved å gå inn på egenskap for nettverkskortene, høyreklikk og velg TCP/IP.

Sett så opp et lokalt nettverk ved å gi maskinene adressene:

192.168.2.2

255.255.255.0

192.168.2.3

255.255.255.0

Nå kan du kjøre pingkommando for å se om du har forbindelse mellom maskinene.

PING 192.168.2.2 fra den maskinen som har 192.168.2.3.

Hvis du skal ha internett på maskin nr 2 så må du koble sammen trådløst og kablet nett virtuelt i maskinen.

9069973[/snapback]

Takk så masse for godt svar!

Jeg fikk kontakt mellom maskinene ja. Flott flott! Men... jeg mistet internettoppkoblingen på maskin 1 (192.168.2.2).

Oppsettet mitt nå er Trådløst fra maskin 1 mot internett og ruter. Kablet fra maskin 2 til ruter.

Kan du hjelpe meg med å få fungerende internett på begge maskiner i tillegg til nettverket jeg nå har laget tror du? :roll:

Lenke til kommentar

For å få fungerende nettverk på begge så må du lage en virtuell bro mellom det kablede og trådløse nettet. Dette gjør du i mine nettverksteder (prøv å høyreklikk).

I tillegg så må du legge inn 'standard gateway' og DNS på samme sted hvor du la inn ipadresse tidligere. På DNS kan du bruke 195.159.0.100 og 195.159.0.200. Standard gateway tror jeg blir ipadressen til det trådløse nettverkskortet.

Lenke til kommentar
For å få fungerende nettverk på begge så må du lage en virtuell bro mellom det kablede og trådløse nettet.  Dette gjør du i mine nettverksteder (prøv å høyreklikk).

I tillegg så må du legge inn 'standard gateway' og DNS på samme sted hvor du la inn ipadresse tidligere.  På DNS kan du bruke 195.159.0.100 og 195.159.0.200.  Standard gateway tror jeg blir ipadressen til det trådløse nettverkskortet.

9071560[/snapback]

Takk for nok et svar! Prøver å få til dette seinere i kveld. Nydelig! :D

Lenke til kommentar
For å få fungerende nettverk på begge så må du lage en virtuell bro mellom det kablede og trådløse nettet.  Dette gjør du i mine nettverksteder (prøv å høyreklikk).

I tillegg så må du legge inn 'standard gateway' og DNS på samme sted hvor du la inn ipadresse tidligere.  På DNS kan du bruke 195.159.0.100 og 195.159.0.200.  Standard gateway tror jeg blir ipadressen til det trådløse nettverkskortet.

9071560[/snapback]

Takk for nok et svar! Prøver å få til dette seinere i kveld. Nydelig! :D

9072829[/snapback]

Hei igjen!

Puh... dette siste gikk dessverre ikke. Er det noen som kan hjelpe til å få fungerende nett på begge maskiner i dette nettverket. Begge maskiner kan pinges, men ingen har nett.

Server-PCen hartrådløst kort mot trådløs ruter, og klientpc'en har kablet nett mot den samme ruteren.

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...