Gå til innhold

Wireless repeater-frustrasjon, CNET CWR/A854

Anbefalte innlegg

Godtfolk

Nå har frustrasjonen nådd et høydepunkt, og selv om dette temaet er behandlet et utall ganger her på forumet, så finner jeg ikke et svar som later til å virke. Det dreier seg om trådløst nett og repeaterfunksjonalitet. Litt lang innlegg, beklager.

Utstyret er Cnet CWR854 ruter og CWA854 AP, begge skal støtte WDS og Universal repeater mode. I kjelleren skal jeg ha en filserver av noe slag, der står også modemet (Speedtouch 510), så det er naturlig å plassere ruteren der. På kontoret og i stua i etasjen over er signalet dårlig, (pga. varmefordelingsplater til gulvvarmen) og tanken var å sette opp et AP i trappa som repeater. Jeg har trålet nettet men finner ikke noe nyttig eller brukbar info for akkurat dette utstyret, også dårlig info på websidene til CNET. Ja, jeg har RTFM (lest den h-11-tes manualen...ubrukelig manual forøvrig) Det finnes ikke nyere firmware.

WDS:

Her er det forsøkt slik oppskriften sier, fyllt inn wireless mac til "den andre" enheten i hver enhet, satt opp som AP+WDS-funksjon på begge, DHCP aktivert på begge men med forskjellig range (192.168.1.10-99 på R, 100-199 på AP), også forsøkt med DHCP deaktivert på AP, samme SSID og kanal, ingen kryptering eller sikkerhet av noe slag (for å gjøre det enkelt i første omgang). Med denne konfig får jeg ikke trådløs kontakt med AP, får ikke nettverksadresse. Det slår meg selvsagt at det er et DHCP-problem, men finner ingen konfig som virker.

Frust...

OK, resette, begynne på scratch, prøver denne gang uten WDS men med "Universal repeater mode" aktivert på begge, setter begge i AP-funksjon. Setter også forskjellig SSID, DHCP aktivert men med forskjellig range (samme som over). I statusvinduet vises nå "den andre" enheten som connected på begge. Nå får jeg trådløs kontakt med AP og kommer inn på web-management, MEN jeg kommer ikke videre, får ikke pinget router eller modem. PC-en med LAN-kabel til ruteren kommer fint ut på www. Har også forsøkt forkjellige konfigurasjoner på ruter, f.eks. client uten at det hjelper.

For begge tilfeller: WAN i routeren (som går mot modemet) er satt som DHCP-klient, LAN-et i modemet er satt som DHCP-server. Er det en idé å sette modemet i bridge? Må også nevne at jeg har IP-tlf fra Telio med Sipura-adapter som helst skal funke oppi dette...

Noen tips? Please...

PFT

tols1

Endret av tols1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WOW, det var et langt innlegg ja.

Du er i så måte ikke den eneste som har knota mye med cwr854en :)

1: Ikke så langt mulig, bruk cwr854 som router. Det er hvertfall min erfaring (har SOHO firmware) og den er veldig knotete å åpne porter på.

2: Prøv å sette opp cwr854 som tvunget trådløst AP (tviler kanskje litt på at du må dette, men du har nå 3 DHCP servere så det virker litt som om du allerede har 2 routere på nettverket). Fordelen er at du da ikke får noe krøll med DHCP-serverene. Du har bare en DHCP-server å forholde deg til, og hele nettverket er i samme undernett.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Med Speedtouchen (modemet)

som router:

1.Finn ip-adresse til modemet(den boksen du allerede har)

Forutsetter at du er direkte tilkoblet den: Frå start-knappen i

menyen, klikk på kjør. Skriv "CMD". Skriv "ipconfig". Se

etter DHCP addresse eller gateway.

2. Denne er da addressen til modemet. Skriv ned denne.

3. Sett den trådløse routeren (den du kjøper inn) i

stikkontakten og koble til med en kabel uten at den trådløse

routeren er koblet til modemet.

4: Gjør pkt 1 for den trådløse routeren for å finne dens ip

-adresse. Denne adressen må du skrive inn i

internettleserens adresselinje (samme feltet som man skriver

feks www.vg.no) Eks: 192.168.62.1 i url/addresselinja.

5. I menyen til trådløs routeren; Endre LAN IP-adressen til

trådløsrouteren til samme undernett som modemet. Eks ip-

adresse til routeren 192.168.62.1, og ip-adresse til

modemet; 192.168.1.1. Endre ip-adresse til 192.168.1.2

6. Koble kabelen fra modemet i i en av switch portene (1-4)

i trådløs routeren. Koble en kabel videre til datamaskinen.

3: Har du sjekket og trippel sjekket at du har funnet WLAN (og ikke WAN) mac addresse(ALtså trådløst mac-addrese og skrevet denne inn i motstående trådløs enhet)?

4: Du har selvfølgelig enablet den distribution knappen? ...ser ut som du har en annen firmware, og lurer litt på det du forsøkte etter at du begynte helt på nytt igjen...Har du forsøkt å bare aktivere universal distribution mode på APet? (Uten å ha peiling på hva univ dist mode er...)

5: Ikke sett kryptering på nettverket før du har linket opp i WDS modus (Sjekk også at internett fungerer via trådløst fra cwr854).

6: Du har selvfølgelig satt inn riktig gateway addresse i APet, altså til modemet (når denne er eneste router på nettverket)?

7: Prøv å holde samme SSID og du må jo ha samme kanal.

8: Vær obs på at WDS trenger ca 15-20 sekunder, fra du setter opp oppsettet til linken kommer opp.

Gjør alt av oppsett i routere og AP via kabel.

9: Du har selvfølgelig trådløs tilgang til CWR854 fra CWA854s posisjon med en PC?

Lykke til.

...og kjøp en rull Smil eller noe :p

Lenke til kommentar

Status:

DET FUNKER! :!:

Vel, jeg har inntil videre droppet WDS og bruker i stedet universal repeater mode. Vet ikke hva som er forskjellen, mulig det har noe med throughput å gjøre, men med husets bruk så er dette neppe noe problem.

Jeg bruker altså modemets ruter, og har har disablet DHCP på alle andre enheter, og konfigurert LAN-porter med 10.0.0.x. Har lagt de med fast IP høyt i rangen (over 100) for å unngå at det blir konflikter når det trådløse får utdelt IP. Går hvertfall ut fra at DHCP-serveren i modemet starter nederst i rangen.

Sipura-adapteret står på en av LAN-portene, og den funker faktisk også, måtte riktignok resette den og ta strømmen. Denne står som DHCP-klient forløpig.

Når det gjelder Univ. rep. mode så er erfaringen at:

-begge AP må ha samme kanal (synes dette er litt pussig siden jeg trodde det da ville bli interferens...)

-begge AP må ha samme nøkkel (bruker 64 bits WEP, men jeg bor såpass grisgrent til at jeg tror ikke dette er noen stor risk).

-kun selve repeateren må ha Univ. rep. mode aktivert.

Vel, inntil videre: Case closed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...