oysfaerg Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Hva dette skal brukes til har vell egentlig ingenting å gjøre med hva jeg trenger hjelp til. Vet ikke hvor førsteposten min ble av :S 9069687[/snapback] Jo, det har faktisk det. Førsteinnlegget ditt er skjult inntil videre, før du kan gjøre rede for hva dette faktisk skal brukes til. Juks i NM er ikke tillatt, verken her eller andre steder. 9069801[/snapback] Dette er hva jeg skal lage ett program til. Dette er ett utdrag av ei egenprodusert internett-side jeg og en kompis har lagd selv. 9072674[/snapback] Kan du linke til den internett-sida? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 VB6 kom ut i 1998. Vi lever nå i 2007. Det er kommet 3 nyere versjoner siden den gang, og 1 ny versjon er rett rundt hjørnet. Kanskje på tide å følge med utviklingen? 9068824[/snapback] Jeg vil si at hvis man er helt ny innen programering, er det greit å starte med VB5/6. Applikasjonen "hjelper" deg ikke like mye som i .NET. Mulig du bare programmerer som en rookie i VB6, og bare kan lage små applikasjoner, men du har hvertfall kontroll på hva du driver med. Sånn i startfasen mener jeg Men det er min erfaring da! 9069831[/snapback] Ja, det er jo greit å begynne på noe utdatert... Vi skal ikke få folk til å begynne med BASIC i stedet da? På hullbånd eller noe? DA lærer de nok, tenker jeg! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 VB6 har mange feil også, blant annet så er integer 16-bit, og tekststrengene er ANSI, klasser støttes særdeles dårlig, interfaces kan kun importeres fra COM objekter, ++ Like greit å starte med .NET først som sist. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (...) tekststrengene er ANSI (...) 9076255[/snapback] Det er ikke til å stikke under en stol at VB6 har en rekke svakheter i forhold til VB.NET, men dette er neppe en av dem. Alle strenger lagres som UTF-16 internt (dette merker en især når en kaller API-funksjoner med StrPtr): Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Dim bTest() As Byte, Text As String Text = "hallo" bTest() = Text ' Kopier strengen over til en Byte-array ' Vis hvor mange byte den interne representasjonen bruker per karakter MsgBox (UBound(bTest) + LBound(bTest) + 1) / Len(Text) Dette er også nevnt på MSDN: A (string is a) fundamental data type that holds character information. A String variable is of either fixed or variable length, and contains one character per 2 bytes. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Men man har da vitterlig en funksjon i VB6 for å gjøre om VB6 tekst til Unicode? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Men man har da vitterlig en funksjon i VB6 for å gjøre om VB6 tekst til Unicode? 9077551[/snapback] Man bruker StrConv til å konvertere FRA Unicode (vbFromUnicode), ikke til. Lenke til kommentar
LeifOlav Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 WebBrowser1.Document.All("NAvn i html").SetAttribute("value", text1.text)Skal hjelpe med textbox WebBrowser1.Document.All("combox1").SetAttribute("value", "Legg inn texten her på valge eller value1") Combobox. WebBrowser1.Document.All("html").InvokeMember("click") Click Siden dette er .NET kan det hende at du må fjerne parantesene () 9068575[/snapback] Hva om siden er php da? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hva om siden er php da? 9090007[/snapback] Det er irrelevant. Nettleseren, og dermed kontrollen, får HTML som utdata fra skriptet. PHP-koden eksisterer kun på serveren. Lenke til kommentar
LeifOlav Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Hva om siden er php da? 9090007[/snapback] Det er irrelevant. Nettleseren, og dermed kontrollen, får HTML som utdata fra skriptet. PHP-koden eksisterer kun på serveren. 9090032[/snapback] dvs. at script-koden er lik uansett om det er html eller php side? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Serveren lager HTML kode på sin side, utifra PHP koden, og sender kun ren HTML til klienten. Lenke til kommentar
LeifOlav Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Serveren lager HTML kode på sin side, utifra PHP koden, og sender kun ren HTML til klienten. 9090327[/snapback] Hvordan finner jeg da html koden jeg trenger hvis jeg skal lage ett program som knytter seg til html koden på den siden? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 ....? view source?.... Lenke til kommentar
LeifOlav Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 ....? view source?.... 9090451[/snapback] Hvis jeg f.eks skal få tekst fra txtbox i vb 2005 til search baren på www.sol.no så må dette gjøres: WebBrowser1.Document.All("NAvn i html").SetAttribute("value", text1.text) Skal hjelpe med textbox Da er html koden for søkergreia: <td valign="top" width="372" id="mainSearch"> <form method="get" action="http://www.sol.no/sgo/t/http://www.kvasir.no/sgo/t/http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult.html"> <table cellspacing="0" cellpadding="0"> Hva skal da stå i "navn i html" og "value"? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Hva skal da stå i "navn i html" og "value"? 9091278[/snapback] Dersom du ser etter tekstboksen søkestrengen skrives inn i, ser du at den har id="q". Dermed blir koden som følger: WebBrowser1.Document.All("q").SetAttribute("value", "heh") Men dette er nokså unødvendig når du kan søke direkte via en GET-request: WebBrowser1.Navigate("http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult.html?submit=søk&service=KV_NETTSOK&partnerid=sol&searchExpr=" & TextBox1.Text) Der TextBox1 er tekstboksen som inneholder spørringen det skal søkes med. Endret 17. juli 2007 av aadnk Lenke til kommentar
LeifOlav Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Takk for hjelpen. Nå har jeg fått problemer med comboboxen; <SELECT name="type"> <option value="">(type) <option value="1001">Poeng</select> <option value="1002">Penger</select> Sånn ser html koden ut. Så gjorde jeg sånn her i vb2005: WebBrowser1.Document.All("type").SetAttribute("value", "value3") Men når dette blir gjort blir bare comboboxen "blank" eller "tom" Noen som vet feilen? Har og prøvd å sette "value3" til "penger" eller "poeng" uten hell... Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har du prøvd "1001" eller "1002"? Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Har du prøvd "1001" eller "1002"? 9095890[/snapback] Jeg tror jeg vet svaret på det spørsmålet Endret 18. juli 2007 av jorn79 Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg