Gå til innhold

Hvordan oppdaget du metal ?

Anbefalte innlegg

Her har man tråden hvordan ble du penslet inn på metal ?

For meg begynte det for 3 år siden med Pandora mens jeg surfet etter

hip hop og rap (< fy fy vet det<)

Etter en kortstund fant jeg ut at dette ikke var "heavy" nok

plottet inn ramstein (som eneste metal band jeg viste om på den tiden)

og fikk en Aha opplevelse med metal.

Etter det har det bare blitt tyngre ,større og kraftigere.

Noe som for meg er pinlig er at jeg syntes at S.O.A.D var for tungt :blush:

Men hvordan har dere oppdaget metal ? gjennom venner bekjente eller annet

Del dine historier

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjaaa. Jeg begynte vel først å høre på ting som gammel rock'n roll og pop (elvis, roy orbison o.l). Så var det vel en naturlig evolusjon frem til 70-talls rock (Led Zeppelin osv. husker ikke de andre bandene nå, siden jeg ikke har hørt på det på endel år). Og etter hvert kom jeg inn på 80-talls rock/metal (iron maiden, Guns n roses, manowar) og etter hvert begynte jeg å like neo-klassisk metall (som yngwie malmsteen, paul gilbert) og etter det ble det prog/melodisk metall (Symphony x, stratovarius, adagio, dream theater). Jeg har også vært endel innom black, speed, fusion, death osv. Nå for tiden syns jeg det er koselig med Technical death metal. Helst skal det være så teknisk som mulig. (Theory in practice! Cynic)

Jeg kan vel liste noen få andre ting jeg digger eller har digget:

Naglfar, Warmen, Pink floyd, Arch Enemy, Edguy, Children of bodom, Kamelot, Cacophony, Pagan's Mind, Jarle H. Olsen, Marty Friedman, Eric Johnson, Michael Angelo Batio, Edguy, Avantasia, Gary Moore, Dimmu Borgir, Steve Vai

Endret av Varen
Lenke til kommentar

Jeg plukket opp en Metallica bootleg i Tyrkia i sommeren 1993. Tok ikke lenge før jeg innså at dette var fine greier.

Steget over til tyngre musikk ble vel tatt da jeg fikk låne en mix VHS-kasett av storebroren til en kamerat i 1996. Den inneholdt liveopptredener av blant annet Pantera.

Da jeg så Rammstein på Family Values-VHS'en i 1997 så var det meste gjort.

Musikksmaken min har utviklet seg helt siden den tid, men man kan vel si at det var de tre tingene som markerte begynnelsen på mitt forhold til metal.

Lenke til kommentar

Har hatt litt interesse for musikk så lenge jeg kan huske, men aldri vært noen lidenskap. Hadde bla. en periode der jeg hørte på mye elektronika(The Crystal Method, Apollo 440, osv...). Jeg kan ikke spore min lidenskap for musikk og metall til en ting men bla husker jeg at jeg fant en The Crystal Method sang som var en remix av Rage Against The Machine "Renegade of Funk"(som i sin tur egentlig er et kover). Syntes denne var fascinerende of prøvde å finne orignalen. Den gjorde intrykk, såpass intrykk at i noen måneder så hørte jeg kun på Rage Against The Machine.

Senere så hørte jeg litt om Metallica, Manowar, Nightwish og annen metall som var populær på skolen. "Fett nok" tenkte jeg... men gav det ikke så veldig mye oppmerksomhet.

Så anbefalte en kamerat av meg noen sanger av System of a Down(bare noen sanger som var bra mente ham, de andre sugde.) Jeg lastet ned de sangene. Jeg ble helt overvelmet over hvor genialt dette var. Så jeg lastet ned alt jeg kunne finne av System of a Down. Og tror jeg hørte på ca. kun dem i et halvt år. Min musikkjøping begynte med dem, og litt senere satt jeg med debuten deres i hendene.

Du kan si at det utvikla seg fra det. Nå i dag hører jeg på alt i fra relativt "snill" 70s metal ala Black Sabbath til rare progressive ting som Cynic til mer mørke og ekstreme ting som Keep of Kalessin. (Hører også til historien at jeg utviklet interesse for andre ting en metall. :p)

Og hører forsatt på System of a Down. :)

Helst skal det være så teknisk som mulig. (Theory in practice! Cynic)

Spiral Architect er teknisk metal, men med clean-vokal... så de er ikke så bråkete. Men tekniske er de. Og de er tekniske på en annen måte enn Cynic, mer mer "stressende" og syke/rare riff. Siden deres er desverre nede for tiden, men prøv å høre Sceptic's Universe. Knall album.

Jeg så forresten Cynic live på hove og har reunion tsjorte. :D

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Det startet egentlig etter å ha kjøpt en samlepakke med fire Nightwish-plater. Likte veldig godt de "tyngre" låtene som "She Is My Sin" og "The Kinslayer". Dro på konserten i Hell, og der fikk jeg mitt første møte med Stonegard. Kjøpte plata og likte den veldig godt.

Senere snakket jeg med en finne jeg spilte WoW med og spurte om han kunne anbefale noe musikk. To band kom fra han, og det var Naglfar og Children of Bodom. Jeg lastet ned "Unleash Hell" fra Naglfar, og jeg syntes den var ganske så tøff. Senere var jeg i en platebutikk i Dubrovnik, og der kjøpte jeg Naglfar - Ex Infernis EP og Children of Bodom - Hatebreeder.

Etter det har det bare blitt mer og mer metall.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en Purple lp av naboen når jeg var rundt 10år. Machine Head. Meg og en kompis pleide å sette den på anlegget til min far og digge Smoke on the water og Lazy. Noen år seinere oppdaget jeg metallica, en annen kompis hørte på de. Første sangen jeg hørte var Bells, syntes den var så skummel :p Etterhvert fikk jeg høre om Dimmu Borgir, sjekket det ut, første sangen jeg hørte var Anitkrist, syntes musikken var helt syk, men jeg var fascinert så jeg hørte på det. Og derfra var veien kort til de dypere skoger av svart metallen :D

Lenke til kommentar
Fikk en CD av en venn pa ungdomsskolen med Children Of Bodom. Yey :D

9067573[/snapback]

Samme her :D

Det begynte vel for 4-5 år siden at jeg ble kjent med et par nye folk som hørte en del på metal, og jeg ble revet med.

Det begynte med Children Of Bodom, Dimmu Borgir, Thyrfing, Cradle of Filth.

Nå i dag hører jeg til vanlig på litt roligere musikk som Tool, Týr, Nirvana, Metallica, Bad religion osv.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Oppdaget Metallica da jeg rotet i platesamlingen til broren min. Det viste seg å være skikkelig bra musikk, og etter hvert ble også mange i vennekretsen min frelst.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Har vært fram og tilbake i metal sjangeren mange ganger når jeg var yngre. Men det virkelige vendepunktet som gjorde at det har holdt seg i 6 år, var julen 2001 når gamlingen kom hjem med The Best of Black Sabbath.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

har en eldre søster som alltids har hørt på metal, så siden jeg ble født i 1985 så har det jo egentlig gått i maiden og metallica. husker godt at jeg satt i baksete på biltur mens jeg hørte på the black album på walkman. var jeg riktignok 7 år, gode greier!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...