Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BIOS ROM Checksum error

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått en Fujitsu siemens scaleo 600, 2,noe GHz P4 etter sigende, award bios. Når jeg prøver å starte den opp, får jeg meldingen "BIOS ROM checksum error" og blir bedt om å sette inn et boot-media i floppydisken. En periode fikk jeg startet opp maskinen ved å slå strømmen helt av en times tid, men etter at den har vært av i en drøy uke ifm ferie. får jeg den overhodet ikke i gang igjen.

Siden den sier BIOS ROM Checksum error, regner jeg med at problemet ikke kan løses ved å flashe BIOSen (om enn jeg ennå ikke har prøvd det) er det noen som har vært borti dette problemet og funnet noen annen løsning enn å skifte hovedkort? Kan jeg evt få tak i en ny bios chip noe sted, eller finnes det noen anne fiks løsning? (ja, jeg har resatt biosen uten at det endret noe som helst)

(Jeg har ingen andre maskiner med floppy, så det er litt pes å få laget en bootbar disk)

M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* BUMP*

Ingen som har vært borti dette?

Vel nå vil den overhodet ikke boote.... :( Må vel ha nytt hovedkort, men det er ikke så mange socket 478 hk i salg lengere... Finnes denne under noe annet navn? (AMD har jo gjerne både pinnetall og et annet navn på CPU socket, noe tilsvarende for Intel?)'

M.

Lenke til kommentar

Kunne det hjulpet å byttet bios batteri montro... I jobbsammenheng var det en som klagde over nesten samme melding, samme som du får og når du nettop har resat cmos og startet opp. Men inneholder meldingen "press F1 to continue or ESC to restart" elns? Her hjalp det å bytte bios batteri. Men siden meldingen sier "BIOS rom checksum error" kan det jo være selve bios-chipen som du nevnte.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...