Gå til innhold

Akam.no: FujiFilm Finepix S304 - God til å ta bilder av ski-hopping?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hvordan dette kameraet er til å ta bilder av hopping med ski/snowboard?

En ting som jeg har lest er at LCDen fryser hvis man trykker den halvveis ned for å kunne ta bilde øyeblikkelig? Er dette riktig? Fryser EVFen også?

På forhånd takk

-Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du trykker knappen halveis ned, fryser du eksponeringsdata og autofokus.

Ikke noe annet.

Alle kamera sin eksponering, er underlagt de samme fysiske lovene.

Det som skiller det ene kamera fra det andre, er hvor hurtig kamera er til å ta et bilde, og hvor snart du kan ta neste bilde.

Og det er det du må betale for.

Skal du ha et hurtig kamera, så må du nesten kjøpe deg en dSLR.

(Digital speilreflekskamera)

Lenke til kommentar
Når du trykker knappen halveis ned, fryser du eksponeringsdata og autofokus.

Ikke noe annet.

Er du sikker på dette? Jeg mener å ha lest at enkelte kamera også fryser LCD-skjermen, slik at du må følge objektet helt i blinde. Det kan jo være upraktisk..
Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje legge til "generelt sett", men jeg har ikke sett dette, og hva skulle poenget være med å fryse skjermen?

Poenget med å fryse eksponering og autofokus er å måle eksponeringen et sted, for så å fyra av bildet på et sted i motivet som gir dårlige målinger.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har et fujifilm F401 og det er så vidt jeg vet ganske likt S304 på dette området. F401 fryser LCD skjermen et øyeblikk når den beregner eksponeringa, men skjermen blir ikke svart og den "fungerer" helt fint etter beregningen av eksponering. Dessuten blir vel fotografier av hoppere gjerne tatt i dagslys, så en kan jo bruke den optiske søkeren?? (eller har S304 EVF?)

Hvis du MÅ bruke LCD skjerm når du fotograferer kan du gjøre følgende:

Trykke utløseren halvveis ned mens du sikter deg inn på hoppkanten. Da er eksponering og fokus låst (og skjermen "fungerer" igjen). Kameraet vil nå ta bildet momentant når du da trykker utløseren helt ned (siden det ikke trenger å beregne eksponering eller fokus).

-Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje legge til "generelt sett", men jeg har ikke sett dette, og hva skulle poenget være med å fryse skjermen?

Poenget med å fryse eksponering og autofokus er å måle eksponeringen et sted, for så å fyra av bildet på et sted i motivet som gir dårlige målinger.

Jeg prøvde å ta bilde av et legehelikopter med S304 (også under bybrannen i Trondheim). Sola stod lavt, så det var ganske lite lys. Mot himmelen var det lite å forhåndseksponere mot, og kameraet brukte oppmot 1 sekund med frosset LCD/EVF mens det autofokuserte. Det var litt vanskelig, ja!

Noen tall: Tidsforbruk til autofokusering med minimum zoom, alltid under ca 0.5 sekund. Tidsforbruk til autofokusering med maksimum zoom, oppmot 1.5 sekund ved dårlig lys. Mye bedre med mye lys.

Lenke til kommentar
(kl 02:20) Jeg prøvde å ta bilde av et legehelikopter med S304 (også under bybrannen i Trondheim). Sola stod lavt, så det var ganske lite lys. Mot himmelen var det lite å forhåndseksponere mot, og kameraet brukte oppmot 1 sekund med frosset LCD/EVF mens det autofokuserte. Det var litt vanskelig, ja!
Nå må du gå og legge deg! Det er usunt å lese forum kl halv tre om natta!
Lenke til kommentar
(kl 02:20) Jeg prøvde å ta bilde av et legehelikopter med S304 (også under bybrannen i Trondheim). Sola stod lavt, så det var ganske lite lys. Mot himmelen var det lite å forhåndseksponere mot, og kameraet brukte oppmot 1 sekund med frosset LCD/EVF mens det autofokuserte. Det var litt vanskelig, ja!
Nå må du gå og legge deg! Det er usunt å lese forum kl halv tre om natta!

God ide ;)

Forresten: Du har så mange likhetstrekk med meg at det ble rent umulig å sove allikevel... Jeg heter Anders, har studert både fysikk, instrumentering, måleteknikk og statistikk, og er hekta på mitt nykjøpte digitalkamera, babler på forum til langt på natt, og bor i Trondheim.... Spooky? Ja... God natt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...