Gå til innhold

Nok et rop om hjelp

charente

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er mange innlegg allerede som er et ønske om hjelp når det gjelder kjøp av PDA/Smartphone. Men her kommer et nytt et, også får jeg bare beklage dersom det er et innlegg som skulle være aktuelt som jeg ikke har fått med meg :blush:

Jeg begynner i ny jobb i august, og i den anledning så får vi kjøpe inn mobiltelefon til jobben. Innlegget kommer derfor nå, fordi jeg får ikke helt bestemt meg for om jeg vil kjøpe en vanlig telefon + pda, eller om jeg skal kjøpe en smartphone :hmm:

Fordelene jeg har spesielt med pda, er at du får en større skjerm og generelt en raskere prosessor. Etter det jeg har skjønt er det også mye mer tilgjengelige funskjonaliteter som ligner enn vanlig pc.

I tillegg så har de da også trykkfølsom skjerm. I tillegg er batterikapasiteten langt bedre på en pda etter det jeg forstår.

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg synes det er en fordel å ha alt på ett sted (med begrensninger selvfølgelig) i en smartphone, og i såfall miste alt dersom man skulle miste denne og ikke ha muligheten til å legge fra seg pda delen hjemme når man føler for det - eller om det er en fordel å ha en enkel mobil til sitt bruk og en pda ved siden av, med alle fordelene pda har vs smartphone, da ha muligheten til å legge fra seg pda når man føler for det, men vil man i realiteten bruke begge deler?

Jeg har ikke begynt i jobben enda som sagt, så derfor er det litt vanskelig å si akkurat hva den skal brukes til. Men jeg ser for meg at det viktigste blir epost funskjonaliteten, internett og kalenderen samt muligens kontaktdelen, dog jeg føler denne blir ganske godt organisert uansett.

Er det noen som har noen innspill, og eventuelt noen forslag om mulige pda/smartphones som kan være aktuelle?

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde begge deler i sin tid. nå holder meg til sonyericsson P serien og er veldig fornøyd. vurderer nå P1i. du har alt det du nevnte, mail, internet, kalender +++.

det finnes selvfølgeli mange andre som nokia og htc som har samme funksjoner, men jeg har veldig god erfaring med P serie, så den kan jeg anbefale.....

Lenke til kommentar

Er selv glad i å ha alt i ett-enheter og gikk nylig til innkjøp av en smartphone/PDA med telefon som kjører Windows Mobile 6 og som jeg er fornøyd med. Den heter Eten X500+ og har trykkfølsom skjerm på 2.8", GPS, Radio, VGA-skjerm (480*640) og alle de funksjonene du listet opp. Den har Edge og Wi-fi til dataoverføring. Den er litt større og tyngre enn en vanlig mobiltelefon: 146g og 60.5 x 113 x 15.5 mm, men den får fint plass i en vanlig bukselomme.

Når det gjelder batterikapasitet så varierer det veldig med hva du bruker den til. Ting som blåtann, wifi og gps trekker selvfølgelig ganske mye strøm, men selv med ganske heftig bruk holder den over ett døgn i hvert fall (lader den som oftest når den kommer ned på 40%) og når man bare bruker den som en telefon holder den en 2-4 dager avhengig av hvor mye du ringer. Det jeg bruker den mest som er mp3spiller/radio + telefon, så hvis jeg har brukt den til å høre på musikk med en hel arbeidsdag (7 timer) så trenger jeg vel å lade den annenhver dag.

Et av ankepunktene med denne telefonen er nok hastighet. Den kan oppleves som litt treig når man bruker den og dette kommer av at den har VGA-skjerm, som bruker 4x så mye CPU-kraft som QVGA-oppløsning. Dette er dog ikke noe hinder til det bruker du lister opp, men den funker nok ikke spesielt bra til grafikkintensive spill eller visning av høykvalitetsvideo (lavere oppløsninger og slikt funker fint).

Alt i alt vil jeg, etter å ha hatt den i snart to uker, anbefale den.

For en anmeldelse se:

http://www.theunwired.net/?itemid=3927

og får spesifikasjoner:

http://pdadb.net/index.php?m=specs&id=760

Lenke til kommentar

Jeg vil nok si at "vanlige" telefoner har sine fordeler, mens PDAer/Smartphones har sine.

For å først ta PDA eller Smartphone: Skal du for det meste bruke dippedutten som telefon ville jeg valgt en Smartphone. De er helt klart mer anvendelige som telefon enn en PDA. Ønsker du mer finesser som f.eks kunne surfe mye og enkelt, ønsker du Wlan, skal du benytte mye 3dje parts applikasjoner (testing) eller bruker jobben din en spesiell applikasjon - så bør du gå for en PDA.

Større skjerm er selvsagt en fordel i mange tilfeller, men den blir da også større. En balanse i mellom liten og lett og mange finesser + stor skjerm og bra batteri er ikke alltid like enkelt å finne ut av. Jeg surfer helt fint med min smartphone som er klistret til mine fingre cirka 10 timer i døgnet..minst. Selv om jeg er skikkelig pissed på dårlig ROM så er det den jeg foretrekker som jobb telefon.

Hvis du vurderer både Windows Mobile 5 og Windows Mobile 6 telefoner så skal du vite at PDAer med en forholdsvis treg prosessor (f.eks Texas Instrument 200MHz) går "mye" raskere med Windows Mobile 6 enn med Windows Mobile 5.

Batterikapasiteten er et ikke-tema egentlig ;) Det er helt avhengig av bruksmønster - men som selvsagt er avhengig av hvilken telefon type du velger. Jeg vil tro at vanlige mobiler er de beste, så ligger nok vanlige Smartphones basert på Symbian og Smartphones basert på en god annen plass - med PDAer til slutt. Dette er bare min mening. Har du en 3G telefon vil batteriet som regel suges ut kjapt. Bruker du MSN på Windows Mobile telefonen, Wlan eller Bluetooth så vil den også tømmes raskt.

Bruksområdet du nevner har både PDAer og Smartphones basert på Windows Mobile - 99.8% like muligheter. Jeg er litt mer usikker på Symbian telefoner - men jeg vil tro at det er en "fordel" å velge det de fleste andre har valgt der du skal begynne.

Siden jeg har mest kompetanse på Windows Mobile kan jeg ikke gi så mye for og i mot vedrørende Symbian telefonene - men hvis du har mest lyst på en WM telefon - så finn ut om du ønsker en telefon som er enkel i bruk, rask tilgang til taster for å slå nummer, etc. Ønsker du det + liten, lett og skal bruke den mest som telefon + bruksområdet du selv har nevnt med kalender, kontakter, e-post, etc. så ville jeg valgt en Windows Mobile Smartphone. Nå er det ikke så mange på markedet med Windows Mobile 6 - så HTC S710 og etterkommeren til denne er vel da aktuelle + HP 514 Voice Messenger. Ønsker du mer og velger en PDA ville jeg kikket på E-ten, HP, HTC og ikke minst i-mate Ultimate når de kommer...jeg venter like mye som mange andre (jeg driver i-mate supporten).

E-ten har slurvet litt tidligere med stabilitet - men personlig liker jeg svært godt deres løsninger på PDAene. Her får du innebygd GPS og et slags "brandet" brukergrensesnitt - til tider kanskje litt for mye av det gode. HP leverer stort sett stabile PDAer - men vet ikke om de har kommet med noe nytt på en stund. HTC som er den største aktøren kommer stadig med nye modeller - etter min mening ikke alltid like gjennomtenkt - slik at PDAene og Smartphonene blir hverken fugl eller fisk. HTC S710 skulle jeg gjerne hatt hvis de fjernet det utskyvbare tastaturet. Det som mange venter på er vel HTC Kaiser - en slags oppfølger til HTC TyTN hvis jeg ikke husker feil - TyTN den beste PDAen i fra HTC hvis en spør meg. i-mate Ultimate er en egen serie som dessverre har blitt forsinket - men den tekniske spec'en og design er meget bra. Du kan se f.eks www.clubimate.com/ultimate for bilder og litt info om disse.

Hvis du lurer på mer info om valg av PDA og Smartphone kan du jo loffe innom

http://www.i-mate.no/download.php?view.126 og trykke på den blå pila for et dokument jeg har skrevet om dette.

Jeg ser det er mange innlegg allerede som er et ønske om hjelp når det gjelder kjøp av PDA/Smartphone. Men her kommer et nytt et, også får jeg bare beklage dersom det er et innlegg som skulle være aktuelt som jeg ikke har fått med meg :blush:

Jeg begynner i ny jobb i august, og i den anledning så får vi kjøpe inn mobiltelefon til jobben. Innlegget kommer derfor nå, fordi jeg får ikke helt bestemt meg for om jeg vil kjøpe en vanlig telefon + pda, eller om jeg skal kjøpe en smartphone :hmm:

Fordelene jeg har spesielt med pda, er at du får en større skjerm og generelt en raskere prosessor. Etter det jeg har skjønt er det også mye mer tilgjengelige funskjonaliteter som ligner enn vanlig pc.

I tillegg så har de da også trykkfølsom skjerm. I tillegg er batterikapasiteten langt bedre på en pda etter det jeg forstår.

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg synes det er en fordel å ha alt på ett sted (med begrensninger selvfølgelig) i en smartphone, og i såfall miste alt dersom man skulle miste denne og ikke ha muligheten til å legge fra seg pda delen hjemme når man føler for det - eller om det er en fordel å ha en enkel mobil til sitt bruk og en pda ved siden av, med alle fordelene pda har vs smartphone, da ha muligheten til å legge fra seg pda når man føler for det, men vil man i realiteten bruke begge deler?

Jeg har ikke begynt i jobben enda som sagt, så derfor er det litt vanskelig å si akkurat hva den skal brukes til. Men jeg ser for meg at det viktigste blir epost funskjonaliteten, internett og kalenderen samt muligens kontaktdelen, dog jeg føler denne blir ganske godt organisert uansett.

Er det noen som har noen innspill, og eventuelt noen forslag om mulige pda/smartphones som kan være aktuelle?

På forhånd takk :thumbup:

9069021[/snapback]

Lenke til kommentar
Er selv glad i å ha alt i ett-enheter og gikk nylig til innkjøp av en smartphone/PDA med telefon som kjører Windows Mobile 6 og som jeg er fornøyd med. Den heter Eten X500+ og har trykkfølsom skjerm på 2.8", GPS, Radio, VGA-skjerm (480*640) og alle de funksjonene du listet opp. Den har Edge og Wi-fi til dataoverføring. Den er litt større og tyngre enn en vanlig mobiltelefon: 146g og 60.5 x 113 x 15.5 mm, men den får fint plass i en vanlig bukselomme.

Når det gjelder batterikapasitet så varierer det veldig med hva du bruker den til. Ting som blåtann, wifi og gps trekker selvfølgelig ganske mye strøm, men selv med ganske heftig bruk holder den over ett døgn i hvert fall (lader den som oftest når den kommer ned på 40%) og når man bare bruker den som en telefon holder den en 2-4 dager avhengig av hvor mye du ringer. Det jeg bruker den mest som er mp3spiller/radio + telefon, så hvis jeg har brukt den til å høre på musikk med en hel arbeidsdag (7 timer) så trenger jeg vel å lade den annenhver dag.

Et av ankepunktene med denne telefonen er nok hastighet. Den kan oppleves som litt treig når man bruker den og dette kommer av at den har VGA-skjerm, som bruker 4x så mye CPU-kraft som QVGA-oppløsning. Dette er dog ikke noe hinder til det bruker du lister opp, men den funker nok ikke spesielt bra til grafikkintensive spill eller visning av høykvalitetsvideo (lavere oppløsninger og slikt funker fint).

Alt i alt vil jeg, etter å ha hatt den i snart to uker, anbefale den.

For en anmeldelse se:

http://www.theunwired.net/?itemid=3927

og får spesifikasjoner:

http://pdadb.net/index.php?m=specs&id=760

9082164[/snapback]

Hvor fikk du tak i denne, og hva kostet den? ser for meg at nå blir den gamle iPAQ'en bytta ut...

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.
Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...