.V. Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Dette er et spørsmål som man skulle tro har blitt tatt opp før, men fant ingen tråder om det og kom heller ikke fram til noe i angrerettsloven. Spørsmålet er rett og slett, ved kjøp av flere varer i 1 ordre fra en nettbutikk, der jeg har benyttet meg av angrerett innen fristen og sendt den varen tilbake, hvor mye har jeg krav på å få tilbakebetalt? Prisen på varen, fraktkostnad til kunden eller deler av denne (varen var relativt tung iforhold til de andre varene i pakken, så den sto for en stor del av fraktkostnadene) og fraktkostnad tilbake til butikken? Etter det jeg kan se i loven så skal jeg ha tilbakebetalt ALLE utgifter, noe som virker urimelig både fordi det vil straffe butikken tungt og fordi ikke alle kostnadene er direkte relatert til varen jeg sendte tilbake (porto på de andre varene, som jeg beholdt). Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 her er noen regler..... Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.(jf Angrerettloven § 6, punkt e) Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. (jf. Angrerettloven § 12 punkt a) Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen.(jf. Angrerettloven § 12 siste ledd) Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd). Dersom du benytter deg av angreretten ifm. med et tilvirkningskjøp(PC-er som blir tilpasset etter kundenes ønsker), så er du pliktig til å betale de ekstra kostnadene som påbeløper for utført arbeid og medgåtte materialer (jf. Angrerettloven §16 første ledd). Lenke til kommentar
.V. Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Ok, så jeg må betale for returkostnadene, men får jeg tilbake hele eller deler av de opprinnelige fraktkostnadene? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 det må du sjekke med leverandøren, hvilken rutine de har. det er faktisk reel utgift for dem at de har send den pakken til deg og hvis de vil så kan de si at de brukte tid å plukke/pakke og sende varene..... ellers, så kan de også belaste deg for testing av det du sender tilbake hvis du har åpnet esken..... så den loven om angrerett er veldig diskutabel..... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 det må du sjekke med leverandøren, hvilken rutine de har. det er faktisk reel utgift for dem at de har send den pakken til deg og hvis de vil så kan de si at de brukte tid å plukke/pakke og sende varene..... De kan godt si de brukte tid på det, men det er ikke noe de kan ta i fratrekk. Bruker man angreretten skal man ha tilbake hele beløpet inkludert frakt. Det du sier om at tid medgått til montering osv, og viser til angrerettloven §16, forutsetter en del ting som er spesifisert i §16. Jeg tviler på at disse prosedyrene normalt gjøres av nettbutikkene, med den følge av at det ikke kan gjøres fratrekk for slike utgifter. ellers, så kan de også belaste deg for testing av det du sender tilbake hvis du har åpnet esken..... Nei, det kan de ikke. så den loven om angrerett er veldig diskutabel..... 9067621[/snapback] Er den diskutabel? På hvilken måte? Når det gjelder det trådstarter faktisk lurte på, så vet jeg dessverre ikke. Du må som det sies betale returfrakten selv, og du har krav på å få refundert fraktkostnaden på den tingen du faktisk bruker angreretten på. Akkurat hva den blir er jo vanskelig å si når tingene er sendt sammen. Det naturlige hadde kanskje vært å dele den totale fraktkostnaden forholdsmessig etter varenes vekt. Men dette kan du sikkert få svar på hvis du henvender deg til den aktuelle nettbutikken. Kanskje det finnes noe sedvane e.l. på dette. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 jeg vet ikke hva de kan og hva de ikke kan, jeg vet bare at det er forskjellig rutiner og derfor må du lese nøye deres rutiner. hos noen står det følgende: det er mange som bruker den: Dersom du benytter deg av angreretten i forbindelse med et tilvirkningskjøp (hos oss er dette PC-er som blir tilpasset etter kundenes ønsker via vår "PC-bygger" eller via konsultasjon med selger), så er du pliktig til å betale de ekstra kostnadene som påbeløper for utført arbeid og medgåtte materialer (jf. Angrerettloven §16 første ledd). også den: Er datamaskinen tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på kr. 600,-. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen samt arbeidskostnader med å justere programvaren tilbake til originaloppsett. skal ikke diskutere mer om det, ettersom jeg har aldri benyttet meg av angrerett. men det er veldig logisk for meg hvis jeg bruker produktet og sender i retur, må de teste den før de evt. selger den som demo e.l. muligens "klilleng" vet mye mer om angrerett ettersom han hadde så sterke argumenter..... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Er datamaskinen tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på kr. 600,-. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen samt arbeidskostnader med å justere programvaren tilbake til originaloppsett. Ja, nettbutikkene prøver seg sikkert. Men et slikt krav som dette kan jeg ikke se de har hjemmel for å kreve. Angreretten går ut på å nullstille kjøpet. Man kan ikke kreve en avgift for å kontrollere at en maskin som er i orden, faktisk er i orden. Dersom den er skadet, stiller det seg nok annerledes, men det er ikke tema her. Men, dette blir veldig OT i forhold til det trådstarter lurte på; nemlig den forholdsmessige fordelingen av fraktkostnader når flere produkter sendes samtidig. Og der har jeg dessverre ikke noe svar. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Jaja, takk for hjelpen iallefall. Er jo ikke snakk om noen store summer, så tviler på jeg gidder å krangle om det med nettbutikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå