Gå til innhold

Hva er vitsen med et forum hvor man ikke kan prate


Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke kommentere alt, ettersom enkelte utsagn og påstander har blitt behandlet i en tilstrekkelig god grad av andre.

Om du viser meg èn "seriøs bruker" som har blitt skremt vekk pga av en såkalt telletråd, skal jeg tatovere cun er min helt i panna.

Det du sier her er at du ikke liker telletråder og derfor skal de heller ikke eksistere. *host* Fascisme *host*

Det var vel en litt dristig påstand fra min side, men det er i alle fall sånn jeg reagerer i møte med et forum fylt til randen av telletråder. Det er strengt talt ingen som har sagt at de slutter på forumet pga telletråder, men jeg savner aktiviteten til mange gamle travere på musikkforumet. Hvorfor de har forsvunnet, anes ikke, men jeg har en teori om at telletrådmanien ikke akkurat hjalp på deres eventuelle inntrykk. Dette er kun spekulering. Og det du nevner om fascisme har Snorre behandlet og det har kommet fram at telletråder ikke er ønsket iht retningslinjer og nettikette. Allikevel føler jeg det riktig å argumentere mot telletråder ettersom jeg forakter dem og fordi det alltid er konstruktivt i en debatt å argumentere for sitt syn.

 

At cun ikke liker telletråder er det liten tvil om viss du leser hans post. Men at de ikke skal eksistere utelukkende pga det stemmer jo ikke. Jeg prøvde bare å poengtere at jeg tror at telletråder ikke er tillatt pga meninger til et undertall. Og ikke gjennomsnittet.

Det er såvidt jeg kan se, ingen formell avstemning for eller imot telletråder (men et klart flertall for en telletrådkategori). Hva det positive resultatet i den avstemningen betyr, kan diskuteres. Vil flesteparten av de positivt stilte se seg kvitt telletrådene fra kategoriene de vanligvis henger i, eller vil flesteparten ha telletråder i ubegrenset format uten problemer? Det er ikke godt å vite. Angående hva mindretallet ønsker, så er det faktisk eierne av forumet som til syvende og sist bestemmer. Ønsker de ikke telletråder, må det respekteres.

 

Gjennomsnittet er forøvrig ikke like aktive som de mest brennende ildsjelene her inne, og hvorfor skal flertallets tyranni sørge for at forumet blir kvantitativt, framfor kvalitativt? Allikevel er det viktig å ikke ignorere gjennomsnittets ønsker, og det gjør vi i aller høyeste grad ikke (det bevises av denne diskusjonen).

 

Vell, det eksisterer en haug av disse telletrådene idag på diskusjon.no. Så reglene er åpenbart tildels åpen for personlig tolkning. Dermed kan den aktuelle moderators mening påvirke en avgjørelse om det ligger i den store gråsonen.

Det jeg hovedsakelig irriterer meg over når det gjelder moderering, er unødvendig stenging av tråder. Enten det fordi de er i telletråd gråsonen, eller fordi det fins lignende tråder, eller lignende begrunnelser. Mange av disse stengningene er veldig unødvendig, også med hensyn til nåværende regler.

Hvilke telletråder er dette? I musikkforumet har det blitt inngått et ganske greit kompromiss, syns nå jeg. Man kan poste innlegg symptomatiske med telletråd i sjangertrådene og anbefalingstrådene for spesifikke emner. Tråder som "Hva hører du på NÅ?" og "Din favorittsang" gir ingen mening for flesteparten av leserne, ettersom man blir servert en katalog av ukjente navn fra hovedsaklig ukjente brukere (de fleste leserne henger antakelig ikke nok på forumet til å "kjenne" brukerne bak anbefalingene).

 

Men nå virker det som om moderatorene ofte er i stor grad ekstremt enige i alt. Også i telletråd temaet. Mens brukerne har et annerledes og mer delt syn på saken. Det finner jeg mistenkelig. Og det er jo ikke tilfeldig hvem som blir moderator.

Det hadde rett og slett ikke tatt seg bra ut om de som skal holde orden på forumet krangler så busta fyker seg i mellom. Dette undergraver deres autoritet og fører følgelig til mindre respekt for dem fra brukerne. Vi har et intranett hvor vi diskuterer oss i mellom, før vi eventuelt kommer til enighet i en "offisiell" versjon her ute.

 

Ja her kan jeg jo bare gå utifra mine egne meninger. Og at i ditt to drastisk forskjellige eksempler, kan den ene ha en fordel. Men jeg er nesten helt sikker brukere ikke vil bruke tråder utelukkende til å øke postcounten sin.

Hvorfor ikke?

 

Om reglene er der utelukkende for forumet sin helhet, så synes jeg de er alt for pirkete. Eller i hvertfall moderatorenes tolkning av de er alt for pirkete.

Mtp den store aktiviteten i forhold til moderering, vil jeg si at vi ikke er altfor pirkete. Jeg kan ikke uttale meg på vegne av de andre, men hvis f.eks. musikkforumet skal bestå som en kvalitativ ressurs for leserne, må en del strenge regler håndheves i lenger tid for å sørge for dette.

 

Way ahead of you. Pollen tar for seg nesten samme problemstilling.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=725302

Brukerne støtter forslaget, men styret nekter foreløbig. Hmm.

Dette resultatet kan tolkes forskjellig, men det er nok sannsynligvis det du sier. Jeg tror jeg støttet det forslaget selv, men jeg har allikevel visse betenkeligheter. For å bruke LarsPs retorikk angående SO: Et forum som tillater slik kvantitativ posting, kan med skjellig grunn tenkes å være en katalysator for "telletrådmanistene" å reise videre til andre deler av diskusjonsportalen og spre telletrådmanien der. LarsP har rett angående SOs katalysatorvirksomhet for spammere i resten av forumet (slik jeg ser det, i alle fall), så jeg frykter at det samme vil skje med dette.

 

På den annen side er det kanskje greit å ha alle tråder av denne typen samlet på ett sted og heller moderere beinhardt hvis det oppstår forsøk på å spre det.

 

Som jeg sa tiligere, jeg finner det mistenkelig at av de meninger jeg har lest, så  samtlige moderatorer, helt enig i styret om dette. Det samme kan ikke sies om brukerne.

9194181[/snapback]

Les litt lenger opp ;)

 

Men når dere mener at telletråder er like spennende som telefonkatalogen, er jeg litt uenig. Noen kan være det, men som f.eks en dere stengte for ei beta siden, "Sanger du syns er perfekte", der gikk jeg faktisk gjennom hele tråden, og googlet sangene jeg syntes virket spennende, og til og med kjøpte noen av de. Og når det gjelder dette med post-counts: Ja, jeg liker å få post-counts, men det er ikke hovedgrunnen til at jeg poster i telletråder/aktivitetstråder/leketråder, det er mest for morroas skyld :)

9197986[/snapback]

Et forum med tillatelse til ekstremkvantitativt innhold som dette vil bli veldig blodfattig og essensløst. Telletråder har enorm aktivitet, ja, men det er på helt feilaktige prinsipper. Det kreves ingenting av brukerne å poste der og det hender ofte at man slenger seg med for å ramse opp "sin favoritt" (eller gjerne sine 100 favoritter, som det ofte blir til). Katalogisering som dette er rotete (dvs mangel på organisering i henhold til sjanger og emne, dette har vi løst i musikkforumet ved å tillate telletrådifiseringsnykker i sjangertråder o.l. som nevnt ovenfor) og lite brukervennlig. 1 av 10 innlegg ville antakelig vært interessant for leseren, men da måtte vedkommende først gå gjennom også de resterende 9. Bortkastet tid og ressursbruk.

 

Alt jeg egentlig ville si i denne tråden er at jeg synes reglene og modereringen her er for streng og pirkete. Spesielt med tanke på stenging av tråder.

Om dette løsnet litt så tror jeg vi alt i alt ville fått et bedre forum.

9198433[/snapback]

Jeg har besøkt noen andre fora og kommet fram til at jeg elsker dette høyest på jord. De andre har ofte total mangel på regelhåndheving og off-topic, telletrådisme og annen elendighet rår. Uansett er det bra at dere sier ifra, for vi tar det inn på oss, selv om vi forsvarer det også :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nettop det at moderatorene er så strenge er vel en av grunnene til at jeg holde meg til diskusjon.no :) Det blir så kaotisk uten dette. Er kanskje noen få ganger jeg ikke er enig i noe, som når moddene noen ganger sletter noen poster som er litt off-topic i forhold til emnet, men i det hele så forstår jeg det. Men seriøst, du bør være glad for at du ikke ser hundre forskjellige "post morsomme bilder her" tråder, eller svære signaturbilder etter hvert innlegg. Og ellers så lenge du oppretter en original tråd, så får du lov til å prate om hva enn du vil...

 

(svarte på trådstarter og ikke meldingene etter)

Endret av gormers
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...