edds Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hei folkens, PC'n min har i det siste hatt litt problemer med å boote, men det går som regel etter et par forsøk. I dag var den ekstra vrang, og etter en reboot kjørte den en sånn "disk-scan"-feilsøk-greie (dere vet sikkert hva jeg mener), for å se om noe hadde gått galt. I denne prosessen slettet den fire filer (jeg vet ikke hvorfor) deriblandt filen WININET.dll. Når jeg prøver å logge inn på min bruker, får jeg denne feilmeldingen: "Explprer.EXE - Finner ikke komponent." - Programmet kan ikke starte fordi WININET.dll ikke finnes. Det problemet kan la seg løse ved å installere programmet på nytt. Klikker jeg "OK" forsvinner feilmeldingen, men alt jeg ser er wallpaperen min, og ingen skrivebordsikoner/verktøylinje. Smart som jeg er brukte jeg oppgavebehandleren for å prøve å få kjørt programmer derfra, men hver gang jeg åpner noe får jeg samme feilmelding. Min første idé var å laste ned den manglende filen, men dette går ikke, da jeg ikke får åpnet noen nettlesere. Min andre idé var å reinstallere Windows, men dette går ikke, da jeg har mistet CD'en. Jeg har dog CD-key, så kanskje jeg kan få en CD tilsendt. Noen andre som har erfart problemet? Noen som vet hva jeg kan/bør gjøre? Mvh Edds Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Last ned CD-en (iso-fila) til windows på en annen maskin og brenn den ut. Det er ikke ulovlig så lenge du eier en lisens. Husk at det er lisensen du betaler for, ikke den fysiske installasjons-cden til windows. Lenke til kommentar
Kristian98 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg har også dette problemet. Veldig takknemlig for svar. Har ikke Windows-CD-en, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Mulig det ikke er nødvendig å reinstallere Windows, men du vil trenge Windows installasjons filene. Åpne ledetekst, system symbolet eller hva det nå heter på norsk, Command Prompt på engelsk. Vær obs på at du må kjøre det som Adminstrator. Skriv så i ledetekst: sfc /scannow (System File Checker) Windows vil nå skanne alle systemfilene for feil eller manglende filer og erstatte dem som er skadet eller mangler. Men som sagt, du må ha Windows CD i DVD/CD spilleren. En annen ting er hvis wininet.dll filen ikke er installert av Windows, men et annet program, vil ikke sfc erstatte filen. Men hvis du ikke kan kjøre noen programmer er det jo litt vanskelig å kjøre sfc. Endret 12. april 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå