Gå til innhold

Tv-kort med komponent/rgb?

Laland

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg fått smålyst til og lage min egen video hvor jeg da skal ta opp mens jeg spiller. Spillingen foregår på en Xbox 360, og jeg har lyst til og ta opp med bedre kvalitet enn hva kompsitt kan tilby, gjerne i HD (kan hende jeg må droppe det, er ikke sikker på hva for ett beist jeg skal ha for 720p redigering selv om jeg har en noenlunde sprek maskin) og da blir det neste alternativet Vga eller Komponent.

Grensesnitt til pc er likegyldig da jeg har flust med pci-e (1*1x, 1*4x, 1*16x) til over samt 3 pci spor, 2 firewire 800 og nok med usb 2.0.

Når jeg søker i prisguiden med eneste krav som Vga, kommer dette opp. Det er ikke i salg lenger, så det er uaktuelt.

Visa er mye den samme med komponent.

Er det noen som vet om noen tv-kort med vga eller komponent/rgb i en prisklasse på.. 1300,- og nedover? Samma hvor det er så lenge det finnes i fedrelandet og ikke er fra "den nyoppstartede butikken som bare tar forhåndsbestilling og flytter adressen sin til ingenting dagen etter".

På forhånd, takk for svar!

Laland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe TV kort med VGA eller Component inngang vil du nok aldri finne... Og skal du ha et kort som du kan ta opp VGA eller Component med til en pris på under 1300 så må du nok glemme fedrelandet vårt....

VGA inngangen på den første boksen du fant er en VGA gjennomgang... Den brukes til å koble PC'en til skjermen, siden boksen kan vise TV uten bruk av PC og bruker da opp VGA inngangen på skjermen. Så for å slippe å bytte kabel har den en VGA gjennomgang.

http://www.lifeview.com.tw/html/products/e...v_box_ultra.htm

Den andre boksen kan du bruke, dette er ikke et TV kort men et videoredigeringsverktøy til å konvertere mellom forskjellige formater. Den har både composite inn og ut. Men du finner ikke denne til under 1300 i fedrelandet siden den koster 200$ i utlandet...

http://www.adstech.com/products/API-557-EF...pid=API-557-EFS

Et annet alternativ er et PDI kort... Denne typen kort brukes primært til å vise bilde på PC. Ved å bruke et program som Dscaler, vil man da kunne bruke PC'ens skjermkort til å scalere opp og forbedre bildekvaliteten til ønsket oppløsning. Feks ved bruk på projektor eller flatskjermer. I ditt tilfelle vil du bruke kortet til å grabbe (ta opp) det du spiller på Xbox 360. Dette gjøres også i Dscaler.

http://www.pixelmagicsystems.com/products/pdi/pdi_deluxe.htm

Hva du velger, er jo helt opp til hvilket bruk du ønsker. PDI kort er ikke egnet til videoredigering, siden de ikke er søttet i videoredigerings software. Opptaket du lager kan jo redigeres. Et videoredigerings adapter er ikke egnet til Live titting...

PDI kort kan bu bruke til å spille på f.eks en LCD TV med 1366x768. Xbox 360'en leverer da 720p eller 1280x720. Sjermens scalering vil gi et litt tåkete bilde når Xbox'en er koblet direkte til TV'en, men via PDI kortet kan Dscaler optimisere bildet og scalere opp til Pixel Perfect uten "tåkefilter" og er da skjerkortet koblet med DVI til TV'en vil du få et mye skarpere bilde.

PDI kort kan brukes til alle video kilder du ønsker å skalere opp. Feks PS2, VHS, DVD , DigitalTV dekoder osv.

Lenke til kommentar

Takk for svar! ;)

Hva er den laveste prisen jeg må se for meg hvis jeg trenger Rgb da? Er ikke så veldig keen på og bruke det kortet jeg har nå, da det blir komposhit/480i, og dermed ganske kjedelig og spille når jeg tar opp også.

Hd er egentlig ett fett, jeg vil bare ha den i ett progressivt signal.

Laland.

Lenke til kommentar
Hva er den laveste prisen jeg må se for meg hvis jeg trenger Rgb da?

9083080[/snapback]

RGB støtter ikke HD, maks oppløsning er PAL. :)

Edit: Hvis du mener RGBHV (som i VGA) kan du se bort fra dette innlegget.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Hva er den laveste prisen jeg må se for meg hvis jeg trenger Rgb da?

9083080[/snapback]

RGB støtter ikke HD, maks oppløsning er PAL. :)

Edit: Hvis du mener RGBHV (som i VGA) kan du se bort fra dette innlegget.

9083098[/snapback]

Jeg mener bare og bruke Rgb (komponent, bare i 480p/ 720*576p) istedenfor kompositt, da jeg ser på det som en veldig kjedelig bildeoverføring for 360`n ;)

Lenke til kommentar
Jeg mener bare og bruke Rgb (komponent, bare i 480p/ 720*576p) istedenfor kompositt, da jeg ser på det som en veldig kjedelig bildeoverføring for 360`n ;)

9102235[/snapback]

Hmm... Her er det noe krøll.... Du sier RGB og skriver komponent i parantes. Dette er 2 forskjellige ting.

Komponent har riktignok Rød, Grønn og Blå phono kabel men dette er ikke RGB. Det er en analog HDTV standard.

RGB er en analog TV standard som normalt leveres via SCART. Her sendes Rødt, Grønt og Blått i separate ledere både for signal og jord. Fordelen med dette er renere farge enn kompositt som sender alle 3 samlet. RGB er ikke progressivt så du vil i så fall få 480i eller 576i samme som kompositt (med renere farger).

Jeg vet ikke om noen TV kort eller lignenende som har støtte for RGB Scart, men de aller fleste har S-Video inngang, noe som igjen gir bedre bilde en kompositt, men ikke høyere oppløsning. Det igjen krever en Xbox kabel med S-Video utgang. S-Video sender Rødt, Grønt og Blått på separate ledere, men de har samme leder for jord. Igjen renere enn kompositt men ikke like bra som RGB.

Lenke til kommentar

Hehe, man lærer så lenge man lever! :)

Da ser det ut til at jeg går for s-video, da. Har funnet mange rimelige kort med det. Vet du om ett med støtte for MediaCenter?(Vista HomePremium)

Takk for svar! ;)

Endret av Laland
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

9102235[/snapback]

Hmm... Her er det noe krøll.... Du sier RGB og skriver komponent i parantes. Dette er 2 forskjellige ting.

Komponent har riktignok Rød, Grønn og Blå phono kabel men dette er ikke RGB. Det er en analog HDTV standard.

RGB er en analog TV standard som normalt leveres via SCART. Her sendes Rødt, Grønt og Blått i separate ledere både for signal og jord. Fordelen med dette er renere farge enn kompositt som sender alle 3 samlet. RGB er ikke progressivt så du vil i så fall få 480i eller 576i samme som kompositt (med renere farger).

Jeg vet ikke om noen TV kort eller lignenende som har støtte for RGB Scart, men de aller fleste har S-Video inngang, noe som igjen gir bedre bilde en kompositt, men ikke høyere oppløsning. Det igjen krever en Xbox kabel med S-Video utgang. S-Video sender Rødt, Grønt og Blått på separate ledere, men de har samme leder for jord. Igjen renere enn kompositt men ikke like bra som RGB.

9111624[/snapback]

Jeg vil bare korrigere litt på deg. Komponentoverføring er intet annet enn et PAL-signal som ikke er dekodet. RGB er et signal som kan brukes "direkte" på et tv-rør. Komponent er dog fordelt slik at luminans har en komponent (sort/hvitt) og fargeinformasjonen er fordelt på de to andre kablene, akkurat som PAL. Dette er så man kan se på fargesendinger på et sort/hvitt-fjernsyn.

Komponent er ikke nødvendigvis et HD-signal. Det finnes på mange dvd-spillere, og disse er som kjent ikke HD-kompatible. Det kan misforstås som et HD-format fordi det er et krav på HD-ready TV-er, men det klarer SD vel så bra.

Jeg har forresten selv vurdert det sweetspot-kortet, da det har alt man trenger. Det støtter dog ikke HD, ser jeg nå (selv ikke på komponent-inngangen ;) )

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Komponent er ikke nødvendigvis et HD-signal. Det finnes på mange dvd-spillere, og disse er som kjent ikke HD-kompatible. Det kan misforstås som et HD-format fordi det er et krav på HD-ready TV-er, men det klarer SD vel så bra.

Må nesten korrigere litt tilbake... Jepp, komponent finnes på DVD spillere og ja de kan levere HD signal. DVD har faktisk høyere oppløsning enn SD og HD er en generell beskrivelse av alle oppløsninger som er høyere enn SD. Dyrere DVD spillere kan også oppskalere bildet til en høyere oppløsning enn det som leveres på DVD platen.

HD kom lenge før dagens digitale HD formater, og i USA var HDTV tilgjengelig fra tidlig 90 tallet. Disse hadde da komponent inngang for å ta inn HD og dette ble levert av enorme optiske plater kalt Laserdisk. I USA har også HDTV på kabel vært tilgjengelig nesten like lenge, men da kun på enkelte kanaler.

Selv dagens digitaltv sendinger i form av DVB, er ofte høyere oppløsning enn SD. Hadde digitaltv tunerene hatt komponent utgang ville de kunne levert HD oppløsning.

HD oppløsninger starter faktisk så lavt som 480i. Full liste er:

480i, 480p, 576i, 576p, 720i, 720p, 1080i og den nyeste varianten 1080p (Full HD).

Forskjellen på HD Ready, og ikke HD Ready... , er at nyere TV'er med digitale innganger som DVI og HDMI trenger støtte for LVDS for å kunne se digitale HD sendinger fra f.eks Blueray og HD-DVD. Er en TV ikke "HD Ready" kan den likevel kunne se HD film på komponent, men DVi porten kan blokkeres. Dette er en kopibeskyttelse.

Edit:

En ting til.. Før HD ready, var en LCD/Plasma merket med HDTV noe som betydde at de søttet HD oppløsninger. De som ikke hadde dette merket, hadde ikke komponent inngang men kunne ha SCART, composite, s-video, VGA og DVI. Selv om panelet takler høyre oppløsning på VGA/DVI porten, så klarer de ikke å vise noen av HD oppløsningene. Men de kan likevel se HD fra en PC.

Endret av Cirion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...