Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Må ha ny sikring til PSU, trenger tips

Anbefalte innlegg

Jeg ville satt pris på et kjapt svar, da en kamerat er ute med bilen sin til service, og har tilbudt seg å kjøpe ny sikring for meg i samme omgang.

Saken: Jeg var dum og dro ut strømkontakten fra PSUet mens maskinen sto i dvalemodus, dette fordi den eksterne HDen som var tilkoblet via USB fremdeles var påslått, og ved å slå av den ville jeg ha aktivert systemet igjen. Bad idea.

Etter det døde PSU. Ikke noe liv i det hele tatt på hovedkortet, ingen vifter, ingen LED lys, ingen summing eller annen form for liv noe sted i systemet. Jeg tenkte som så at det måtte være sikringen i det gamle Enermax PSUet, så jeg dro ut alle kontaktene og tok PSU-boksen ut av kabinettet, åpnet den og fant sikringen. Den hadde avgått ved døden, ja, for å beskytte det trofaste systemet mot denne dumme brukeren. Hell i uhell :thumbup:

Nå må jeg altså ha en ny sikring, men jeg vet ikke helt hva jeg skal be han kameraten min spørre etter, så trenger et tips.

På sikringen står som følger: F4A L250V - jeg antar dette bør være informasjon nok for sommervikaren bak disken? Han spurte meg også på tlf. hva slags butikk han skal oppsøke for å finne noe slikt.. hm.. vi har prøvd lampebutikker før når det gjaldt slikt, uten hell, men vanlige EL-butikker må da vel ha slikt lett tilgjengelig med tanke på alle dumme PC-brukere som napper ut strømledningen mens PCen er i dvalemodus.. :whistle:

Informasjon på PSUet: (wewt! Firefox har norsk ordliste.. :p)

(G) AC 230V ~, 50 HZ, 2 6A (jeg antar at 'G' betyr 'Ground', d.v.s. jording?)

DC: |+3.3V | +5V | +12V | -5V | -12V | +5Vsb | +3.3 & 5V | TOTAL POWER |

OUTPUT | 32A | 32A | 26A | 1A | 1A | 2.2A | 185W | 353W |

På forhånd takk for tips og hjelp :) Har virkelig annet jeg skulle ha gjort i dag, og i helgen var planene å fly Falcon 4.0 Allied Force hele helgen med det deilige Cougar HOTASet. Jeg vet PSUet er gammelt og svakt sett med dagens standard, men det har funket som ei kule helt til nå, og neste gang jeg skal oppgradere kraftig, skal jeg igjen kjøpe et støysvakt PSU. Det blir nok 700W neste gang, dog.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten oppdatering:

Jeg mottok sikringen og monterte den etter å ha kikket på den (det står ingenting på den annet enn T4). Jeg monterte den, sjekket kabler og klikket på-knappen på PSUet. Bang! Der røk sikringen for den kursen i huset. Heldigvis har vi automatsikringer.

Jeg koblet fra alt slik at kun PSUet var tilkoblet strømmen. Bang! igjen. Så åpnet jeg PSUet igjen og brukte en blåsebelg av gummi for å blåse ut så mye støv jeg kunne mens jeg sugde det vekk med støvsuger (fra trygg avstand). Prøvde igjen, også denne gang med samme resultat.

Siden jeg ikke har kunnskap om elektronikk eller svakstrøm, kan kan jeg bare gjette at dette skyldes overledning et sted rett etter strøminngangen i PSUet. Sikringen har ikke røket. Jeg vet ikke hva forskjellen på L4 og T4 er, da det vel er 4 ampere okkesom.

Betyr dette at PSUet har tatt kvelden for godt? Det er et Enermax PSU med justerbar viftehastighet. Det har holdt virkelig bra i årene jeg har hatt det, så jeg kan egentlig ikke klage heller, men det er alltid litt surt med slike uventede ekstrautgifter.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Ja, det virker som det er det beste alternativet nå, må si meg enig i det. Dessuten skader det neppe med en kraftigere PSU uansett.. jeg skal tross alt ha et 8800GT / GTX eller tilsvarende i en ikke så altfor fjern fremtid :)

Takk for feedback, PSUet har blitt begravet i søppelbøtta. Jeg vurderer Mist som neste, men har ikke bestemt meg ennå. Den eneste erfaringen jeg hittil har med Mist er Frostbite, som var (er) en god og stillegående CPU-kjøler for gårsdagens prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...