dTd Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hey! la inn vista ulitmate 32bit versjonen her om dagen... jeg formaterte disken med tidligere windows på men på førsten like etter der jeg kan gå inn i bios kommer det opp et valg om jeg vil starte opp vista eller tidligere versjon av windows... så mitt første spm er om jeg kan fjerne dette? jeg har jo kun windows vista innstalert! mitt andre spm: jeg har da 2 harddisker, den ene er delt opp i 2 partisjoner, C: og D: Windows ligger på partisjon C: så har jeg mye annet som ikke har stort mye med windows på partisjon D: Men det har kommet opp 2 filer etter vista innstaleringen nemlig : "Boot.BAK" og "BOOTSECT.BAK" jeg lurer på hva disse er til? jeg regner med at disse har noe med oppstart å gjøre og om jeg kan flytte disse trygt til partisjon C: ? håper på noen enkle og forklarendene svar takker for all hjelp på forhånd Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Hey! la inn vista ulitmate 32bit versjonen her om dagen... jeg formaterte disken med tidligere windows på men på førsten like etter der jeg kan gå inn i bios kommer det opp et valg om jeg vil starte opp vista eller tidligere versjon av windows... så mitt første spm er om jeg kan fjerne dette? jeg har jo kun windows vista innstalert! mitt andre spm: jeg har da 2 harddisker, den ene er delt opp i 2 partisjoner, C: og D: Windows ligger på partisjon C: så har jeg mye annet som ikke har stort mye med windows på partisjon D: Men det har kommet opp 2 filer etter vista innstaleringen nemlig : "Boot.BAK" og "BOOTSECT.BAK" jeg lurer på hva disse er til? jeg regner med at disse har noe med oppstart å gjøre og om jeg kan flytte disse trygt til partisjon C: ? håper på noen enkle og forklarendene svar takker for all hjelp på forhånd 9069086[/snapback] Det der er automatiske backups av tidligere windowsversjoners bootfiler utført av Vista. Ettersom jeg forstår har du ingen andre Windowsversjoner installert for øyeblikket og da skal du trygt kunne slette dem uten å ødelegge noe. Vistas egne bootfiler er fila som heter "bootmgr" og katalogen "Boot". Boot.ini, ntdetect.com, ntldr, config.sys, io.sys, msdos.sys tilhører alle Windows XP/2k og bootloaderstrukturen i disse OSene og er unødvendige for Vista. Om du er usikker er det like greit å la dem være, ettersom de ikke gjør noen skade. Om du vil fikse bootmenyen til Vista kan du gjøre dette gjennom command-line programmet "bcdedit", eller gjennom et grafisk brukergrensesnitt som feks. VistaBootProo (google). /DFN Endret 13. juli 2007 av DFN Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) feilpost Endret 13. juli 2007 av DFN Lenke til kommentar
dTd Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) åkei tusen takk for svaret men hvilken command skal jeg bruke ? ;P fant denne er det noen av disse? vill ikke fucke opp alt siden jeg nettopp har innstalert på nytt ;P edit: vil tippe jeg bør bruke "/timeout" ? ;P Endret 14. juli 2007 av ClaW64 Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 åkei tusen takk for svaret men hvilken command skal jeg bruke ? ;P fant denne er det noen av disse? vill ikke fucke opp alt siden jeg nettopp har innstalert på nytt ;P edit: vil tippe jeg bør bruke "/timeout" ? ;P 9071522[/snapback] Vil anbefale deg å laste ned VistaBootPro som jeg nevnte innledningsvis, det er freeware og gjør hele jobben som bcdedit gjør, grafisk. Har selv ikke satt meg inn i det noe kryptiske bcdedit.exe, kom til at det var liten vits når det fins grafiske tools /DFN Lenke til kommentar
dTd Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Takk for hjelpen fiksa det nå,, slettet filene og alt funker... boot greine fikset jeg lett med det programmet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå