Gå til innhold

Bør jeg skaffe meg skattekort?

Anbefalte innlegg

Eneste grunnen til å bestille nytt skattekort er å prøve å treffe inntekten bedre, slik at ikke du får restskatt eller penger tilbake. Hvis ikke du bestiller nytt skattekort og går over grensen på frikortet vil du bli trukket 50% skatt. Det du betaler for mye vil du få tilbake på sommeren en gang til neste år.

9069714[/snapback]

Det hjalp ikke mye :)

Jeg kommer ikke til å overstige 60k, så fins det et rimelig alternativ for det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellom 40000 og 57558 er det 25% marginalskatt. Grunnen til dette er at du skal "ta igjen" trygdeavgiften for de første 40 000, slik at du betaler trygdeavgift av hele beløpet.

Derfra og opp til 68 800 kroner er det 7,8% (vanlig sats for trygdeavgift)

marginalskatt.jpg

Lenke til kommentar

Som mange andre sier her så er det bare å ringe skatteetaten og bestille et skattekort. Når personen i andre enden spør deg hvor mye du kommer til å tjene så regner den personen ut skatteprosenten din. For å si det ganske enkelt, det er bedre å betale litt for mye skatt, for så å få igjen litt til sommeren som kommer, alternativet er at noen av pengene du kommer til å tjene til neste sommeren kommer til å havne rett i lomma til kemneren.

Lenke til kommentar

Du blir nesten nødt til å tenke litt selv. Vil du helst betale minst mulig skatt nå og heller risikere å betale litt baksmell hvis du tjener mer enn du tror, tar du et skattekort på 50 000. Vil du heller være sikker på å betale nok, og heller få noe tilbake til neste år, bestiller du et på 60 - 70 000.

Lenke til kommentar

Du blir nesten nødt til å tenke litt selv. Vil du helst betale minst mulig skatt nå og heller risikere å betale litt baksmell hvis du tjener mer enn du tror, tar du et skattekort på 50 000. Vil du heller være sikker på å betale nok, og heller få noe tilbake til neste år, bestiller du et på 60 - 70 000.

9069756[/snapback]

Hør: JEG ER SIKKER PÅ AT JEG IKKE TJENER OVER 60K.

Altså noe ala 50-60/40-60 jeg trenger. (?) :p

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Du er ikke den letteste å prøve å forklare ting for.

9069782[/snapback]

nei...

men det du sier er at jeg må tenke over ting og slikt, men jeg sier jo hva jeg er sikker på at jeg ikke kommer over, så ikke gneg over at jeg bør staste på 60-70k skattekort, når jeg er sikker... :)

Kan du komme med forslag ut ifra de opplysningene jeg har kommet med nå? :)

Lenke til kommentar
Hør: JEG ER SIKKER PÅ AT JEG IKKE TJENER OVER 60K.

Altså noe ala 50-60/40-60 jeg trenger. (?) :p

9069772[/snapback]

Da skal du betale 25% av det du tjener mellom 40-58, ref min forrige post.

9069797[/snapback]

Hehe, takk...

25% av hele inntekten da? :whistle:

(Er litt sent nå :) )

Lenke til kommentar
Kan du komme med forslag ut ifra de opplysningene jeg har kommet med nå? :)

9069799[/snapback]

Har allerede forklart dette to ganger, hva er det du ikke skjønner? ;)

EDIT: vi snakker litt om hverandre her nå, men 25% bør være et utgangspunkt. Altså 25% av det du tjener mellom 40-58, ikke av hele inntekten.

Ellers regnes dette ut automatisk dersom du går inn på skatteetaten.no og bestiller skattekort.

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar
men det du sier er at jeg må tenke over ting og slikt, men jeg sier jo hva jeg er sikker på at jeg ikke kommer over, så ikke gneg over at jeg bør staste på 60-70k skattekort, når jeg er sikker... :)

Du oppgir ikke et fra-til beløp for skattetkortet, men et enkeltbeløp. Det du må vurdere er om du vil oppgi noe mindre enn du kanskje kan tjene, treffe så godt du kan, eller et beløp som er noe høyere, for å være helt sikker på at du betaler nok skatt i år selv om du skulle tjene mer enn du tror du kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar

Du oppgir ikke et fra-til beløp for skattetkortet, men et enkeltbeløp. Det du må vurdere er om du vil oppgi noe mindre enn du kanskje kan tjene, treffe så godt du kan, eller et beløp som er noe høyere, for å være helt sikker på at du betaler nok skatt i år selv om du skulle tjene mer enn du tror du kommer til å gjøre.

9070778[/snapback]

Ja over 40k kommer jeg uansett, men ikke over 60k. Jeg er ganske usikker, men havner rundt 50k om jeg får sånn halveis mye jobb, 45 vis jeg får lite, og 60 vis jeg får mye..

Lenke til kommentar

Du kan fortsette på frikortet ditt, og betale 10k i skatt om du tjener totalt 60k dette året.

Eller du kan betale 5k i skatt om du tjener 50k dette året.

Hvis du ikke forstår hva folk prøver å forklare burde du ta deg en tur på ligningskontoret. Der fikser de ting for deg så sant du klarer å si hvor mye du har fått utbetalt i skattbar inntekt hittil i år.

Lenke til kommentar
Du kan fortsette på frikortet ditt, og betale 10k i skatt om du tjener totalt 60k dette året.

Eller du kan betale 5k i skatt om du tjener 50k dette året.

Hvis du ikke forstår hva folk prøver å forklare burde du ta deg en tur på ligningskontoret. Der fikser de ting for deg så sant du klarer å si hvor mye du har fått utbetalt i skattbar inntekt hittil i år.

9072572[/snapback]

Trenger ikke å bli sur fordi jeg ikke forstår. Kanskje det er en grunn til at jeg spør her, og ikke til likningskontoret, smartass = STENGT!

Har aldri trengt å tenkt på skatt, så hvorfor skal jeg forstå elt med en gang?

Noen som vet dette med å få igjen penger til sommeren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...