Gå til innhold

Strammer opp DDR3

Anbefalte innlegg

hva med corsairs twin3x ddr3 1333? de er jo ikke så dyre, men har en litt slapp timing på 9-9-9-27

jeg er litt i tvil vedr oc da dette skal bli en arbeidsstasjon som står på 24/7 og mye av tiden er oppe i over 50% pluss cpu-bruk.

jeg la merke til at de flest 1600MHz brikkene har utrolig mye bedre timings, slik som de i denne tråden (var derfor jeg så denne) - og dette får jeg ikke helt til å henge sammen.

fins jo ingen 1333-brikker (hvorfor i alle dager standardiserte de det ikke til 1337?:)som har stramme timings såvidt jeg kan se..

jeg er ute etter et mest for pengene oppsett, men det må være litt gjennomtenkt - er utrolig avhengig av optimal ytelse på minnet. og er derfor villig til å bruke litt mer penger på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du investerer i et godt hovedkort, er det ikke noe problem å overklokke fra 1333 til 1600MHz FSB. Siden disse hovedkortene gjerne tåler opptil 2000 MHz FSB, ville jeg kalle det en moderat overklokking.

Den Corsair-RAMen du linket til er for dyr, synes jeg. Det er ikke verdt det.

Hvorfor skal du ha så rask RAM på en arbeidsstasjon? Jobbe mye med tung grafikk?

Lenke til kommentar
Hvis du investerer i et godt hovedkort, er det ikke noe problem å overklokke fra 1333 til 1600MHz FSB. Siden disse hovedkortene gjerne tåler opptil 2000 MHz FSB, ville jeg kalle det en moderat overklokking.

Den Corsair-RAMen du linket til er for dyr, synes jeg. Det er ikke verdt det.

Hvorfor skal du ha så rask RAM på en arbeidsstasjon? Jobbe mye med tung grafikk?

byte for byte datasøk i store datamengder som ikke uten videre kan indexeres.

det høres kanskje ut som en server-oppgave, og jeg er enig, men programvaren er skrevet for xp 32 bits. jeg slite som et vispa skinn for å finne den beste konfigurasjonen siden programmet ikke støtter adressering av mer enn 2GB ram satser jeg på kvassere ram og bedre cpu.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at datamengdene kommer fra harddisk? Isåfall vil en rask harddisk kunne hjelpe. Hvis programmet støtter flere tråder, kan du tjene på å kjøpe en firekjernet prosessor. Hvis du kan spesifisere read bufferet selv, ville jeg prøvd et stort buffer kombinert med å lese inn til en RAM-disk du oppretter i minnet (da må du ha mer enn 2 GB).

Den siste metoden kan du teste på en eksisterende PC og se om det hjelper, før du kjøper noe nytt.

Eller du kan tenke på å gjøre det som jeg har begynt på: å lage en privat superdatamaskin! :) Se her: http://www.calvin.edu/~adams/research/microwulf/ Jeg har ikke kommet så langt ennå. Gjort unna planleggingen og bygd første steg på stativet. Men jeg regnet ut at min super-PC vil yte ca. 250 Gflops når den er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...