m-momr Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hei, har hatt noen pc'er opp igjenom tiden, og har noen spørsmål. slik jeg ser det virker det som om alle chipset har for dårlig kjøling, det chipsettet jeg har nå er også så varmt at jeg måtte kjøpt ny kjøling. hvor høy varme tåler chipsettet? (tror det er nordbroen det er snakk om, hvis det er den som blir varmest) hvor høy varme arbeider den normalt under? og hva kan være syntomer pcen kan få hvis chipsettet er for varmt? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Dette har jeg aldri hørt om. Jeg har bygd PC'er i ca. 12 år. Men jeg vet at nordsiden blir raskt for varm ved overklokking. Derfor velger mange å bytte ut kjøleren på denne. Men originalt har jeg ikke hørt om problemer med temperatur på nordsiden. Men brikkesettene med vifte har ofte den svakheten at vifta på nordsiden havarerer før levetiden er utgått. Edit: Symptomer ved for høy varme er ustabilitet, BSOD osv. Hva det ender med vet jeg ikke. Edit 2: Er du virkelig født i 1908? Svein. Endret 13. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Både northbridge og southbridge på nyere hovedkort blir veldig varme, men som regel er southbridge passivt kjølt, og ofte også northbridge. Jeg kan ikek gi deg noe nøyaktig svar, men de er designet for å tåle rimelig heftige temperaturer. Jeg måler min southbridge på en P5W DH deluxe til mellom 55-70 grader med den passive standardkjøleren avhengig av load, og det er ingen problemer med stabilitet. De som designer hovedkortene har nok tatt dette med i beregningen. Mange datachipper kan fungere ved ekstremt høye temperaturer uten feil. -Stigma Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 ja, jeg er født i 1908. mitt chipsett har passiv kjøling på begge bridge'ene og er designet slik at luften skal blåses rett ned og mot hovedkortet som er standard, men jeg har montert DENNE så den passive kjølingen får ikke nokk luft. det som også er rart er at programmer som everest viser at Hovedkortet tempereaturen er 33 grader, men når jeg måler på chipsettet med "lastermålerpistol" viser den 45 grader på nord og sør bro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå