Gå til innhold

Hva er vitsen med et forum hvor man ikke kan prate

Anbefalte innlegg

Er enig med at moderatorene er noen ganger litt raske på å stenge tråder, noen ganger med dårlig grunn.

Når det gjelder telletråder, så sitererer jeg cun her:

Nå er jeg lei av å slette innlegg fra den fordømte telletråden her. Spørsmål #1: Hva vil vi med musikkforumet? Vil vi ha tråder som dette, som er intetsigende for flertallet, hvor privatpersoner kommer med sine favoritter, som ikke betyr en dritt for 99% av andre som leser? Jeg våger å si nei og stenge denne tråden én gang for alle.

Jeg syns faktisk noen telletråder er ganske interessante jeg.

Hadde dere vært litt mer sympatiske på slikt, så hadde dette forumet blitt hakket bedre! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan oppramsing av en rekke forskjellige navn kan være ganske interessant er hinsides min fatteevne. I musikkforumet er en spesiell type "telletråder" tillatt uansett, de såkalte sjangertrådene. I dem kan hvem som helst liste opp navn til band de ønsker å anbefale innenfor den respektive sjangeren. En tråd som "List opp dine favorittartister" ender opp med remser på remser av navn på forskjellige band og artister innenfor enhver sjanger og er retningsløs og intetsigende for folk flest (eller liker folk flest alt mulig rart som serveres dem? Det inntrykket har jeg i hvert fall ikke fått fra musikkforumet).

Lenke til kommentar

Tror det hadde vært veldig lurt om moderatorene begynnte å ta hensyn til aktiviteten i en "telletråd", istede for om moderatoren liker tråden eller ikke. Om tråden er som du sier "ikke betyr en dritt for 99%", da ser jeg liten grunn til at ikke tråden kan og vil dø av naturlige årsaker, lite aktivitet. Er det ikke slik et forum skal fungere? Tråder som det ikke er interesse for forsvinner av seg selv. Mens de det er interesse for forblir. Det systemet trenger lite eller ingen hjelp av moderatorer.

Alternativet er å få denne kategorien:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=725302&hl=

Lenke til kommentar

Poenget er at telletråder ødelegger for meningsfull debatt, lokker inn SO-fjortiser og skremmer vekk mer seriøse brukere (i alle fall slik jeg oppfatter det). Problemet med en telletråd er at den ikke vil forsvinne, selv om den er totalt ubrukelig. Dere husker kanskje den mest ubrukelige telletråden av de alle, "Hvilken sang er din favorittsang akkurat i dag?" Den levde i beste velgående, hvorav hvert innlegg kun bestod av noe som var totalt intetsigende. Telletråder krever ikke at man tenker eller engasjerer seg, det er bare en lettvinn måte å øke sin postcount på. Telletråder er en fordømt uting.

Lenke til kommentar

Får slenge meg på her og si noen meninger.

Først vil jeg komme med litt skryt til Diskusjon.no. Mye fungerer veldig bra, og de fleste tråder fungerer finfint. De fleste moderatorer gjør en god jobb, og gir gode begrunnelser når en tråd stenges.

Men noen ganger stenges en tråd av tilsynelatende dårlige grunner. Et vanlig eksempel er når en tråd handler om noe av det samme som en annen. To lignende tråder bør kunne eksistere samtidig et forum. Lignende er ikke det samme som lik. En dårlig tråd forsvinner av seg selv.

Jeg forstår ofte hvorfor en tråd stenges, så lenge det handler om klare brudd på reglene. Men noen moderatorer blir gjerne litt ivrige. Det virker som om noen har en kvote med tråder de må stenge daglig.

Lenke til kommentar
Men noen ganger stenges en tråd av tilsynelatende dårlige grunner. Et vanlig eksempel er når en tråd handler om noe av det samme som en annen. To lignende tråder bør kunne eksistere samtidig et forum. Lignende er ikke det samme som lik. En dårlig tråd forsvinner av seg selv.

Jeg forstår ofte hvorfor en tråd stenges, så lenge det handler om klare brudd på reglene. Men noen moderatorer blir gjerne litt ivrige. Det virker som om noen har en kvote med tråder de må stenge daglig.

9192043[/snapback]

Moderatorene våre har fått føring om å stenge like tråder, så de gjør bare som de får beskjed om. :)

Hensikten er å samle diskusjonen slik at vi ikke har tre paralelle tråder om prinsessens engleskole eller om det er lov å prate på forumet vårt :)

Så får vi bare håpe at moderatorene ikke stenger tråder som har livets rett.

Lenke til kommentar

Når det gjelder telletråder ser jeg meg enig i Cun her. De har ingen annen funksjon en å øke de deltakendes brukerne sin postcount. Å lese en telletråd er som å lese telefonkatalogen. Det er dørgende kjedelig da det kun er en masse intetsigende navn ramset opp på rekke og rad. Så da spør jeg dere som er så glade i telletrådene. Liker dere å lese telefonkatalogen sånn til vanlig? Jeg antar at de fleste vil svare nei på dette spørsmålet.

Så hva er det da som gjør telletrådene så interessante? Avhengig av forum og emne er det bare en masse artister, sanger, album, spill eller andre ting som ramses opp. Hvorfor disse bandene er bra får man jo ikke vite. Man får rett og slett servert en liste med navn og ord. Utrolig intetsigende og unødvendig å ha slike tråder spør du meg.

#10: Blant andre ting regnes f. eks tre eller flere like tråder/innlegg som uønsket innhold (heretter referert til som "spam"), og kan føre til advarsler eller midlertidig/permanent utestengelse. Brukere som deltar i slike tråder kan straffes på lik linje med trådstarter. Ulovlig bumping er heller ikke tillatt og kan bli straffet på samme måte som spam

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Jeg har vært borte i flere slike telletråder enn de fleste brukere, og jeg har vært med på å stenge et par av dem. Telletråder er forbudt i føgle forumets retningslinjer. som du ser i sitatet ovenfor har jeg uthevet skriften som er grunnen til at telletråder ikke er tillatt her på forumet. Telletråder består nettopp kun av slike innlegg. Dette er et diskusjonsforum, og det betyr at vi ønsker diskusjon, meninger, følelser og begrunnelser. Artist- og spillkatalogen kan dere skrive et annet sted. :)

Lenke til kommentar
Poenget er at telletråder ødelegger for meningsfull debatt, lokker inn SO-fjortiser og skremmer vekk mer seriøse brukere (i alle fall slik jeg oppfatter det). Problemet med en telletråd er at den ikke vil forsvinne, selv om den er totalt ubrukelig. Dere husker kanskje den mest ubrukelige telletråden av de alle, "Hvilken sang er din favorittsang akkurat i dag?" Den levde i beste velgående, hvorav hvert innlegg kun bestod av noe som var totalt intetsigende. Telletråder krever ikke at man tenker eller engasjerer seg, det er bare en lettvinn måte å øke sin postcount på. Telletråder er en fordømt uting.

Om du viser meg èn "seriøs bruker" som har blitt skremt vekk pga av en såkalt telletråd, skal jeg tatovere cun er min helt i panna.

Det du sier her er at du ikke liker telletråder og derfor skal de heller ikke eksistere. *host* Fascisme *host*

Etter å ha lest i denne tråden er det tydelig at mange av moderatoene her har blitt veldig bortskjemte, og at de har inntrykk at deres personlige preferanser skal styre hva som er tillatt og ikke tillatt. Mens den gjenomsnittlige brukers mening kan ta seg en bolle.

Og dette postcount argumentet dere bruker her klarar jeg ikke å se logikk i. Vinner man en premie med høy postcount? Nei. Får man respekt med høy postcount? Nei. Så er det noen som helst grunn til at brukere skulle finne på å bruke en tråd til å øke sin postcount da? Nei.

9192043[/snapback]

Sitter også ofte med intrykk av at noen ganger så er en moderators handling et direkte resultat av kjedsomhet eller trang til å moderere noe.

Selv om makten til en mod er begrenset, så er det vell en form for makt anntar jeg. Og av makt kan man bli maktsyk.

Lenke til kommentar

Snerk: Når det gjeld telletrådar følgjer bare moderatorane gjeldande praksis. Det er ikkje sånn at ein moderator stenger dei trådane bare for morroskyld. Skal du kritisere noko er det reglane du må gå etter, ikkje dei som bare gjer sitt beste for å handheve dei. :)

Lenke til kommentar

På akkurat det temaet er det også reglene jeg hovedsakelig går etter. Selv om det kanskje ikke kom godt nok fram i min forrige post. Men der tror jeg ikke reglener er laget med hensyn til den gjennomsnittlige brukers ønske. Men forumstyret, administratorer og moderatorer.

Lenke til kommentar

Hvis postcount betyr så mye for enkelte at de oppretter "telletråder" eller lignende, har ikke da moderatorer anledning til å deaktivere postcount for den aktuelle tråden?

Hvis jeg ikke tar feil, så får man vel ikke postcount for en eneste post i OT kategorien?

Bare et forslag... ?

Edit: Forøvrig synes jeg moderatorene gjør en god jobb :)

Endret av TheHead
Lenke til kommentar
Etter å ha lest i denne tråden er det tydelig at mange av moderatoene her har blitt veldig bortskjemte, og at de har inntrykk at deres personlige preferanser skal styre hva som er tillatt og ikke tillatt. Mens den gjenomsnittlige brukers mening kan ta seg en bolle.

9193357[/snapback]

Moderatorene følger kun de føringer de blir gitt av forumstyret. Når det kommer til telletråder er det fremmet ønske om en egen kategori for dette, noe både brukere og moderatorer støtter. I styret er det blitt en "tie" og vi venter fortsatt på en endelig avgjørelse der.

Bare for å få dette avklart. Moderatorer som moderer uten dekning i interne føringer vil få beskjed om dette, det har skjedd før (men heldigvis ikke ofte) og vil sikker skje igjen, da ingen er feilfri og vi forventer heller ikke feilfrihet.

Når det kommer til Diskusjon.no så er det et privar forum som etter beste evne prøver å tilby et forum i tråd med hva brukerne ønsker. Men det betyr ikke at vi eksempelvis går bort fra norsk lov om et flertall av brukerne ønsker det. Alt har sin grense. Når det kommer til dette teamet som her snakkes om så tror jeg nok det lar seg løse :)

Hadde vi ikke vært interessert i brukerne så ville vi stengt hele tilbakemeldingskategorien og de som er ansatt til å utbedre forumet i tråd med brukerne og moderatorene ville fått sparken ;)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Dotten: Jeg utrykkte meg kanskje litt feil. Med moderatorer mente jeg også styret og administratorer.

Edit: Forøvrig synes jeg moderatorene gjør en god jobb :)

Det er veldig mange moderatorer, administratorer og styreratorer her som gjør en flott jobb. Kudos!

Lenke til kommentar
Dotten: Jeg utrykkte meg kanskje litt feil. Med moderatorer mente jeg også styret og administratorer.

9193562[/snapback]

Det er styret som til syvende og sist avgjør hvilken sensurpolitikk man skal føre på forumet, så det har du helt rett i. Men så bygger man de føringene man gir på tilbakemeldinger og erfaring med forumet. I tillegg til redkasjonelle hensyn og hensyn til norsk lov.

Med å utnevne brukermoderatorer gir vi brukerne en flott anledning til å ivareta brukernes ønsker. De involveres i stor grad. Det er tross alt vanlige brukere, som har utmerket seg, som velges. Internt har de jo en ekstra mulighet til å påvirke.

Men til syvende og sist er det forumstyret som er "sjefen" og deres mening som blir avgjørende. Så får vi bare styremedlemmenes meninger bli påvirket av moderatorer og brukere. Noe jeg tror er tilfellet :)

Lenke til kommentar

Du unnlater så fint å kommentere på mitt innlegg. Men det gjør forsåvidt ingen ting. Jeg skal heller ta meg tiden til å kommentere på ditt siste innlegg. Så får du heller svare om du føler for det.

Om du viser meg èn "seriøs bruker" som har blitt skremt vekk pga av en såkalt telletråd, skal jeg tatovere cun er min helt i panna.

Det du sier her er at du ikke liker telletråder og derfor skal de heller ikke eksistere. *host* Fascisme *host*

Dette er ikke første gang brukere kaller moderatorer for facister, og det overasker meg heller ikke at det skjer igjen. Jeg skulle dog ønske at slike useriøsiteter som det der ble holdt utenfor en ellers seriøs diskusjon. Slike personkarakteristikker bidrar kun til en negativ stemning, men kanskje det også var målet? Videre bruker du også stråmenn i din diskusjon. Du er i ingen posisjon til å fortelle andre hva Cun sier. Du kan gjerne fortelle oss hvordan du oppfatter det han sier. Men hva han sier står der svart på hvitt.

Cun er i likhet med meg en brukermoderator, og det er nettopp det vi er. Vi er brukere med moderator-funksjoner. Dermed har vi like stor rett som alle andre brukere til å uttale oss om hva vi mener om forskjellige emner. Også om hvordan vi ønsker å moderere. Hvis dette gjør oss til facister så får det være. Jeg akter ikke å la mine meninger knebles fordi jeg ønsket å gi noe tilbake til forumet ved å bli brukermoderator.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg strider telletrådene med forumet retningslinjer. Det er derfor lite relevant om Cun ikke liker dem eller ikke. Om Cun likte dem hadde de fremdeles blitt stengt da de bryter med forumets retningslinjer som er blitt utformet av dets eiere, forumstyret. Vi brukermoderatorer følger de veiledninger og føringene forumstyret har gitt oss, også når det kommer til moderering.

Så vidt jeg kan forstå ut fra det du sier i sitatet over, mener du at mange av mdoeratorene her har blitt veldig bortskjemte, etter å ha lest tråden. Jeg tok meg friheten til å telle hvor mange moderatorer som har postet i denne tråden, og kom fram til tallet 4. Da har jeg ikke telt med Dotten som er administrator og medlem i forumstyret. Vi er 39 brukermoderatorer/moderatorer på dette forumet. Kan egentlig fire moderatorer klassifiseres som mange?

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv. Men jeg mener hvertfall ikke at mine personlige preferanser skal styre hva som er tillatt og ikke tillatt. Den gjennomsnittlige bruker bør for alt i verden poste sine meninger rundt alt som har med forumets struktur, moderering, regler og annet å gjøre. Forumet skal være en demokratisk diskusjonsplattform så langt det lar seg gjøre. Men nå har det seg slik at dette forumet er privateid, og eierne har i bunn og grunn det siste ordet når det gjelder hvordan forumet skal utformes. Forumstyret har oppgaven med å styre forumet og jeg er sikker på at de prøver å ta hensyn til brukernes ønsker innenfor rimelighetens grenser. Alle brukerne ønsker nødvendigvis ikke det samme, og man må dermed finne en balansegang her.

Og dette postcount argumentet dere bruker her klarar jeg ikke å se logikk i. Vinner man en premie med høy postcount? Nei. Får man respekt med høy postcount? Nei. Så er det noen som helst grunn til at brukere skulle finne på å bruke en tråd til å øke sin postcount da? Nei.

Her snakker du for flere enn deg selv. Hvordan kan du vite at alle brukere ikke gir brukere med høy postcount respekt? Det har jo vist seg i gjentatte undersøkelser her på forumet at flertallet av brukerne ønsker å beholde post count-en. Etter å ha lest en tråd om post count og hvorfor denne er nødvendig i sin tid var det mange som brukte post count og registreringsdato som et mål på hvor seriøst de kunne ta innlegget. Sannsynligheten for at en med 3000 innlegg som hadde vært registrert på forumet siden 2002, hadde bedre kunnskaper om et bestemt emne enn en som hadde 10 innlegg og var registrert i 2005, var jo der. Selvfølgelig er det også mange brukere som ikke bryr seg om post count i nevneverdig grad. Det finnes folk som poster i telletråder kun for å få bedre post count. Og det finnes de som ikke gjør det for post count-en sin skyld.

Sitter også ofte med intrykk av at noen ganger så er en moderators handling et direkte resultat av kjedsomhet eller trang til å moderere noe.

Selv om makten til en mod er begrenset, så er det vell en form for makt anntar jeg. Og av makt kan man bli maktsyk.

Vel. De fleste har vel gått inn på forumet grunnet kjedsomhet en gang iblant. Jeg går ofte inn på forumet og deltar i tråder som jeg synes er interessante. Mange handlinger har sin opprinnelse i kjedsomhet. Hvor vidt kjedsomhet skaper en trang til å moderere for andre moderatorer vet jeg ingenting om. Men slik er det nå ikke for meg. Å moderere er faktisk ikke morsomt hvis noen trodde det. Å gjøre noe kjedelig fordi man kjeder seg høres for meg totalt ulogisk ut. Men så er det min mening. Ja, moderator-funksjonene er en form for makt, og skal for all del ikke misbrukes. Jeg tror de færreste moderatorer har missbrukt sin makt. Og har de det har de rask fått høre det av forumstyret.

Jeg ble ikke brukermoderator fordi jeg kjedet meg eller ville ha makt. Stillingen som brukermoderator akksepterte jeg fordi jeg ville gi noe tilbake til forumet. Jeg kunne lett takket nei den gangen jeg fikk tilbud om å bli spillmoderator. Men jeg takket ja til noe som ville kreve mange timer av min fritid. Spillforumet var på den tiden jeg ble moderator et eneste kaos. Jeg følge at noe måtte gjøres og slik ble det.

På akkurat det temaet er det også reglene jeg hovedsakelig går etter. Selv om det kanskje ikke kom godt nok fram i min forrige post. Men der tror jeg ikke reglener er laget med hensyn til den gjennomsnittlige brukers ønske. Men forumstyret, administratorer og moderatorer.

Som jeg nevnte i sted er det forumstyret som har siste ordet her på forumet. Men nei, reglene om unødvendige og korte innlegg (spam) og telletråder ble ikke laget for moderatorene sin del. Heller for forumet i sin helhet. Jeg nevnte tidligere i mitt forrige innlegg at diskusjon.no er nettopp et diskusjonsforum. Vi ønsker et forum der brukere såvel som brukermoderatorer og resten av forumets mange forskjellige typer brukere. Klart brukere skal få lov til å påvirke innholdet på forumet.

Om du føler at reglene om telletråder er laget på feil grunnlag foreslår jeg at du starter en egen tråd om telletråder så kan vi se hva brukerne ønsker. Man kan til og med sette opp en avstemning (poll) og spørre om brukerne ønsker telletråder. Men slike tråder er som med statlige avstemninger om forskjellige tema. Resultatet og tilbakemeldingene er kun en føring. Forumstyret har som jeg har sagt utallige ganger det siste ordet.

Og la meg også gjøre en ting til knekkende klart. Telletråder blir ikke stengt fori vi moderatorer ikke liker dem. Forumstyret har utformet retningslinjene og føringene for oss brukermoderatorer, og vi gjør kun vårt beste for å håndheve dem, enten vi er enige i reglene eller ikke. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Du unnlater så fint å kommentere på mitt innlegg. Men det gjør forsåvidt ingen ting. Jeg skal heller ta meg tiden til å kommentere på ditt siste innlegg. Så får du heller svare om du føler for det.

Jeg kommenterte det ikke siden du sier mye av det samme som cun sier.

Men fint at du svarer uansett, at folk kommenterer mine innlegg er jo alltid hyggelig.

Jeg svarer, men neppe like utfyllende som ditt innlegg. *latskap*

Dette er ikke første gang brukere kaller moderatorer for facister, og det overasker meg heller ikke at det skjer igjen. Jeg skulle dog ønske at slike useriøsiteter som det der ble holdt utenfor en ellers seriøs diskusjon. Slike personkarakteristikker bidrar kun til en negativ stemning, men kanskje det også var målet? Videre bruker du også stråmenn i din diskusjon. Du er i ingen posisjon til å fortelle andre hva Cun sier. Du kan gjerne fortelle oss hvordan du oppfatter det han sier. Men hva han sier står der svart på hvitt.

Nå kalte jeg ikke cun en fascist direkte, men hintet en anntydning med en host host spøk. Det var ikke mening å skape en negativ stemning men heller en lettere en. Men jeg beklager om jeg fornermet noen, men det tviler jeg også på at er tilfellet.

At cun ikke liker telletråder er det liten tvil om viss du leser hans post. Men at de ikke skal eksistere utelukkende pga det stemmer jo ikke. Jeg prøvde bare å poengtere at jeg tror at telletråder ikke er tillatt pga meninger til et undertall. Og ikke gjennomsnittet.

Cun er i likhet med meg en brukermoderator, og det er nettopp det vi er. Vi er brukere med moderator-funksjoner. Dermed har vi like stor rett som alle andre brukere til å uttale oss om hva vi mener om forskjellige emner. Også om hvordan vi ønsker å moderere. Hvis dette gjør oss til facister så får det være. Jeg akter ikke å la mine meninger knebles fordi jeg ønsket å gi noe tilbake til forumet ved å bli brukermoderator.

Det har jeg ikke motsagt. Og det gjør dere indeed ikke til fascister. :)

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg strider telletrådene med forumet retningslinjer. Det er derfor lite relevant om Cun ikke liker dem eller ikke. Om Cun likte dem hadde de fremdeles blitt stengt da de bryter med forumets retningslinjer som er blitt utformet av dets eiere, forumstyret. Vi brukermoderatorer følger de veiledninger og føringene forumstyret har gitt oss, også når det kommer til moderering.

Vell, det eksisterer en haug av disse telletrådene idag på diskusjon.no. Så reglene er åpenbart tildels åpen for personlig tolkning. Dermed kan den aktuelle moderators mening påvirke en avgjørelse om det ligger i den store gråsonen.

Det jeg hovedsakelig irriterer meg over når det gjelder moderering, er unødvendig stenging av tråder. Enten det fordi de er i telletråd gråsonen, eller fordi det fins lignende tråder, eller lignende begrunnelser. Mange av disse stengningene er veldig unødvendig, også med hensyn til nåværende regler.

Så vidt jeg kan forstå ut fra det du sier i sitatet over, mener du at mange av mdoeratorene her har blitt veldig bortskjemte, etter å ha lest tråden. Jeg tok meg friheten til å telle hvor mange moderatorer som har postet i denne tråden, og kom fram til tallet 4. Da har jeg ikke telt med Dotten som er administrator og medlem i forumstyret. Vi er 39 brukermoderatorer/moderatorer på dette forumet. Kan egentlig fire moderatorer klassifiseres som mange?

Jeg formulerte meg feil. Den besluttningen er ikke tatt utelukkende pga denne tråden. Men i stor grad fra observasjoner fra generell forumaktivitet.

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv. Men jeg mener hvertfall ikke at mine personlige preferanser skal styre hva som er tillatt og ikke tillatt. Den gjennomsnittlige bruker bør for alt i verden poste sine meninger rundt alt som har med forumets struktur, moderering, regler og annet å gjøre. Forumet skal være en demokratisk diskusjonsplattform så langt det lar seg gjøre. Men nå har det seg slik at dette forumet er privateid, og eierne har i bunn og grunn det siste ordet når det gjelder hvordan forumet skal utformes. Forumstyret har oppgaven med å styre forumet og jeg er sikker på at de prøver å ta hensyn til brukernes ønsker innenfor rimelighetens grenser. Alle brukerne ønsker nødvendigvis ikke det samme, og man må dermed finne en balansegang her.

Men nå virker det som om moderatorene ofte er i stor grad ekstremt enige i alt. Også i telletråd temaet. Mens brukerne har et annerledes og mer delt syn på saken. Det finner jeg mistenkelig. Og det er jo ikke tilfeldig hvem som blir moderator.

Her snakker du for flere enn deg selv. Hvordan kan du vite at alle brukere ikke gir brukere med høy postcount respekt? Det har jo vist seg i gjentatte undersøkelser her på forumet at flertallet av brukerne ønsker å beholde post count-en. Etter å ha lest en tråd om post count og hvorfor denne er nødvendig i sin tid var det mange som brukte post count og registreringsdato som et mål på hvor seriøst de kunne ta innlegget. Sannsynligheten for at en med 3000 innlegg som hadde vært registrert på forumet siden 2002, hadde bedre kunnskaper om et bestemt emne enn en som hadde 10 innlegg og var registrert i 2005, var jo der. Selvfølgelig er det også mange brukere som ikke bryr seg om post count i nevneverdig grad. Det finnes folk som poster i telletråder kun for å få bedre post count. Og det finnes de som ikke gjør det for post count-en sin skyld.

Ja her kan jeg jo bare gå utifra mine egne meninger. Og at i ditt to drastisk forskjellige eksempler, kan den ene ha en fordel. Men jeg er nesten helt sikker brukere ikke vil bruke tråder utelukkende til å øke postcounten sin.

Vel. De fleste har vel gått inn på forumet grunnet kjedsomhet en gang iblant. Jeg går ofte inn på forumet og deltar i tråder som jeg synes er interessante. Mange handlinger har sin opprinnelse i kjedsomhet. Hvor vidt kjedsomhet skaper en trang til å moderere for andre moderatorer vet jeg ingenting om. Men slik er det nå ikke for meg. Å moderere er faktisk ikke morsomt hvis noen trodde det. Å gjøre noe kjedelig fordi man kjeder seg høres for meg totalt ulogisk ut. Men så er det min mening. Ja, moderator-funksjonene er en form for makt, og skal for all del ikke misbrukes. Jeg tror de færreste moderatorer har missbrukt sin makt. Og har de det har de rask fått høre det av forumstyret.

Jeg ble ikke brukermoderator fordi jeg kjedet meg eller ville ha makt. Stillingen som brukermoderator akksepterte jeg fordi jeg ville gi noe tilbake til forumet. Jeg kunne lett takket nei den gangen jeg fikk tilbud om å bli spillmoderator. Men jeg takket ja til noe som ville kreve mange timer av min fritid. Spillforumet var på den tiden jeg ble moderator et eneste kaos. Jeg følge at noe måtte gjøres og slik ble det.

Jeg hører hva du sier, men vet ikke helt om jeg kjøper det. Å utdøve makt kan være morro. Spesielt over nettet når det verste som kan skje er at noen blir irritert. Jeg husker fra mine yngre dager da jeg brukte å chatte å mIRC. Det var jo hylende morro å være OP og f.ek. kicke andre brukere når en plausibel grunn oppstod. Men det er en stor forskjell er jeg klar over.

Jeg tror nok fremdeles mange av moderatorene her liker å moderere, og er til tider litt for ivrig i avgjørelser pga det.

Som jeg nevnte i sted er det forumstyret som har siste ordet her på forumet. Men nei, reglene om unødvendige og korte innlegg (spam) og telletråder ble ikke laget for moderatorene sin del. Heller for forumet i sin helhet. Jeg nevnte tidligere i mitt forrige innlegg at diskusjon.no er nettopp et diskusjonsforum. Vi ønsker et forum der brukere såvel som brukermoderatorer og resten av forumets mange forskjellige typer brukere. Klart brukere skal få lov til å påvirke innholdet på forumet.

Om reglene er der utelukkende for forumet sin helhet, så synes jeg de er alt for pirkete. Eller i hvertfall moderatorenes tolkning av de er alt for pirkete.

Om du føler at reglene om telletråder er laget på feil grunnlag foreslår jeg at du starter en egen tråd om telletråder så kan vi se hva brukerne ønsker. Man kan til og med sette opp en avstemning (poll) og spørre om brukerne ønsker telletråder. Men slike tråder er som med statlige avstemninger om forskjellige tema. Resultatet og tilbakemeldingene er kun en føring. Forumstyret har som jeg har sagt utallige ganger det siste ordet.

Way ahead of you. Pollen tar for seg nesten samme problemstilling.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=725302&hl=

Brukerne støtter forslaget, men styret nekter foreløbig. Hmm.

Og la meg også gjøre en ting til knekkende klart. Telletråder blir ikke stengt fori vi moderatorer ikke liker dem. Forumstyret har utformet retningslinjene og føringene for oss brukermoderatorer, og vi gjør kun vårt beste for å håndheve dem, enten vi er enige i reglene eller ikke. :)

Som jeg sa tiligere, jeg finner det mistenkelig at av de meninger jeg har lest, så samtlige moderatorer, helt enig i styret om dette. Det samme kan ikke sies om brukerne.

Lenke til kommentar

Som jeg sa tiligere, jeg finner det mistenkelig at av de meninger jeg har lest, så  samtlige moderatorer, helt enig i styret om dette. Det samme kan ikke sies om brukerne.

9194181[/snapback]

Et klart flertall av moderatorteamet er for en opprettelse av kategori for telletråder. Bare så du er informert om det.

Dog er ikke flertall alltid synonymt med at det er riktig å innføre for forumet. Det er viktig å forstå at styret også må ta inn over seg andre hensyn (lovverk, kapasitet, struktur m.m) og ikke bare hva et flertall av moderator eller brukere mener. :)

Lenke til kommentar

Det er veldig mye her jeg har lyst til å kommentere, men det kommer bare til å bli et helvetes rot med masse quotes.

Men når dere mener at telletråder er like spennende som telefonkatalogen, er jeg litt uenig. Noen kan være det, men som f.eks en dere stengte for ei beta siden, "Sanger du syns er perfekte", der gikk jeg faktisk gjennom hele tråden, og googlet sangene jeg syntes virket spennende, og til og med kjøpte noen av de. Og når det gjelder dette med post-counts: Ja, jeg liker å få post-counts, men det er ikke hovedgrunnen til at jeg poster i telletråder/aktivitetstråder/leketråder, det er mest for morroas skyld :)

Takk.

Lenke til kommentar

Dotten: Fint å høre. :) Og ja, et flertall betyr ikke alltid automatisk forandring.

Mods og Admins:

Alt jeg egentlig ville si i denne tråden er at jeg synes reglene og modereringen her er for streng og pirkete. Spesielt med tanke på stenging av tråder.

Om dette løsnet litt så tror jeg vi alt i alt ville fått et bedre forum.

Endret av Snerk
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...