Gå til innhold

har 4gb men ser bare 3.5GB

Rosewell1983

Anbefalte innlegg

så det var en gledens dag idag. installerte nye 2GB ram brikker i dataen min.

Men ved oppstart står det " 4gb installed, 3.5gb ok" og det samme står når jeg lese "welcome center" boksen som dukker opp....Er det normalt når man har 32bit OS? vil jeg få "4GB OK" hvis jeg benytter 64bit OS?

Og jeg kan vel gå utifra at dataen bare får utnytte 3.5GB....er forsåvidt greit det, så har jeg alt klart når 64bit OS er modent nok...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les denne nylig publiserte artikkelen, og du vil få en "A-ha" opplevelse når det gjelder 4GB ram (og programmer som bruker mer enn 2GB virtuellt minne) med 32-bit Windows (både XP og Vista) :thumbup:

Anandtech - A Messy Transition: Practical Problems With 32bit Addressing In Windows

Vil også anbefale programmet dem bruker i artikkelen, Process Explorer, for virkelig og få oversikt over ressurs-bruken på maskinen :)

Lenke til kommentar

32-bit oS støtter ikke mer enn litt over 3gig minne. Avhengig av OS og konfigurasjon havner du som regel på rundt 3-3,5gig. 64-bit OS støtter mye mye mer. Nå har jeg ikek tallet i hodet, men 64-bit gir oss mulighet for såpass mye RAM at det i praksis sansynligvis holder for PCsystemer de neste 100 årene ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...