Notatblokk Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Er det noen av dere som har noen linker/tips til hvordan man tar interiørfoto? Skal ta noen bilder med det emnet nå, men er absolutt blank på området. Stedet jeg skal fotografere på er et kjøpesenter, så jeg tar bilder i de butikkene jeg får lov til. Endret 13. juli 2007 av Juliess Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 ta en titt gjennom interiørblader, der er det iaff plenty med bilder, det skulle vell gi deg en viss pekepinn Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Mye vidvinkel får rommet til å se stort og åpent ut. Hvis det er ønskelig, så kan en skikkelig vidvinkellinse (type 10-12 på største vidvinkel) være det du trenger. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Eneste jeg har tilgang til å bruke er 35-80mm objektivet mitt. Og bildene må tas innen tirsdag Kanskje jeg må kjøpe meg et sånt interiørblad for å få noen tips. Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) I og med at du bare har 35mm som videste objektiv ville jeg prøvd å sette sammen flere bilder, feks 2*3 eller 3*4 og kjørt dette igjennom PS eller autostich, men du må være litt obs på at det kan bli litt problemer når objekter i bildene kommer for nært. Men på sett å vis gjør man det samme som om man skal lage et panorama. Sørg for å ha nok overlapping mellom bildene slik at programmene klarer å sette de sammen. Vet ikke om dette er noe du vil vurdere, men...er en økonomisk måte å skaffe seg vidvinkel på. Endret 14. juli 2007 av Blacksheep Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Men ideen er å vise et helt rom, eller kan jeg ta en del av rommet? Var på senteret og tok noen bilder i dag, var ikke så lett. Lenke til kommentar
netrex Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Men ideen er å vise et helt rom, eller kan jeg ta en del av rommet? Var på senteret og tok noen bilder i dag, var ikke så lett. 9072799[/snapback] Om du har stativ, kan du ta mange bilder fra samme posisjon (og samme instilling på kamera, manuell er viktig, og manuell hvitbalanse, så ingenting forandrer seg mellom bildene), så setter du de sammen i Photoshop etterpå (File > Automate > Photomerge). Men pass da på å ha ganske mye overlapping for å hjelpe til med sammensettingen, slik som Blacksheep sier over her. 25%-40% er nok bra. Da kan du vise store deler av rommet som et langt panoramabilde f.eks.. Her er det viktig å ta prøvebilder over hele området du skal ha med i panoramabildet, så du vet at du finner lukkertid og blender som passer ganske bra over hele scenen. Dette må taes fra samme posisjon som du skal ta bildene som skal brukes til panoramabildet. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 I teorien er jo dette en god ide, som jeg også har vurdert. Men så tenkte jeg det er jo ett kjøpesenter og det er driit mye folk der, og da bli det jo litt værre =) Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Ja, jeg var ute i går og tok noen bilder, selv om det var lørdag og en del folk. Var mulig å klare å ta bilder utenom folkene, men jeg sliter virkelig med motivet.. syns dette var en vanskelig oppgave, interiørfotografering er noe jeg ikke kan en døyt om. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Som de andre sier - å stitche bilder er nok smart. Ta gjerne i RAW slik at hvitbalansen er justerbar etterpå - lyset på sånne steder er ganske varierende.. Og du kan sikkert prøve å ta bildene når det ikke er så mange folk på senteret. Er dette oppgdrag fra senter-ledelsen, eller er det bare en arbeidsoppgave? Hva er teksten på oppdraget/oppgaven? Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Ja, jeg var ute i går og tok noen bilder, selv om det var lørdag og en del folk. Var mulig å klare å ta bilder utenom folkene, men jeg sliter virkelig med motivet.. syns dette var en vanskelig oppgave, interiørfotografering er noe jeg ikke kan en døyt om. 9078883[/snapback] dra på en litt mer ekslusiv butikk, der er det ikke så mange folk, evt. ikke dra på en lørdag Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Grenser for hvor mange eksklusive butikker det er på et kjøpesenter da Har tatt noen bilder i RAW som jeg sitter og tukler med nå. Oppgaven er fra der jeg er lærling, og står bare interøroppgave hvor bildene skal taes på det gitte kjøpesenteret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå