2die4 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Har to pc'er med kablet nettverk. Disse skal fortsatt ha kablet nettverk 24 timer i døgnet, men vil gå til innkjøp av en trådløs ruter for å få den bærbare pc'en på nett i perioder. Den er ikke alltid i hus og jeg trenger ikke\vil ikke ha det trådløse nettverket på hele tiden. Slik jeg har skjønt det så skrus også det kablede nettet seg av om jeg skrur av den trådløse ruteren (siden ruter og trådløs ruter er koblet sammen). Finnes det en løsning på dette uten at jeg trenger å koble om kabler på ruterene hver gang jeg ikke vil ha det trådløse nettverket på? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Det enkleste vil sikkert være å ha to routere (en trådløs som du slår på ved behov), men hvis du kun vil ha en så er det mulig å gå inn på webinterface og slå av WLAN på de fleste routere. Bruker du WPA kryptering så kan du forøvrig trygt la det trådløse nettverket stå på. Det er WEP kryptering som er utsatt for hackere. Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Ja, skal jo ha den jeg fikk av nettleverandør i tillegg til en trådløs ruter. Men er ikke disse koblet til hverandre slik at om jeg skrur av den trådløse så virker heller ikke det kablede nettverket? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hvis du har en router fra nettleverandør trenger du ikke trådløs router. Da holder det bare med en trådløs base som du kan slå av og på etter eget ønske. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Ellers kan du jo alltids gå inn i settingsa på routeren fra en kablet maskin, og skru trådløs-delen av routeren av og på når det trengs.. Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Hvis du har en router fra nettleverandør trenger du ikke trådløs router. Da holder det bare med en trådløs base som du kan slå av og på etter eget ønske. 9069050[/snapback] Det har jeg ikke hørt om før. Link til en slik en er de snill.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Hvis du har en router fra nettleverandør trenger du ikke trådløs router. Da holder det bare med en trådløs base som du kan slå av og på etter eget ønske. 9069050[/snapback] Det har jeg ikke hørt om før. Link til en slik en er de snill.. 9069104[/snapback] Det han mener er et aksesspunkt. Disse koster som regel det samme som en trådløsrouter. Du kan forøvrig slå av trådløs separat fra det kablede LAN. Aksesspunkt http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...78;c:36180;r:pg Router med lang rekkevidde http://www.strettoshop.no/PartDetail.aspx?...87;c:36180;r:pg Endret 13. juli 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Ok, takk. Sjekker de ut. Virker som at et aksesspunkt er tingen for meg. Da bare kobler man en kabel fra ruteren til aksesspunktet ikkesant? Så har aksesspunktet en av\på knapp vanligvis? For det er viktig.. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 De har desverre oftest ingen av/på-knapp. Du må dra ut strømkabelen. Men hvorfor vil du skru det av og på hele tiden. (Ja, det er sikkert politisk korrekt i disse miljøtider.) Hvis du aktiverer WPA(2) kryptering så er det sikkert som fjell (så lenge du bytter krypteringsnøkkelen om en million år). Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 De har desverre oftest ingen av/på-knapp. Du må dra ut strømkabelen. Men hvorfor vil du skru det av og på hele tiden. (Ja, det er sikkert politisk korrekt i disse miljøtider.) Hvis du aktiverer WPA(2) kryptering så er det sikkert som fjell (så lenge du bytter krypteringsnøkkelen om en million år). 9069337[/snapback] Uff, det blir for tungvint. Jeg sikrer nettet med WPA og er ikke redd for hackere. Det har ingenting med hvorfor jeg vil velge å skru av og på det trådløse nettverket ved behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå