Gå til innhold

Fjerne tekst i textfield onclick

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan få teksten til å forsvinne i textfield når man klikker inni boksen? Kunne tenkt meg en funksjon lik som den på forumet her!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan få teksten til å forsvinne i textfield når man klikker inni boksen? Kunne tenkt meg en funksjon lik som den på forumet her!

På forhånd takk!

9066450[/snapback]

Prøv onfocus:

http://www.w3schools.com/htmldom/event_onfocus.asp

Noe sånt som (ikke testet)

<input type="text" onfocus="document.getElementById(testText).value=''" id="testText" value='tulletekst'>

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Noe sånt som (ikke testet)

<input type="text" onfocus="document.getElementById(testText).value=''" id="testText" value='tulletekst'>

9066611[/snapback]

Koden din virker ikke, men jeg skal ta en titt på onfocus.

Takk! :)

Endret av Yom
Lenke til kommentar
Er det noen måte jeg kan få teksten til å komme tilbake når jeg klikker et annet sted en i tekstboksen?

9066798[/snapback]

Ja du kan jo lage en funksjon med onblur som gjør at teksten blir satt hvis det ikke er skrevet noe inn.

Ville kanskje også sørget for at onfocus bare fjerner innholdet dersom din standardtekst fortsatt står der når det klikkes, du vil jo gjerne at noen skal kunne klikke i feltet, skrive noe, klikke ut av det, og deretter klikke i det for å endre på teksten som er skrevet. Men å lage to funksjoner som hver kalles av onblur og onfocus er kanskje ikke så dumt.

Alle events kan du se her: http://www.w3schools.com/jsref/jsref_events.asp

Setter inn noe utestet kode, men du skjønner sikkert prinsippet hva jeg tenker, kanskje dette også funker....

<input type="text" onfocus="fjernTekst()" onblur="settInnTekst()" id="testText" value='tulletekst'>

function fjernTekst(){
if(document.getElementById('testText').value=='tulletekst')
document.getElementById('testText').value = '';
}

function settInnTekst(){
if(!document.getElementById('testText').value)
document.getElementById('testText').value = 'tulletekst';
}

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje denne gjør det litt enklere. Da slipper du å lage egne funksjoner for dette.

<input type="text" onfocus="if(this.value == 'tekst') this.value = '';" onblur="if(this.value == '') this.value ='tekst';" name="felt1" value="tekst"/>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...