Gå til innhold

Hva er "normal" IDLE temp. på C2D6600/6700?


Ronny#1

Anbefalte innlegg

Lurer på hva tempen skal være på min 6700.

 

Har nå fått nytt hk (striker extreme) og tempen ligger på 35/36 grader idle.

 

Det som er litt rart er at denne tempen er 5-6 grader høyere enn på det andre identiske hk.

 

Har sjekket at det er rett mengde pasta 3 ganger, og utenom byttet av hk er ALT identisk slik det var før.

 

Minnet ligger på 36/38 grader.

Mye det også,eller?

 

Ingenting er OC.......enda :)

Er dette innenfor normalt avvik, eller er det noe som ikke stemmer her? :hmm:

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tempen du måler der er helt ok, men vær obs på at hovedkort sensorer for CPU IKKE er nøyaktige. Det er faktisk helt normalt og vanlig at man får ganske store variasjoner på målinger med samme CPU på forskjellige hovedkort. En hovedkort sensor for CPU er ingenting annet enn en VELDIG røff indikator. Skal du måle noenlunde nøyaktig må du ivertfall ty til den interne CPU dioden, og selv den kan være vanskelig å få en 100% nøyaktig måling fra ved midnre du kjenner til visse quirks ved diverse hovedkort.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Den avleste temperaturen er vel greit innenfor hva man kan kalle normalt ja, og det er som Stigma uansett ikke mer enn en anslag.

Forøvrig er jo idle temperaturen ganske uinteressant vil jeg påstå. Ingen har vel problemer med stabillitet eller andre ting ved idle, og om prosessoren holder 20 eller 40 grader har overhodet ingen praktisk betydning. Jeg vil foretrekke 45 grader og ikke hørbar vifte, fremfor 25 grader med vifestøy dersom jeg måtte velge.

 

Men hvis du er usikker på om du har fått god kontakt mellom kjøler og cpu bør du heller se hva det blir ved max load, men siden du nå har sjekket og dobbeltsjekket, og heller ikke har noe oppsiktsvekkende temperatur, tror jeg du har fått det riktig.

 

Men du kan jo forvisse deg om at du har på strømstyringsfunksjonene C1E/Speedstep i bios, dette vil kunne påvirke idle temp en del. :)

Lenke til kommentar

Ok, høres greit ut dette.

 

Har nå oc til 3255mhz med fsb 1302 og har temp på 37/38 grader.

har justert strøm osv, men møter totalt veggen hvis jeg øker oc med 3-4mhz.

Maskinen bare fryser, og jeg må restarte.........

 

Pussige greier som jeg ikke finner ut av :cry:

Lenke til kommentar
Jeg har 40grader IDLE og over 60 ved load på min E6600!  :cry:

 

Jeg er skikkelig missfornøyd med Zalman kjøleren! Samme med Zalman PSU (begge to bråker mye) Blir ny kjøler og PSU når lønninga kommer!: D

9100254[/snapback]

Dersom du har ett system med lavt støynivå betyr vel ikke temperaturen så mye? 60 grader er langt fra skadelig for CPUen.

 

Utover det kan du jo sjekke at kjøleren er festet ordenlig på og at varmesprederen på CPUen ikke er bøyd, mener å ha lest at noen har hatt problemer med dette som følge av at festemekanismen på HKet er defekt. Dvs mekanismen som "låser" CPUen til sokkelen, løsningen har vel vært å fjerne denne. Sikkert andre her som kan si noe mer utfyllende om dette, men mener å huske at dette var sånt ca sakens kjerne.

Lenke til kommentar

Faktisk så fikk jeg de jeg kjøpte maskinen hos til å sette det sammen for meg, noe jeg angrer litt på nå. Men uansett, det blir ny kjøler(ninja+ /m silenX vifte), ny PSU(trolig MIST 600W), viftestyring, LCD display, Logitech G25 og Test Dive: Unlimited når lønninga kommer. Tror maskinen skal være komplett da! :D

Lenke til kommentar

Vell, egentlig syntes jeg det var en ganske hoy temperatur paa idle.

Her kjorer E6600'en paa 27 grader idle (22 grader romtemperatur) med stock kjoler.

Det kan nok hende at det er bedre ventilasjon i systemet mitt da (CM Stacker 831), at det er hoyere romteperatur hos deg, eller pga hovedkortet mitt er et annet (MSI P6N Diamond)

Lenke til kommentar

Tror du har vært litt heldig da :thumbup:

 

Som jeg sa i mitt første innlegg, så viser altså idle-temp 5-6 grader mere på det siste kortet jeg mottok. Kortene er identiske, mener vel variasjon på kortene.

 

Og ja, du har bedre luftflyt gjennom ditt kabbis enn jeg har, mest sannsynlig.

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar
Tror du har vært litt heldig da :thumbup:

 

Som jeg sa i mitt første innlegg, så viser altså idle-temp 5-6 grader mere på det siste kortet jeg mottok. Kortene er identiske, mener vel variasjon på kortene.

 

Og ja, du har bedre luftflyt gjennom ditt kabbis enn jeg har, mest sannsynlig.

9132730[/snapback]

 

 

Men kjor noen timer med Orthos, siden idle tempen ikke sier saa altfor mye. Jeg tipper at du faar lavere load temp enn jeg, idle tempen ligger jo ofte paa den samme temperaturen uansett pga. romtemp osv.

Endret av Unox
Lenke til kommentar
Har kjørt Orthos i nesten tre timer.

Max temp var 46 grader med TT-kjøleren på laveste hastighet.

 

Godkjent? :)

9142020[/snapback]

 

Akkuratt naa er jeg i utlandet (derrav "aa" "o(e)" og "ae"), saa jeg kan ikke sjekke det, men jeg mener aa huske at jeg laa paa 50 grader saa det er nok godkjendt gidt :thumbup:

Endret av Unox
Lenke til kommentar
Kunne sikkert gått ned 3-4 grader hvis jef hadde satt vifta på full guffe, men da er det for mye bråk

Er ihvertfall fornøyd med den temperaturen  :D

9146102[/snapback]

Ja det holder jeg med deg i, 46 grader er jo bra, og rundt 15 grader under grensen man ikke bør overstige. Jeg kan som nevnt ikke skjønne hvorfor noen vil holde cpu noe kaldere enn den trenger for å kjøre stabilt. Med cpu temp på 46 er det mer enn kjølig nok i de fleste tilfeller, med mindre man er ekstremt nære grensen for klokkefrekvensen den tåler.

Lenke til kommentar

Slenger meg inn i denne tråden da jeg har interesse av CPU-temp for 6600. Ligger selv rundt 30C idle uten OC. Temperaturene er vel stort sett strengt tatt normale, men av og til leser Speedfan at CPU er på helt oppe på 80C uten noen større belastning (går stort sett i WoW om dagen). Hva kan forårsake stor temperaturøkning sånn helt uten videre, at maskinen har vært i bruk lenge? (Og er sjangsen stor for at dette bare er målt helt feil? ^^)

 

Har enda ikke bestilt ny kjøler, men det frister veldig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...