Gå til innhold

Treg maskin....

tyssedal

Anbefalte innlegg

Synes nesten maskina mi går tregere og tregere. Så jeg lurer på om dere har noen tips over hva jeg kan gjøre for å få maskinen min til å bli raskere??

Jeg vet at jeg skal kjøre defrag, men det funker ikke, starter bare om og om igjen. Jeg vet jeg skal kjøre scandisc før jeg kjører defrag (har win98), men har samme problem der som med defragen. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få defragen til å fungere.

Jeg har også hørt at hvis maskina "bråker" så kan jeg ha lite minne igjen. Hvordan sjekker jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har W98 så kan du taste Ctrl-Alt-Del èn gang, for så å stanse en del antall programmer som kjører i bakgrunnen. Alternativt kan du taste msconfig i Start-Kjør, for så å stanse programmene derfra.

Når du har gjort dette vil du lett kunne kjøre både scandisk og defrag. Scandisc og defrag klarer ikke å kjøre hvis det er for mange programmer/applikasjoner som kjører i bakgrunnen. Stans også de programmene du kan nå fra System Tray'et ditt (nederste høyre hjørne).

Lenke til kommentar

Eller så kan du bare starte maskina i "Sikkermodus" ... det vil gå noe tregere, men du kan jo bare la den stå der og rape over natta ;)

Det er et par måter å "sjekke" hvor mye minne som brukes ..

[*]Du kan sjekke om harddisken leser og skriver veldig mye/hele tiden mens du åpner programmer. Dette er ikke noen vitenskapelig metode, men kan gi indikasjoner på om fysisk ram er brukt opp.

[*]Du kan sjekke størrelsen på win386.swp-fila. Dette er den fila Windows bruker som virtuelt minne når det ikke er mer ledig fysisk minne igjen. Den ligger enten på C: eller på C:Windows Er den på en del hundre megabyte, så bør du seriøst vurdere å sette inn mere ram i burken din.

[*]Laste ned programmet TweakAll. I en av menyene der, ser du hvor mye minne som er brukt osv osv, men desverre så husker jeg ikke hvor du får tak i det lenger. Prøv på www.download.com ?

Sånn generelt kan man si at :

64MB er for lite

128MB går ... men ikke så veldig bra

256MB er bra. Her kan du spille en del eller ha en del programmer oppe samtidig

512MB er veldig bra. Her har du mer enn nok ram for en Win98 maskin.

>512MB er INGEN vits siden Win98 bare har støtte for 512MB minne. Alt over sløses fort bort og ting som blir lagt opp i den delen av minnet blir aldri ledig igjen før du rebooter. Windows kan faktisk også bli ustabilt om du har så mye minne i, men dette avhenger litt av maskinen ellers osv osv.

Lenke til kommentar
Synes nesten maskina mi går tregere og tregere. Så jeg lurer på om dere har noen tips over hva jeg kan gjøre for å få maskinen min til å bli raskere??

Jeg vet at jeg skal kjøre defrag, men det funker ikke, starter bare om og om igjen. Jeg vet jeg skal kjøre scandisc før jeg kjører defrag (har win98), men har samme problem der som med defragen. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få defragen til å fungere.

Hvis ikke hdd er stappa, tipper du har antivirus gående i bakgrunnen + en 'dustete' skjermsparer d.v.s. maskina er trolig full av unødvendig stæsj ( disse har ofte innstillinger på automatisk oppdatering, noe som 'flyr i veien for' planlagte oppgaver ) - disable antivirus før kjøring av full pakke via 'Vedlikeholdsveiviser ( enable etterpå ) og slett unødvendig programvare som går i oppstarten:

skriv msconfig i 'Kjør', sjekk under fliken Oppstart, fjern stæsjet og restart

Jeg har også hørt at hvis maskina "bråker" så kan jeg ha lite minne igjen. Hvordan sjekker jeg det?

høyreklikk min datamaskin, velg egenskaper og fliken 'Ytelse' - der ser du hvor mye ledig systemressurser ( obs. dette er ikke minne-kapasitet, men viser hvor store 'topper' systemet tar unna ).

Lenke til kommentar

Det er et par måter å "sjekke" hvor mye minne som brukes ..

[*]Du kan sjekke størrelsen på win386.swp-fila. Dette er den fila Windows bruker som virtuelt minne når det ikke er mer ledig fysisk minne igjen. Den ligger enten på C: eller på C:Windows Er den på en del hundre megabyte, så bør du seriøst vurdere å sette inn mere ram i burken din.

Fila var på 135mb, er det mye over normalen eller?

Lenke til kommentar
Oppgrader maskina di med mer ram, ny cpu/hovedkort, formater og legg inn Win2k eller WinXP...

Enkelt å si for en som har peiling til en som ikke har peiling i det hele tatt. Hvor mye koster dette? er dette noe en kan gjøre selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...