Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektrodesveis, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Har anskaffet meg et sveiseapparat, en transformator.

Bruker så basiske elektroder, problemet er at det er så vanskelig å starte lysbuen. Driver å sveiser på noen motordeler, noen steder kommer buen igang, andre steder gnister det bare. Ikke nok med at det gnister, så sveiser gjerne elektroden seg fast i godset. Det er forsåvidt hovedproblemet.

Kan noen si meg hva jeg gjør feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, generelt så er billige transformatorer veldig vanskelige / dårlige å sveise med.

Er delene du sveiser støpejern? Isåfall så tror jeg du må ha spesielle elektroder for dette. Det er også viktig at området du sveiser på er HELT rent, bruk stålbørste, og avfett der det har vært olje.

Før sveising av støpejern så skal ideelt sett delene forvarmes i en ovn før sveising.

Som sagt så er billige transformatorer nokså håpløse, dersom du har mulighet vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en inverter (DC-apparat), for en hobbysveiser som meg selv så er det en drøm å sveise med i forhold til trafo.

Har selv dette, og er veldig fornøyd: 30-8492 på Clas Ohlson

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på det du hadde der, men fant ut at jeg bare skal sveise noen få ganger, og derfor ikke trenger noe dyrt (alt er relativt).

Jeg skal prøve å få det meste ut av min biltema transformator. Merkbar forskjell ved å fjerne alt møkket, slik at man kom ned på rent metall.

Har også hørt at rutil elektroder er lettere å sveise med, skal kjøpe noen av de i morgen.

Lenke til kommentar

Ordentlig strøm sveiseapp. er ikke veldig glad i sjøteledinger.

Elektroder som passer til app, du trenger AC elektroder og rett spenning

Elektroder som passer til jobben.

God kontakt på jordinga.

Reint der du skall sveise.

Nye elektroder, elektroder blir ødelakt av å ligge fuktig.

Hvis alle disse kriteriene er oppfylt og du enda ikke får det til er det bruker feil.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på det du hadde der, men fant ut at jeg bare skal sveise noen få ganger, og derfor ikke trenger noe dyrt (alt er relativt).

Jeg skal prøve å få det meste ut av min biltema transformator. Merkbar forskjell ved å fjerne alt møkket, slik at man kom ned på rent metall.

Har også hørt at rutil elektroder er lettere å sveise med, skal kjøpe noen av de i morgen.

9068214[/snapback]

Har en kompis som er sveiser utrolig mye i forb. med at han er mekaniker og han blir regnet for å være flink. Selv med over 20års sveiseerfaring så sier han at han får ikke til å sveise med billigapparat, da det er for vanskelig for han.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve og feile. Begynte å sveise først i går så jeg forventet egentlig ikke noe stjerneresultat.

Det er nok jeg som gjør mye feil også, men lurer sannelig på om jeg prøvde å sveise alluminium med basiske elektroder. Alluminium er visst vanskeligere å sveise og trenger egen type elektrode.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Det er mulig det var rustfritt stål jeg prøvde å sveise i når jeg tenker meg og. Egen elektrode til det og.

Edit:

Joda det var rustfritt stål. Etter jeg begynte å bruke rutil-elektroder går alt lekende lett. Buen tennes lett, og sveiser fint. Resultatet er ikke estetisk pent, men holder i det minste jernet sammen. Etter litt trening tror jeg det blir litt bedre.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...