eb81 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Er det noen som har noen anbefalinger? Vil anskaffe meg fastobjektiv melllom 30 - 55mm med eller uten autofokus? (gjerne lyssterkt) til mitt D40. Dette er til amatørbruk portrett, barnebilder, hobby... Prisen bør helst ikke være over 5000,- pga mulige samlivsproblemer (men har ikke behov for å bruke alt for mye penger så rimeligere objektiver kan også foreslåes) Endret 15. juli 2007 av eb81 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Sigma 30mm f/1,4. Det er godt innenfor grensene dine. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 kitobjektivet streiker ved innefoto uten blitz (høy iso og lukkertid) hvordan vil sigmaen fungere her? Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg skrev akkurat litt om Sigmaen i en annen tråd: her Etter min mening et åpenbart valg for D40/40X. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Helt glimrende vil jeg tro. Med det objektivet vil du vel få en lukketid som er 3-4 ganger raskere en det du har på kitobjektivet.(vet ikke vilken blender kitobjektivet har på 30mm). Men området som er i fokus vil bli betydelig mindre; har sinne fordeler og ulemper. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 30mm'eren av sigma er altså et godt valg. men du sier området som er i fokus er betydelig mindre? er dette bra med tanke på landskapsbilder. lurer også på om dette objektivet vil funke bra med nattfotografering... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Du kommer ikke utenom snevert fokusfelt hvis du ønsker høy lysstyrke. En 50mm vil gi enda mindre dybdeskarphet på samme blender som 30mm'eren. Derfor skal du ikke bry deg med slik. Vil du ha større dybdeskarphet kan du altids blende ned, forskjellen er bare at du har muligheten til enda mer lys inn på brikken med et mer lyssterkt objektiv, og problemet med liten dybdeskarphet kan du jobbe deg rundt, eller bruke til din fordel også. Uansett kan du ikke velge stor dybdeskarphet med stor lysfølsomhet. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Du kommer ikke utenom snevert fokusfelt hvis du ønsker høy lysstyrke. En 50mm vil gi enda mindre dybdeskarphet på samme blender som 30mm'eren. Derfor skal du ikke bry deg med slik. Vil du ha større dybdeskarphet kan du altids blende ned, forskjellen er bare at du har muligheten til enda mer lys inn på brikken med et mer lyssterkt objektiv, og problemet med liten dybdeskarphet kan du jobbe deg rundt, eller bruke til din fordel også. Uansett kan du ikke velge stor dybdeskarphet med stor lysfølsomhet. 9069236[/snapback] Det var det jeg mente, men det kom vel ikke så klart frem. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 ok, skjønner. takk for mange gode råd. noteres på ønskelisten! Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Kan du bruke dette objektivet sammen med en telekonverter eller er det å banne i kirken? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Kan du bruke dette objektivet sammen med en telekonverter eller er det å banne i kirken? 9071152[/snapback] Er ikke helt sikker på om det vil passe sammen med konverteren (mulig optikken i de to delene krasjer), men det er ikke vanlig å bruke konverter med optikk kortere enn 100-135mm, og selv det er i den korte enden.. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Hvordan syns dere det er å bruke manuell fokus med slik fastobjektiv i normalklassen? Kunne dette vært et alternativ eller bør en ha autofokus? Klarer jeg meg uten af er jo utvalget veldig mye større..... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 En gang i tiden brukte jeg et Zenith med 50mm og telekonverter til festivalkamera. Det fungerte helt greit, selv om kvaliteten ble litt bob bob. Det kamera hadde selvfølgelig M42 skrufatning, med andre ord en helt annen type fatninge enn N-AF. Jeg vet likevel ikke om jeg ville anbefale å prøve noe slik på en 30mm, for den fokuserer lenger bak enn en 50mm. Den kan m.a.o. komme i konflikt med optikken i konverteren. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 En gang i tiden brukte jeg et Zenith med 50mm og telekonverter til festivalkamera. Det fungerte helt greit, selv om kvaliteten ble litt bob bob. Det kamera hadde selvfølgelig M42 skrufatning, med andre ord en helt annen type fatninge enn N-AF. Jeg vet likevel ikke om jeg ville anbefale å prøve noe slik på en 30mm, for den fokuserer lenger bak enn en 50mm. Den kan m.a.o. komme i konflikt med optikken i konverteren. 9071974[/snapback] Jeg skjønner, men til 55-200VR'en min vil det funke bra. Lurte egentlig bare på om konverteren kunne brukes på små brennvidder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå