Gå til innhold

2600xt eller 2900xt?

ZerK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken annen hardware er det du har?

Hilken oppløsning har du tenkt til å spille på? (type skjerm)

9065909[/snapback]

Jeg har am2 med AMD 6000+, 4GB 6400 DDR2... Først og fremst er det battlefield 2 som er prioriteten. En oppløsning m 1200x1000 m god AA\AF hadde vært fint. Jeg ønsker et DX10 kort.. Har sett det er mye artige FPS spill på gang... har ønsker om å kunne spille de også.. Har bare 2 sure 1600pro kort i maskina nå... funker ok på BF2, men står ikke i stil m resten av maskina.

Lenke til kommentar
tror egentlig jeg vil annbesfale et nvidia kort..... 8800 gts 320 mb

link

kan også uten særlig anstrengelse klokkes 15-20%,

9070883[/snapback]

Men en oppløsning på 1200x1024 med AA og AF så tror jeg også at jeg støtter opp under ett GeForce 8800GTS 320MB

Det gir mye ytelse for pengene! Samt at du har støtte for DX10, noe x1900-kortene Spartan foreslår ikke har.

Lenke til kommentar
tror egentlig jeg vil annbesfale et nvidia kort..... 8800 gts 320 mb

link

kan også uten særlig anstrengelse klokkes 15-20%,

9070883[/snapback]

Men en oppløsning på 1200x1024 med AA og AF så tror jeg også at jeg støtter opp under ett GeForce 8800GTS 320MB

Det gir mye ytelse for pengene! Samt at du har støtte for DX10, noe x1900-kortene Spartan foreslår ikke har.

9071282[/snapback]

Jeg tror 8800gts er overkill til BF2. Du trenger ikke 8800gtx ultra til å spille Tetris med mindre du liker å kaste pengene ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Jeg tror 8800gts er overkill til BF2. Du trenger ikke 8800gtx ultra til å spille Tetris med mindre du liker å kaste pengene ut av vinduet.

9073049[/snapback]

Så du regner med at han ikke skal spille mer enn BF2?

Når jeg kjøper og anbefaler hardware så tenker jeg vanligvis litt fremover, ikke hva var som er kravene idag.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

9073049[/snapback]

Så du regner med at han ikke skal spille mer enn BF2?

Når jeg kjøper og anbefaler hardware så tenker jeg vanligvis litt fremover, ikke hva var som er kravene idag.

9073698[/snapback]

Hvis du tenker fremover så vet du at det kommer nye skjermkort på løpende bånn og de som er på markedet i dag raser i pris ?

Lenke til kommentar

Hmm... er det noen som kan svare på spørsmålene mine?

Er det verdt å bruke 2000 kr ekstra for 2900xt i forhold til 2600xt?

Spiller en del spill.. må ikke ha de råeste oppløsningene, bare spillet "funker"

(Dette gjelder også nyere spill)

Er det bedre m 256mb kjapt minne eller 512mb litt tregere minne?

Jeg vet om 8800gts, men det blir ikke aktuellt på mitt x-fire hovedkort

Takk :D

Endret av ZerK
Lenke til kommentar

BF2 er tungt på 3 måter såvidt jeg har erfart.

1 - antallet spillere innenfor synsfelt påvirker FPS og systemload kolosalt. Med mitt system faller FPS fra >100 til 60-70 om det er 30+ spillere innenfor området som renderes. I enkelte situasjoner har jeg faktisk opplevd FPS helt ned i 40-45 og da blir det vanskelig å spille. Litt bortskjemt muligens, men da merker man godt at bildet ikke flyter. Spiller man mest på små servere med mindre enn 40 spillere er nok ikke dette noe stort problem.

2 - kartene. Enkelte kart i BF2 er tungdrevne som fy, dette gjelder spesiellt Dragon Valley og Daqing Oildfields, men også Kubra Dam, Zatar Wetlands og Op. Clean Sweep er store kart med mye dilldall på. I enkelte modifikasjoner er kartene enda tyngre for klienten (dvs. din PC).

3 - teksturer. Dette er en naturlig del av kartene, men jeg mener det bør nevnes spesiellt siden jeg selv brukte masse tid på feilsøking når jeg fikk spillet i 2005. (Jeg hadde da ett ATi 9600 XT med 128MB) BF2 krever minimum 256 MB ram på grafikkort for ikke å få "hikkesyke" under nedlasting av teksturer fra HD til grafikkminne, og selv da er problemet der på enkelte kart eller i enkelte situasjoner. I fly, helikopter og raske biler er dette veldig merkbart, da det virker som om spillet fryser ett tiendels sekund, nok til å treffe bakken om man stupbomber med fly, eller til å bomme med TV-guided missil om man flyr helikopter.

Basert på mine erfaringer i Battlefield 2 gir jeg følgende anbefalinger for skjermkort som skal brukes i BF2:

* Minimum 512 MB skjermkortminne.

* Skal du ha masse grafiske godbiter som AA, AF og høye ingame settings må du handle skjermkort i toppsjiktet. Spesiellt om du skal spille med 1280x960 eller mer.

* Skal du gjøre som meg og bare spille med alt på LOW settings, uten AA og AF og i 800x600, klarer du deg glatt med hva som helst omtrent, bare det har nok minne. ^^,

Lykke til.

Lenke til kommentar
BF2 er tungt på 3 måter såvidt jeg har erfart.

1 - antallet spillere innenfor synsfelt påvirker FPS og systemload kolosalt. Med mitt system faller FPS fra >100 til 60-70 om det er 30+ spillere innenfor området som renderes. I enkelte situasjoner har jeg faktisk opplevd FPS helt ned i 40-45 og da blir det vanskelig å spille. Litt bortskjemt muligens, men da merker man godt at bildet ikke flyter. Spiller man mest på små servere med mindre enn 40 spillere er nok ikke dette noe stort problem.

2 - kartene. Enkelte kart i BF2 er tungdrevne som fy, dette gjelder spesiellt Dragon Valley og Daqing Oildfields, men også Kubra Dam, Zatar Wetlands og Op. Clean Sweep er store kart med mye dilldall på. I enkelte modifikasjoner er kartene enda tyngre for klienten (dvs. din PC).

3 - teksturer. Dette er en naturlig del av kartene, men  jeg mener det bør nevnes spesiellt siden jeg selv brukte masse tid på feilsøking når jeg fikk spillet i 2005. (Jeg hadde da ett ATi 9600 XT med 128MB) BF2 krever minimum 256 MB ram på grafikkort for ikke å få "hikkesyke" under nedlasting av teksturer fra HD til grafikkminne, og selv da er problemet der på enkelte kart eller i enkelte situasjoner. I fly, helikopter og raske biler er dette veldig merkbart, da det virker som om spillet fryser ett tiendels sekund, nok til å treffe bakken om man stupbomber med fly, eller til å bomme med TV-guided missil om man flyr helikopter.

Basert på mine erfaringer i Battlefield 2 gir jeg følgende anbefalinger for skjermkort som skal brukes i BF2:

* Minimum 512 MB skjermkortminne.

* Skal du ha masse grafiske godbiter som AA, AF og høye ingame settings må du handle skjermkort i toppsjiktet. Spesiellt om du skal spille med 1280x960 eller mer.

* Skal du gjøre som meg og bare spille med alt på LOW settings, uten AA og AF og i 800x600, klarer du deg glatt med hva som helst omtrent, bare det har nok minne. ^^,

Lykke til.

9084293[/snapback]

Jeg prøvde BF2 med en celeron og 6600gt på laveste innstilling og det var ikke akkurat moro. Tror du også må ha en cpu som duger og minst 1 gb ram.

Lenke til kommentar

Jeg har AMD 6000+ og jeg har 4GB ram. 2xRadeon 1600pro funker i 1200x1000 oppløsning m alt på high og 2 x AA, men i close combat m mye eksplosjoner etc mister jeg mye av overtaket. Siktet mitt kan plutselig være 1 cm fra fyrens hode (19" skjerm). Jeg rusher og CC er uungåelig. Dette kan løses m lavere oppløsning men da er det ikonene og navnene som distraherer noe vanvittig og jeg teamkiller minst 3 ganger per runde. Dessuten er det ikke like lett og skille ut camperne fra sine plasser.

Lenke til kommentar

HIS Radeon HD 2600 XT 512 MB IceQ

512 MB, CrossFire-støtte, PCI Express <--- GDDR3 1400mhz

4 1264,-

--------------------------------------------------------------------------------

HIS Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR4

256 MB, CrossFire-støtte, PCI Express <---- 2200mhz

4 1275,-

Hvilket av disse bør jeg velge (ved tanke på spill)... Andre kort er uaktuelt! Prisforskjellen er overkommelig :D

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...