Gå til innhold

Yter bærbare prosessorer dårligere?

Eldy

Anbefalte innlegg

Det jeg lurte på er enkelt og greit; Yter bærbare prosessorer dårligere enn stasjonære? Hvis du har en Core 2 duo på en bærbar med 2.0 ghz, og det samme på en stasjonær, hvilken vil da yte best? Og hvorfor? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet faktisk ikke om det er noen tekniske forskjeller på prosessoren utenom sokkelen, så vi får håpe noen andre kan svare på det.

Det jeg kan si er at totalytelsen vanligvis blir lavere på bakgrunn av prosessorens kommunikasjon med minnet (RAM). Bærbare PCer lages som oftest for å være portable og ha relativt god batteritid. Det betyr at strømtilgangen er begrenset, og således også komponentenes ytelse. Chipset og prosessorer for bærbare PCer har derfor som oftest lavere ytelse enn sine stasjonære brødre.

Jeg tror kjernene er de samme på både mobile og stasjonær-utgavene av prosessorene i Core 2-serien. Kvalitetskravene til mobile prosessorer er vanligvis høyere for å kunne gi dem lavere spenning og dermed senke effektforbruket som igjen bidrar til lavere temperaturer og lenger batteritid.

Det var en litt generell forklaring, men jeg håper det oppklarte noe.

Lenke til kommentar
Jeg vet faktisk ikke om det er noen tekniske forskjeller på prosessoren utenom sokkelen, så vi får håpe noen andre kan svare på det.

Det jeg kan si er at totalytelsen vanligvis blir lavere på bakgrunn av prosessorens kommunikasjon med minnet (RAM). Bærbare PCer lages som oftest for å være portable og ha relativt god batteritid. Det betyr at strømtilgangen er begrenset, og således også komponentenes ytelse. Chipset og prosessorer for bærbare PCer har derfor som oftest lavere ytelse enn sine stasjonære brødre.

Jeg tror kjernene er de samme på både mobile og stasjonær-utgavene av prosessorene i Core 2-serien. Kvalitetskravene til mobile prosessorer er vanligvis høyere for å kunne gi dem lavere spenning og dermed senke effektforbruket som igjen bidrar til lavere temperaturer og lenger batteritid.

Det var en litt generell forklaring, men jeg håper det oppklarte noe.

9069400[/snapback]

På norsk: Stasjonær pc har ingen strømbegrensninger slik laptoper har, ergo har stasjonære CPU mye mer strøm og leke med. Mer strøm = høyere ytelse. Laptop som skal kunne klare å kjøre på batteri / ikke brenne opp i prossessen har ytelsesbegrensninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...