Gå til innhold

Kjøp din egen fotballklubb for 400 kr.

Frigg33

Anbefalte innlegg

For knapt 400 kroner kan du bli eier av en engelsk proffklubb.

Det er akkurat som Manager-spill, bare at det er ekte.

My Football Club.co.uk

Slik lyder navnet på hjemmesiden som er blitt ett av sommerens heteste samtaleemner blant fotballinteresserte engelskmenn.

MyFootballClub er en reaksjon på de utenlandske investorene som har tatt kontroll i flere storklubber. Målet er å øke fansens innflytelse.

Ideen er enkel. 50.000 personer betaler 35 pund hver. Det gir cirka 20 millioner kroner å kjøpe en profesjonell fotballklubb for.

- For første gang er fansen selv med på å bygge opp en klubb. MyFootballClub kanaliserer kunnskap, engasjement og penger fra 50.000 fotballtilhengere, sier initiativtakeren Will Brooks.

Ingen manager

Klubben vil ikke ha noen manager. Den rollen vil medlemmene ha. Via hjemmesiden stemmer de alle på de viktigste avgjørelsene som blir tatt. For eksempel hvilke spillere som skal kjøpes og selges. Eller hvordan laget skal se ut i kommende kamp.

Ved første blikk kan det være vanskelig å ta MyFootballClub på alvor. Konseptet gir assosiasjoner til spill på nettet og virtuell virkelighet. Ikke minst fordi det verdensomspennende spilleselskapet E A Sports har gått sinn som hovedsponsor.

Men prosjektet er seriøst. Konseptet har vokst frem etter to år med møter mellom opphavsmann Will Brooks og ulike klubbmanagere både fra Premier League og lavere divisjoner. EA Sports' støtte med flere millioner kroner fra start er et bevis på at det er mer enn høyttenkning. Et annet er at et av Storbritannias største advokatbyrå ble kontaktet for å ta seg av pengestrømmen fra medlemmene og kjøpet av en klubb. Byråets leder Michael Feddy har dessuten fotballbakgrunn fra Fulham.

- Det er ingen grunn til å tvile på at dette vil fungere. Modellen er ikke spesielt komplisert. Det er som å gå til børsen og spørre hvem som vil kjøpe aksjer i et selskap, sier han.

45.000 medlemmer

Siden websiden ble åpnet i april har 45.000 fotballsupportere fra hele verden meldt sin interesse. Hver uke kommer hundrevis av nye til og Will Brooks regner med å nå medlemsmålet innen utgangen av juli.

I september regner han med at nok antall medlemmer har betalt sine bidrag og man kan kjøpe en klubb.

- Selvsagt håper jeg på hundre prosent oppslutning, men det er nok om tre av fem betaler. Det finnes klubber å kjøpe for 10 millioner kroner, sier han.

På hjemmesiden foregår det en avstemning. MyFootballClub vil helst ta over en klubb i de to laveste profesjonelle ligaene.

På litt sikt er imidlertid målet å rykke opp til Premier League. Planen går ut på at medlemmene betaler inn 35 pund hvert år. I så tilfelle vil klubben ha et budsjett som ligger skyhøyt over de andre lagene i de to nederste ligaene.

- Vi tester dette her på et rimelig nivå. Hvem vet, om det fungerer kan det kanskje i fremtiden bli fullt mulig å samle enda flere fans med enda høyere innsats og ta over en klubb som Chelsea eller Arsenal, sier Will Brooks.

Artikkelen er tatt fra Aftenposten

Jeg og to andre familiemedlemmer og noen kompiser av meg har signet oss opp på dette. Betalingen skjer når de har nådd målet med 50 000 medlemmer som er om ca 2 uker, og betalingen skjer via Pay-Pal.

FOR ALLE SOM ER INTERESERT!: Les på FAQ-delen på siden deres, mye bra informasjon der, jeg fikk svar på veldig mye.

My Football Club ( Wikipedia)

Her er en video om My Football Club: LINK

**** OPPDATERING ****

Medlemmer 17.07.07 : 47,807

Endret av Oxaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MyFootballClub er en reaksjon på de utenlandske investorene som har tatt kontroll i flere storklubber. Målet er å øke fansens innflytelse.

9066996[/snapback]

Hvis vi skal kjøpe oss inn, blir ikke vi utenlandske investorer da? ;)

eller er jeg helt vekke på geografi?

Endret av JULINGiKAKE
Lenke til kommentar

hm.. virker litt urealistisk. folk skal ha lønn (spillere, trenere, hjelpetrenere, medisinsk støtteaparat etc). hvem skal betale dette da, de som allerede har penger investert?

edit: leste faq, og det var visst riktig:)

Endret av cozmos
Lenke til kommentar
Enig med du som sa at det er like greit å kjøpe FM, men noen som vet hvordan man joiner spill på internett på FM?

EDIT: Vet det er off-topic ;)

9084684[/snapback]

Så du ville heller jobbet deg oppover med et engelsk lag helt opp til premier league på et spill enn i virkeligheten?

Lenke til kommentar
Enig med du som sa at det er like greit å kjøpe FM, men noen som vet hvordan man joiner spill på internett på FM?

EDIT: Vet det er off-topic ;)

9084684[/snapback]

Så du ville heller jobbet deg oppover med et engelsk lag helt opp til premier league på et spill enn i virkeligheten?

9088741[/snapback]

Er ganske stor forskjell da. Du har vel ikke akkurat så veldig stor innflytelse på laget når du er en av 50 000 eiere..

Lenke til kommentar

Mulig jeg gjør det.. Mulig det blir en lite blogg om det.. Får se hva jeg gjør når vi nærmer oss et klubbkjøp...Men du kan kanskje stikke innom www.myfootballclub.co.uk innimellom hvis du har lyst til å være litt oppdatert :)

Det er forresten kommet inn en video der nå.

Lenke til kommentar
Mulig jeg gjør det.. Mulig det blir en lite blogg om det.. Får se hva jeg gjør når vi nærmer oss et klubbkjøp...Men du kan kanskje stikke innom www.myfootballclub.co.uk innimellom hvis du har lyst til å være litt oppdatert :)

Det er forresten kommet inn en video der nå.

9110835[/snapback]

Ja, det er jo fullt mulig å gjøre det også, men her på forumet får jeg jo denne tråden på toppen av 'Mine innlegg' hver gang den oppdateres, og da er det ikke så lett å glemme det :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da er det endelig klart hvilken klubb som blir kjøpt: Ebbsfleet United fra Conference National! Etter min mening et meget smart valg, spesielt med tanke på transportmulighetene nå som det bygges multimillion togstasjon akkurat her. Manager er en gammel kjenning; iren Liam Daish, den tidligere Coventryforsvareren har håp om å styre skuta mot playoffplass allerede i år, selv om dette nok avhenger av en del forsterkninger i januar, Pr. dags dato innehar man en respektabel niendeplass. Up the Ebbs!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...