perkforr Skrevet 13. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg har et integrert lydkort på mitt Abit hovedkort og har nå koblet med vanlig jack kontakt i lydkortet og en sånn kontakt med rød og hvit kontakt i forsterkeren(jeg har aldri skjønt hva man kaller de kontaktene,sorry;) ). Men problemet er at lyden blir veldig dyp og uklar. Jeg har en gammel JVC forsterker med bare vanlige innganger. Ikke noe digitalt. Det er første gang jeg har prøvd å koble PC til forsterker. Brukt vanlige PC høytalere tidligere(i alle år egentlig). Kan noen komme med noen forslag? Takk Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 13. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2007 sånn du har gjort er riktig, stereo mini jack -> phono. de fleste gjør på den måtten hvis de har laptop og det funker fint..... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2007 Yep, inen ting galt med stereo minijack til phono. Brtuker det selv med en relativt lang kabel på 10meter. Selv på slike avstander så er det minimalt med støy som dannes i kabelen, så det er nok neppe der problemet komemr fra. Jeg ville sjekket forsterkeren. se om du har et annet input for phono evt. og se om du har samme problemet der. -Stigma Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 13. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2007 Jepp, samme bruker jeg. Mini jack -> phono. Fungerer som bare juling, ingen støy eller rare lyder, men så har jeg satt inn et lydkort istede for det integrerte. Lenke til kommentar
perkforr Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg prøvde å koble til CD inngangen på forsterkeren og da fungerte det fint. Rart at den inngangen som heter phono har mye dårligere lyd. Litt synd at jeg ikke har flere innganger på forsterkeren slik at nå måtte jeg koble vekk lyden til 360en. Men takk for hjelpen. Nå kan jeg feire med bursdagen med god lyd og mye musikk å velge mellom..... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 13. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2007 Phono-inngangen er vel for platespiller? Du har vel kanskje AUX eller Video-innganger, i så tilfelle er nok de bedre egnet. Eller CD-inngang, som bu bruker. Et phett egentlig. Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 17. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Phono-inngangen er vel for platespiller? Du har vel kanskje AUX eller Video-innganger, i så tilfelle er nok de bedre egnet. Eller CD-inngang, som bu bruker. Et phett egentlig. 9068135[/snapback] Phono inngangen på en forsterker er en av 2 varianter(eller begge), der en er vanlig linje inngang(som også cd, aux, tape osv er) som skal ha rundt 2v peak to peak, den andre varianten er med en ekstra forsterker som heter RIAA som skal ha noen millivolt på inngangen, dette ble gjort fordi platespillere hadde forskjellige utgangsnivå, avhengi av hvilken type stift som den hadde, MM (moving magnet) eller MC(moving coil) der - om jeg husker rett var MC den med mV. Du kan kanskje velge mellom MM eller MC på front eller med bryter bak på forsterkeren?! Om du kan dette test i andre posisjonen.. PS. man omtaler ofte i pluggsammenheng den typen av plugg for 'phono' plugg(eller rca som det vel egentlig het i begynnelsen?!) fordi den var på platespillerne, så når noen sier du skal ha en kabel med mini-jack til phono var aldri tanken den også skulle inn på phono inngangen.... Endret 17. juli 2007 av RoosterX Lenke til kommentar
perkforr Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. juli 2007 Phono-inngangen er vel for platespiller? Du har vel kanskje AUX eller Video-innganger, i så tilfelle er nok de bedre egnet. Eller CD-inngang, som bu bruker. Et phett egentlig. 9068135[/snapback] Phono inngangen på en forsterker er en av 2 varianter(eller begge), der en er vanlig linje inngang(som også cd, aux, tape osv er) som skal ha rundt 2v peak to peak, den andre varianten er med en ekstra forsterker som heter RIAA som skal ha noen millivolt på inngangen, dette ble gjort fordi platespillere hadde forskjellige utgangsnivå, avhengi av hvilken type stift som den hadde, MM (moving magnet) eller MC(moving coil) der - om jeg husker rett var MC den med mV. Du kan kanskje velge mellom MM eller MC på front eller med bryter bak på forsterkeren?! Om du kan dette test i andre posisjonen.. PS. man omtaler ofte i pluggsammenheng den typen av plugg for 'phono' plugg(eller rca som det vel egentlig het i begynnelsen?!) fordi den var på platespillerne, så når noen sier du skal ha en kabel med mini-jack til phono var aldri tanken den også skulle inn på phono inngangen.... 9092110[/snapback] Det fantes ingen slik bryter verken foran eller bak på forsterkeren. Dette er en forsterker som sikkert er 12 år gammel. He-he. Fungerer fint fremdeles. Nå har jeg 5 forskjellige kilder som er koblet til den. Mangler bare en inngang til DVD spilleren. Kan jo selvsagt bruke PC eller xbox som DVD spiller. Takk for oppklarende svar. Er nok derfor lyden blir litt rar når man kobler til phono inngangen. Og nå vet jeg også hvilke uttrykk jeg skal bruke Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 17. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2007 Har også problemer med kobling mellom lydkort og forsterker, men i mitt tilfelle er det lavfrekvent during i høyttalerne som er problemet. Har hørt ulike tips på løsning av dette. På HiFi-centeret sier de at et galvanisk skille vil være løsningen. I en annen TV-forhandler jeg har vært fikk jeg høre at dette mest sannsynlig ikke ville hjelpe, men et dedikert lydkort ville hjelpe. Han mente det var mye støy fra onboardlydkortet. Selv har jeg tenkt på at optisk kabel kanskje kan være en mulighet siden det da ikke er elektrisk kontakt mellom komponentene. Noen som har synspunkt? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 17. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2007 Har også problemer med kobling mellom lydkort og forsterker, men i mitt tilfelle er det lavfrekvent during i høyttalerne som er problemet. Har hørt ulike tips på løsning av dette. På HiFi-centeret sier de at et galvanisk skille vil være løsningen. I en annen TV-forhandler jeg har vært fikk jeg høre at dette mest sannsynlig ikke ville hjelpe, men et dedikert lydkort ville hjelpe. Han mente det var mye støy fra onboardlydkortet. Selv har jeg tenkt på at optisk kabel kanskje kan være en mulighet siden det da ikke er elektrisk kontakt mellom komponentene. Noen som har synspunkt? 9093176[/snapback] Vanskelig å vite hva problemet kan være... Jeg hadde akkurat samme problemet med en eldre stasjonær pc med onboard lydkort. Problemet forsvant derimot helt med en gang jeg koblet til den bærbare, så feilen måtte ligge i den stasjonære pcen. Jeg fant aldri ut hva det var, ettersom jeg ikke fikk prøvd med et annet lydkort Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 18. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2007 Har akkurat samme erfaringen med at bærbar PC eliminerer problemet. Dessverre var det ikke min bærbare.... Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 18. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Har også problemer med kobling mellom lydkort og forsterker, men i mitt tilfelle er det lavfrekvent during i høyttalerne som er problemet. Har hørt ulike tips på løsning av dette. På HiFi-centeret sier de at et galvanisk skille vil være løsningen. I en annen TV-forhandler jeg har vært fikk jeg høre at dette mest sannsynlig ikke ville hjelpe, men et dedikert lydkort ville hjelpe. Han mente det var mye støy fra onboardlydkortet. Selv har jeg tenkt på at optisk kabel kanskje kan være en mulighet siden det da ikke er elektrisk kontakt mellom komponentene. Noen som har synspunkt? 9093176[/snapback] Har du kabeltv i huset? Ta å koble ut alle tv kabelene så skal du se at brummingen forsvinner. Stikk på en el forhandler og kjøp galvansik skille og sett på kabeltv kablen. Grunnen til at det fungerer fint med en bærbar pc er at den ikke er koble til jord kursen i huset.Og så bruker den en transformator som og fungerer som galvanisk skille vist jeg ikke tar helt feil. Det er forsatt eletrisk kontakt mellom pc forsterker fordet om du bruker optisk kabel,nettstrøm Endret 18. juli 2007 av taz Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 19. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2007 Ja, har kabel-TV. men hvorfor skal dette ha noe å si? TVen er jo ikke koblet til forsterkeren. Har dessverre ikke mulighet til å teste dette nå fordi utstyret det er snakk om er på hybelen, mens jeg er hjemme på ferie. Mener du at det er elektrisk kontakt mellom forsterker og PC til tross for optisk kabel pga. at de er koblet til samme strømkrets i huset? Det gir jo mening. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 19. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Det er forskjellen mellom jord på kabel nettet og i hybelen din som lager støyen(spenningspotensiale) Er det jordfeil på kabel nettet så vil jord ha en annen spenningspotensiale enn i hybelen din.Dette skaper støy og verste fall kan du få støt. Setter du på et galvanisk skille så forhindrer du at jord fra kabelnettet er fysisk tilkoblet jord hybelen. Vist det er flere hybler/tver så må du få eieren til å montere skille der kabelen kommer inn i huset,da er problemet eliminert i alle hybler. Sikkert noen som kan forklare det bedre. Endret 19. juli 2007 av taz Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Det lønner seg å ha galvanisk skille på lydkablene mellom forsterker og PC. To audiotransformatorer som disse fungerer bra for å oppnå dette. I tillegg bør man ha en dedikert lydkort som er godt stabilisert (forsyningsspenning uten ripple). Endret 19. juli 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 19. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2007 Takk for gode svar! Skal prøve med galvanisk skille på TV-kabelen. Tipsene til la7dfa - com kan prøves ut hvis ikke dette fører frem. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 24. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2007 Kan anbefale QED Qunex J2P til å koble sammen PC og forsterker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå