Gå til innhold

The Host - hva synes dere?

Jooakim

Anbefalte innlegg

I går så jeg The Host på kino. Jeg var spent da den hadde fått god kritikk i Dagsavisen og Bergens Tidene. I tillegg liker jeg grøssere. Men jeg ble svært skuffet. Den var rett og slett kjedelig - dårlige skuespillere (voldsomt mye overspilling), trakk ikke på smilebåndet eller ble skremt en eneste gang, noe jeg forventer av en komedie/skrekkfilm. Hva synes dere om denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes den var ganske bra. Jeg oppfattet The Host mest som koreansk samfunnskritikk, satire og parodi (de to sistnevnte henholdsvis på komedie- og skrekk-elementene). Som renspikket komedie eller skrekkfilm fungerer den ganske dårlig, hvis det er det man forventer. Tror også det er en fordel å kjenne koreansk filmkultur for å få maksimalt ut av filmen.

Lenke til kommentar
I går så jeg The Host på kino. Jeg var spent da den hadde fått god kritikk i Dagsavisen og Bergens Tidene. I tillegg liker jeg grøssere. Men jeg ble svært skuffet. Den var rett og slett kjedelig - dårlige skuespillere (voldsomt mye overspilling), trakk ikke på smilebåndet eller ble skremt en eneste gang, noe jeg forventer av en komedie/skrekkfilm. Hva synes dere om denne?

9067829[/snapback]

*Pirken* Det er ikkje ein grøsser, det er ein monsterfilm :)

Lenke til kommentar

Genre: Komedie / Skrekkfilm - definisjonen på en grøsser. Ikke skriv i tråden min om du ikke besvarer spørsmålet mitt.

Eg har berre blitt fortalt at The Host er ein monsterfilm på lik linje med Jurassic Park filmene, Godzilla osv. Dette er filmer eg ikkje ser på som skumle dvs -> ikkje skrekkfilmer/grøssere (og eg er ein LETTSKREMT person :)). Men kan godt vere eg tek feil av The Host.

9069160[/snapback]

Vel, da burde du kanskje gjøre litt bedre research før du ødelegger min glede over et nytt svar.

Kunne dere fortelle meg hva dere likte med denne filmen? Og for å spørre om det, er den scenen hvor de begynner å grine foran bildet av datteren parodi, eller skal den virke naturlig?

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

Eg har berre blitt fortalt at The Host er ein monsterfilm på lik linje med Jurassic Park filmene, Godzilla osv. Dette er filmer eg ikkje ser på som skumle dvs -> ikkje skrekkfilmer/grøssere (og eg er ein LETTSKREMT person :) ). Men kan godt vere eg tek feil av The Host.

Oki2k, eg tek feil.. Men ville berre påpeike at om du gjekk på kino og forventa ein klassisk grøssar, så ville du bli skuffa av The Host.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Jeg satt igjen med nøyaktig samme følelse som trådstarter etter å ha sett filmen, men føler det er folk som _crs_ den er rettet mot for jeg føler jeg ikke forstod den helt. :)

Satt bare og irriterte meg over hvor stygge skuespillerne var osv. ;)

Lenke til kommentar

Syns den var svært interessant med sine orginale vendinger, sjangerblanding og ideer generelt. Et friskt pust i monsterverdenen. Underholdningsverdien er også på høytplan. Ett av de få problemene for meg var kanskje at den faktisk hadde for mye ren underholdning, uten nok dybde. De unike elementene, til tross for den enorme mengden av dem, blir litt for trivielle.

At du klager på skuespillerne syns jeg er helt absurd, da flere av dem er blandt Sør-Koreas beste. Tror ikke den Sør-Koreanske/Japanske spillestilen passer deg. De har helt spesiell måte å framstille følelser på, som en del vestlige folk har problemer med. Da de (Som du gjør) ofte oppfatter det som overspilling. Og det stemmer jo at de overspiller en del. Men slik som nesten alt er, så funker det som faen når det blir gjort riktig. Og Sør-Korea/Japan klarer det som oftest utmerket. I akkurat denne filmen er det mer forståelig, pga én spesiell scene. Den hvor de sørger over datteren. Forstår ikke helt hva regissøren Joon-ho Bong ville med den scenen, fordi overspillingen går langt over grensen. Men det gjort med vilje, det er jeg sikker på. Fordi alle, spesielt en så dyktig regissør, må se det latterlige i den scenen. Men det er omtrent den eneste. Er en stund siden jeg så filmen, men kan ikke huske noen annen scene som er i nærheten av det fjolleriet der.

Filmen går langt i sjangerblandingen, og er så mye mer enn bare en skrekk/komedie eller monsterfilm. Helt klart en svært unik film, med elementer av mange andre sjangere som gjør den umulig å skikkelig forklare med et par fellesord alene.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Synes den var såpass bra at jeg kjøpte 4 disc limited boksen fra Korea. Herlig film, fantastisk samleboks.

9071344[/snapback]

Du er ikke den eneste som har den boksen (HD DVD versjonen er også på vei :whistle: )

Filmen er knall den, men hvis man tror dette er en rein grøsser eller komedie for den sakens skyld så vil jo filmene få et litt feil utgangspunkt med en gang som den ikke fortjener, dette er jo en monster film ikke noe annet...

Å klage på at de overspiller blir jo helt feil blir jo som LunarPoet sa at dette er jo måten de gjør det på borti rismarkene i asia. Men dette er vel kanskje en tilvendigssak :hmm:

Lenke til kommentar

Filmen går langt i sjangerblandingen, og er så mye mer enn bare en skrekk/komedie eller monsterfilm. Helt klart en svært unik film, med elementer av mange andre sjangere som gjør den umulig å skikkelig forklare med et par fellesord alene.

9069975[/snapback]

På imdb står det Action / Adventure / Comedy / Drama / Fantasy / Horror / Sci-Fi / Thriller. Det oppsummerer vel det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...