Lovinda Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hei! I år begynner jeg i 9. (føler meg UNG ) Saken er at vi skal ha Heimkunnskap...jeg lurer så fryktellig på hva man gjør der... haha...Jeg vet at man lager mat der, men er det ikke noe praktis? Om kalorier, diabetes typene, imunforsvaret, fordøyelsen osv. ? Kan dere fortelle meg litt nærmere? Tips er også noe jeg setter pris på...f.eks. vannet skal ike være varmere for da dreper man gjæren... Denne karakteren betyr så ufattelig mye! Man får den til standpunk i 10. for da har vi ikke Heimkunnsakp !! TAKK PÅ FORHÅND! Lenke til kommentar
Tommy T Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Vel... du har rett i at man lager lager mat der, det jeg erfarte var at karakteren vi får på den ene prøven vi hadde, ble standpunktkarakteren. ellers er det viktig å være aktiv med i teorifaget, som handler om kosthold osv, alt står i boken du får utdelt. en annen viktig ting er å være ivrig med på oppvask osv+ lagge relativt vellyket mat, klarer du dette vil du sikkert få en femmer Lenke til kommentar
Hjertevarm Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hei Lovinda! Dette skal liksom være et av kosefagene, så ta det helt med ro. Du skal ikke stresse for mye med det. Teoridelen får du utlevert av læreren din, følg også med på hva hun/han mener er viktig i den sammenhengen. Praksisdelen består i å forberede matlaging, lage maten som anvist i oppskrift (les alltid hele oppskriften nøye før du starter) og deretter gjøre kjøkkenet rent og pent igjen. Hygiene er en veldig viktig del, like viktig som at maten ser bra ut og smaker bra. Det er ikke veldig avanserte ting som blir laget. Dere skal igjennom et par ting som f.eks gjærbakst. Dere vil med høy sannsynlighet bli satt sammen i grupper på 3-5 elever, hver av dere får et ansvarsområde hver gang. Her er det vikitg at dere samarbeider. Team-arbeid. Det gledlige er at dere etterpå får kose dere og spise det dere har laget. Og mht dèt....det er lurt å være åpen for nye ting du ikke har smakt før. Lyder som "æsj", "liker ikke" osv bør du holde for deg selv. Greit om det ikke er favoritt, men bare smak en liten posjon og la det være med det. ( regn dèt som den "muntlige delen" ;-)..) Jo det er mange tips i matlaging. Men dette vil komme etterhvert. Ikke bekymre deg for det. Men noen få kan du jo få, siden du spør: - I gjærdeig skal væsken være fingervarmt, ca 37 grader. Om det brukes tørrgjær kan det gjerne være 40 grader. Dette lærer du deg snart å kjenne selv. Bland gjær og væske først og la det stå et par minutt....så får du et fint resultat. Heving av gjærdeig er også viktig. Minst 40 minutt. - Les alltid oppskriften nøye, og les HELE før du begynner. - Finn frem alle ingredienser, og mål de gjerne opp, før du begynner å bake/kokke. - Og når dere er ferdig og har vasket kjøkkenet. Ta da en tørr klut og tørk over vasken og kranen. Da blir den skinnende blank og ser veldig imponerende ut. :-) Har du lyst så ta en titt i noen fine kokebøker, gjerne med flotte fristende bilder. Det er faktisk både moro og fristende å lese slike kokebøker. Der står det ofte mange tips også. :-) Jeg har vel 25-30 kokebøker. :-))) Man trenger virkelig ikke så mange, men det er veldig artig å ha de. karakteren blir nok bra. Du skal være ganske lat, uinteressert og vanskelig om du ikke får en bra karakter i dette faget. Dette kommer til å gå helt fint! Lykke til! Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) [...] alt står i boken du får utdelt. 9065089[/snapback] Boller og Burritos Edit: "Fra boller til burritos" heter den vel, når jeg tenker meg om... Endret 13. juli 2007 av Karl-Peder Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Når vi hadde heimkunnskap hadde vi de mest idiotiske prøvene jeg har opplevd. "Skriv oppskrift og fremgangsmåte på [insert random matrett]" Hvorfor skal man huske oppskrifter i hodet når man får utlevert en kokebok? Idiotlærer/pensum. Men som andre sier - kosefag. Husk alltid å ha med forkle, kokebok og godt humør. Vask opp underveis, så slipper dere alt på slutten. Læreren legger merke til det. Husk også å ikke krangle, men samarbeide godt. Pen tilbredelse av maten er også et pluss, samt tørking på toppen av skapene! Det legger lærer merke til, og noterer seg et pluss i boka. Men når du gjør det - husk for all del å ta av skoene! Lenke til kommentar
WIP-Slettes-Gh79d3mO Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Fikk 6 i heimkunnskap som standpunkt og ble egentlig veldig overrasket. Men det er ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Fikk 4 på teoriprøve om kosthold osv som trakk ned, men fikk senere 6 i bakeprøve. Men det som er veldig viktig er hygienen! Og så må du alltid være positiv og aktiv i timene med spørsmål. Ps: Ja, det hjelper faktisk å smiske.. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Vi hadde blant annet førstehjelp hvertfall. Lenke til kommentar
WIP-Slettes-Gh79d3mO Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Det fikk aldri vi Men nå heter det faktisk ikke heimkunnskap lengre, for de har ikke lengre husarbeid og slikt i pensum, så det er byttet til mat & helse.. Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 ... Kunne ikke sagt det bedre selv. Ta til deg Hjertevarms tips, og du kommer til å klare deg utmerket. Vi hadde kun en prøve gjennom hele året, og såvidt jeg husker handlet den for det meste om hvordan man skal dekke til et bord. Ellers så gikk vi ut i skauen og plukka blåbære de aller første timene, noe som vi brukte til å laga blåbærpai og mislykkede muffinser. Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Selv å fikk jeg karakteren 2- i Heimkunnskap. Litt for mye tull fra min side, samtidig som jeg hadde en lærer uten humoristisk sans. Det viktigste er å gjøre som du får beskjed om fra lærer, uten å finne på for mange sprell. Da bør du i hvertfall få 4'ern lett. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 jeg fikk 5 i heimkunskap. jeg føler at jeg var drit dårlig i faget. så dette bør gå bra for trådstarter Lenke til kommentar
Stones_ Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Smisk hjelper ekstremt mye etter det jeg har erfart i skoleåret som gikk. (Begynner i 10.) Mange som fikk 6er smisket seg for det meste opp fra en 5er. Men ellers er det bare å slappe av og gjør det du skal. Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Smisk hjelper ekstremt mye etter det jeg har erfart i skoleåret som gikk. (Begynner i 10.) Mange som fikk 6er smisket seg for det meste opp fra en 5er. Stemmer. Hun jeg hadde i heimkunnskap var i tillegg ei gammel klassevenninne av bestemora mi Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 I min klasse fikk alle jentene 5 og guttene fikk 3 eller 4. Hadde ikke så mye å si hva du gjorde. Selv hadde jeg 5 på et stort prosjekt vi hadde og 5+ på den praktiske prøven (jeg skulle bake rundstykker og steike noe kylling uten oppskrift), men neida; jeg fikk 3 i standpunkt mens jenter som greide å koke poteter uten vann flere ganger etterhverandre fikk 5 (egentlig ganske greit da brannalarmen gikk hver gang og vi fikk oss en 5 min fri). Lenke til kommentar
Lovinda Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 I min klasse fikk alle jentene 5 og guttene fikk 3 eller 4. Hadde ikke så mye å si hva du gjorde. Selv hadde jeg 5 på et stort prosjekt vi hadde og 5+ på den praktiske prøven (jeg skulle bake rundstykker og steike noe kylling uten oppskrift), men neida; jeg fikk 3 i standpunkt mens jenter som greide å koke poteter uten vann flere ganger etterhverandre fikk 5 (egentlig ganske greit da brannalarmen gikk hver gang og vi fikk oss en 5 min fri). 9070590[/snapback] Haha... det var egentlig ganske så urettferdig Noen lærere.... Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Jeg har faktisk vært heimkunnskapslærer, og jeg kan bare si at du må slappe av. Heimkunnskap er et trivelig fag med masse god mat og lite pugging. Matlagingen er stort sett artig, og puggingen er det fint lite av. Hjertevarm hadde et såpass fint innlegg at jeg egentlig ikke trenger å si dette en gang til. Edit: Det viktigste er å smake på alt og ikke nekte å smake på noe. Er du åpen for nye inntrykk har du allerede kommet langt på vei mot en ok karakter. Endret 14. juli 2007 av T-Solberg Lenke til kommentar
Lovinda Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Ok! Vil takke alle for flotte svar, skal jammen huske på å smiske Er veldig takknemmelig for flere svar Jeg har faktisk vært heimkunnskapslærer, og jeg kan bare si at du må slappe av. Heimkunnskap er et trivelig fag med masse god mat og lite pugging. Matlagingen er stort sett artig, og puggingen er det fint lite av. Hjertevarm hadde et såpass fint innlegg at jeg egentlig ikke trenger å si dette en gang til. Edit: Det viktigste er å smake på alt og ikke nekte å smake på noe. Er du åpen for nye inntrykk har du allerede kommet langt på vei mot en ok karakter. 9070916[/snapback] Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Ok! Vil takke alle for flotte svar, skal jammen huske på å smiske Er veldig takknemmelig for flere svar Husk at smisking kan slå begge veier. Jeg var fint lite begeistret for smisking da jeg jobbet som lærer. Lenke til kommentar
Lovinda Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Det er vel sant det du sier... Ok! Vil takke alle for flotte svar, skal jammen huske på å smiske Er veldig takknemmelig for flere svar Husk at smisking kan slå begge veier. Jeg var fint lite begeistret for smisking da jeg jobbet som lærer. 9074219[/snapback] Lenke til kommentar
WIP-Slettes-Gh79d3mO Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hva med å spørre de som går i 10.? Det hjalp meg veldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå