Gå til innhold

Bør jeg skaffe meg skattekort?

Anbefalte innlegg

Trenger ikke å bli sur fordi jeg ikke forstår. Kanskje det er en grunn til at jeg spør her, og ikke til likningskontoret, smartass = STENGT!

Har aldri trengt å tenkt på skatt, så hvorfor skal jeg forstå elt med en gang?

Noen som vet dette med å få igjen penger til sommeren?

Saken er ikke så enkel, kun tommelfinger-regelen som gjelder ;)

Skatteklasse 1?

Uten nettoformue?

Andre ytelser?

Forsørgerplikter?

Særfradrag?

Andre fradrag?

Liten skatteevne?

Andre forhold?

Edit: høflighet er noe vi setter pris på her i huset.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger ikke å bli sur fordi jeg ikke forstår. Kanskje det er en grunn til at jeg spør her, og ikke til likningskontoret, smartass = STENGT!

Har aldri trengt å tenkt på skatt, så hvorfor skal jeg forstå elt med en gang?

Noen som vet dette med å få igjen penger til sommeren?

Saken er ikke så enkel, kun tommelfinger-regelen som gjelder ;)

Skatteklasse 1?

Uten nettoformue?

Andre ytelser?

Forsørgerplikter?

Særfradrag?

Andre fradrag?

Liten skatteevne?

Andre forhold?

Edit: høflighet er noe vi setter pris på her i huset.

9073640[/snapback]

Forstår at jeg ikke kommer til å få de svarene jeg trenger.

Ikke misforstå. Alt det du nettopp ramset at Jarmo, er ting jeg aldri har hørt om før, så får ta en telefon på mandag og finne ut av ting.

Det er ting dere ikke kan svare på, og når jeg ikke vet hva slags opplysninger dere trenger så får jeg gå vidre. Tenkte det bare var så lett som å si hva maks inntekt var :)

uhøflig jeg?

Lenke til kommentar
Er dette penger som han får igjen? (Skatten som betales).

Mener at med prosentrekk så får man igjen pengene neste år. Er ikke helt inne i det jeg heller :dontgetit:

Det hadde ikke vært noen vits i å betale skatt hvis man uansett fikk tilbake pengene til neste år. Når selvangivelsen beregnes finner man ut hvor mye man har tjent, og hvor mye man skal betale. Hvis man i løpet av året har forhåndsbetalt mindre enn det, må man betale restskatt, og hvis man har betalt mer får man tilbake det man har betalt for mye.

Lenke til kommentar

Vet du hva, tror jeg tenker på noe annet nå.

For hvis man har prosentkort og ikke tjener over grensen for frikort (~30?), så får man igjen skatten man har betalt året etter.

Er ganske sikker, i alle fall ifølge mitt trøtte hode =p

Lenke til kommentar

Igjen, det er hvor mye man ender opp med å ha tjent når året er slutt som avgjør om og hvor mye skatt man må betale, ikke om skattekortet kalles skattekort eller frikort. Et frikort er bare et skattekort som sier at man kommer til å tjene så lite at ikke man ikke skal betale skatt.

Lenke til kommentar
Igjen, det er hvor mye man ender opp med å ha tjent når året er slutt som avgjør om og hvor mye skatt man må betale, ikke om skattekortet kalles skattekort eller frikort. Et frikort er bare et skattekort som sier at man kommer til å tjene så lite at ikke man ikke skal betale skatt.

9075137[/snapback]

Jo, men jeg må jo bestille skattekort FØR jeg krysser grensen til frikortet.

Lenke til kommentar

Du *må* ikke. Eneste som skjer hvis ikke du gjør det er at du må betale 50% skatt og så får du det du betaler for mye tilbake til neste år. Siden du venter til siste liten i stedet for å ha en viss trekkprosent gjennom hele året vil du uansett bli trukket ganske mye på de siste kronene.

Lenke til kommentar

9075137[/snapback]

Jo, men jeg må jo bestille skattekort FØR jeg krysser grensen til frikortet.

9075146[/snapback]

Det trengs ikke :)

Om du ikke vil tjene stort over, så kan du skatte 50% av dette.

Mye har du fått utbetalt hittil i år da?

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver er pålagt å trekke 50% uten skattekort.

Av 50K vil skatten din utgjøre ca. 5-6K, tipper jeg (ingen fradrag utover standart fr.)

Saken er den at ingen av oss uten tilgang til beregningsverktøy til skatteetaten kan si noe mer nøyaktig skattebeløp.

Som tidligere nevnt, ta kontakt med ligningskontor. :)

Lenke til kommentar
Arbeidsgiver er pålagt å trekke 50% uten skattekort.

Av 50K vil skatten din utgjøre ca. 5-6K, tipper jeg (ingen fradrag utover standart fr.)

Saken er den at ingen av oss uten tilgang til beregningsverktøy til skatteetaten kan si noe mer nøyaktig skattebeløp.

Som tidligere nevnt, ta kontakt med ligningskontor.  :)

9076225[/snapback]

Arbeidsgiveren min trekker ikke noe i skatt. han går vel ut igfra at jeg har frikort som holder hele året.

Får ringe i morgen.

Lenke til kommentar

Følgende tror jeg vil skje hvis du _ikke_ bytter skattekort og tjener ca 50K kr.

1. Arbeidsgiveren din trekker ingen skatt. Du får "full" lønn".

2. På nyåret sjekker ligningskontoret lønnen din for året og hvor mye skatt du har betalt. De oppdager følgende:

- Du har tjent 50k.

- Du har kun hatt frikort og ikke betalt skatt.

- 50k i lønn tilsvarer at man i utgangspunktet skal betale ca 7-10% i skatt.

3. Ligningskontoret gir deg rest skatt på ca 7% av lønnen din.

4. Sommer 2008 må du betale ca 50 000 kr x 7% = 3500 kr i restkatt

NB! Dette er kun en veldig grov forklaring. Ligningskontoret gjør nok beregningene på en annen måte.

Endret av fAight
Lenke til kommentar

Har hatt frikort i år opptil 40k. På grunn av en smule god betaling no i sommar så vil eg komme til å tjene endel meir enn 40, så eg har fått meg skattekort opptil ca 60k

Sum utregna skatt for i år: 4836kr.

Viss du får deg eit skattekort opptil samme grense altså 60k et prosentkort, med trekkgrunnlag for opptil 60k for heile året, så regnar eg med at du vil komme til å måtte betale det samme. Men då må du levere skattekortet til arb.givar sånn at dei trekker deg det dei skal i skatt, ellers får du en jævlig smel neste sommar. Det beste er strengt tatt om arbgivar trekker en smule meir enn du egentlig skal betale, så får du en liten "bonus" neste sommar når skatteoppgjeret kjem.

Lenke til kommentar
Så det dere sier at at om jeg ikke skaffer meg skattekort, og tjener la oss si 50k beint, så vil jeg måtte betale 50% =5k (eller 25k?) Som restskatt?

Hvordan regner de ut hva jeg kommer til å få tilbake?

9076154[/snapback]

Hvis du har frikort, og tjener 50k vil du bli trukket CA. 5k.

Ikke 50% av alt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...