Gå til innhold

forskjell mellom SDHC Class6 og Class2


Anbefalte innlegg

Fikk mitt nye D80 kamera i hus på onsdag, og ser allerede at 2 GB brikker blir i minste laget for meg. ca 500 bilder på jpeg normal, ca 130 bilder på RAF(NEF)

 

Da jeg likevel skulle bestille noe fra komplett i dag, fant jeg to twinmos kort som jeg tenkte jeg kunne prøve ut. Jeg har alltid brukt TwinMos til D70en, og har i tillegg kjøpt med 3 Sandisk Extreme III kort til D80 fra før. Så hvorfor ikke teste et Twinmos kort på D80 i tillegg til Sandisk kortene.

 

På SDHC kortene ser jeg at de bruker forskjellige "klasser", altså Class2 og Class6. Pris forskjellen var ikke så stor, så jeg valgte Class6. Men finner lite informasjon om hva forskjellen er. Regner med at det har noe med hastigheten å gjøre?

 

Noen som kan svare på dette?

 

Kjøpte uansett denne brikken og betalte 409 kroner eller noe slikt.

 

TwinMOS Secure Digital 4096MB SDHC, Class6, SD2.0

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr unna Twinmos. Det kan være du har vært heldig med de du har fra før, men Twinmos er det minnekortmerket med desidert flest feil. Hvorfor satse på det kortet, der faren for å miste verdifulle bilder er størst?

 

Les litt i forumkategorien "lagringsmedier", så kan det hende du skifter mening. Sandisk er de mest stabile og tryggeste kortene. Tilsynelatende tregere kort fra Sandisk kan være raskere enn tilsynelatende raskere kort fra Twinmos også. Dette har det vært mange tester på.

Lenke til kommentar

Jeg vet, og har hørt dette i lang tid nå. Men jeg tar sjansen denne gangen også, siden jeg har tatt over 14.000 bilder med D70en på TwinMos CF kort over en periode på nesten halv annet år. I tillegg har jeg tatt noen tusen bilder med Ixus kameraet mitt også på Twinmos kort.

 

Men har som sagt kjøpt 3 Sandisk Extreme III 2 GB kort som jeg primært sett kommer til å bruke. Men greit å ha med et 4 GB kort på lur.

 

Men noen som kan svare på forskjellen mellom de ulike klassene Class2 og Class6. Finner ikke noe info på Twinmos sine sider heller....

Lenke til kommentar
Jeg vet, og har hørt dette i lang tid nå. Men jeg tar sjansen denne gangen også, siden jeg har tatt over 14.000 bilder med D70en på TwinMos CF kort over en periode på nesten halv annet år. I tillegg har jeg tatt noen tusen bilder med Ixus kameraet mitt også på Twinmos kort.
At du ikke har hatt problemer med Twinmos, betyr ikke at det er generelt stabilt og godt merke. Én person er ikke akkurat et representativt utvalg av Twinmos sin kundegruppe.

 

En annen ting, er at om et kort overlever de første to-tre gangene du fyller det helt, så er det liten sjanse for at det noen gang er noe galt med det. Det betyr at et kort enten er i orden, eller ikke, når du kjøper det. Problemet er at det kan være du ikke merker det før du har fylt det for andre gang for eksempel. Derfor er ikke 14.000 bilder på et fåtall kort et bevis for at det merket i seg selv er stabilt. Det betyr bare at du har vært heldig med akkurat de kortene du har kjøpt.

 

Synes nå uansett at det er direkte dumt å risikere å miste verdifulle bilder kun for å spare maks en hundrelapp eller noe sånt, når man har brukt flere tusen kroner på kameraet. Men det er dine bilder, så jeg skal ikke blande meg mer. Bare ikke gråt på min skulder om Twinmos'en din velger å knele akkurat like før du skal overføre 4GB med verdifulle minner til datamaskinen din :) Jeg hadde aldri tatt sjansen etter at jeg har sett hvor mange som har kommet nær gråtende inn i butikken der jeg jobber og bedt oss prøve å redde bildene på Twinmos-kortet sitt for enhver pris. Selvsagt kan dette skje med f.eks. Sandisk også, men selv om det er Sandisk vi selger der jeg jobber, så kan jeg ikke huske sist gang noen hadde den type problemer med det merket.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Igjen, jeg er klar over dette.

 

Men jeg skulle bestille noe annet fra komplett.no i dag som jeg skal hente i morgen, og de hadde ingen 4 GB sandisk kort inne.

Derfor ble det Twinmos denne gangen. Så får vi se om jeg gjorde ett dumt valg.

 

Har som sagt tre Sandisk Extreme III 2 GB kort som jeg kommer til å bruke som primær kort. Så når de er fyllt (om det skjer noen gang) så har jeg Twinmosen liggende å lur.... :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er også medlem i klubben "Jeg har Twinmos brikker som virker". Men ikke F om jeg gidder å kjøpe et eneste Twinmos kort til,

 

De klarer jo ikke å lage et CF kort som i samme størrelse som som normen. Det ene Twinmos kortet jeg har må jeg bruke tang for å ta ut av kameraet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hmmm, jeg endret orderen nå. Tok bort Twinmos kortet.

Som Afseth sier, så er det kanskje dumt å miste bilder om jeg denne gangen skulle være uheldig med kortet fra Twinmos. Og siden jeg bestilte det på fredag den 13, og får sterke "advarsler" fra seriøse folk, så tar jeg hintet.

 

Bestilte heller to stk Sandisk Extreme III 2 GB kort til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...