Gjest Guest Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Det jeg var ut etter, var å høre hva andre mener om gamle mannfolk som henter seg koner i asia bare for å bruke dem til hushjelper. Jeg skjønner ikke hvorfor kvinner i Norge gang på gang skal rakke ned på de kvinnene som velger å bli hjemme for å stelle hus og barn og "bare" være husmor eller hushjelp som du sier. 9336684[/snapback] Jeg ser at det er blitt liv i tråden igjen Vel tacomodo, det er jo ikke kvinnene jeg vil til livs her- men, de gamle mannfolka som utnytter seg av en tragisk livssituasjon. De som ikke ønsker å gi noe tilbake, bare forlanger og behandler dem som lavtlønte hushjelper. Det finnes dem og jeg synes altså det er disse som er verdt å si noe stygt om. Finnes nok mange andre som har helt andre intensjoner ved å gifte seg med en kvinne fra Asia, men det er jo en helt annen diskusjon. En annen diskusjon er også de kvinnene som velger å bli hjemme for å stelle hus og barn. Det er vel ikke en kvinne i Norge som ikke kunne tenke seg den situasjonen. Nå ser jeg bort i fra unntakene, for som det finnes menn som også veldig gjerne kunne tenkt seg den situasjonen, finnes det også kvinner som ikke gjør det. For oss her i landet, er det sånn at vi ikke kan være hjemme på den måten. Ikke bare fordi det ikke finnes økonomisk rom for det, mange vil kanskje klare seg med bare en inntekt, men selv om det er økonomi for det i parforholdet, mister den som er hjemme så pass mye pensjonspoeng at alderdommen vil være svært usikker. Jeg tror at hvis forholdene lå til rette for det, ville nok mange kvinner ønsket å være hjemme med barna de første årene og kanskje lengre enn det også. Poenget er at alle skulle hatt muligheten til å velge. Både kvinnen og mannen, til å være hjemme. På samme måte er det jo riktig at også kvinnene har mulighet til utdanning og å satse på karriære slik mannen har hatt mye lengre enn oss. Jeg synes over hodet ikke det er noe galt i at noen kvinner velger å være husmor på heltid, jeg misunner henne som har muligheten. Samtidig er jeg glad for at jeg kan utdanne meg og ha et yrke som er stimulerende og hvor jeg føler at jeg både kan bidra med mine kunnskaper og egenskaper, og motta stimuli og vekst som menneske. Disse tingene tror jeg er like viktig for begge kjønnene. For noen kvinner som kommer hit til Norge fordi hun har giftet seg med en norsk mann, blir forholdene mye bedre enn det de hadde. Det er kanskje for noen greit å si at siden hun er vant til å være underkuet mannen og siden deres tradisjon er slik at kvinnene skal være hjemme, vil det være en helt ok ting å gjøre det også her hos oss. Vel, jeg tenker at når de kommer hit og ser hva andre har, vil de ønske seg dit selv. Er det ikke derfor mange av dem reiser hit? Med drømmer om at de kan realisere seg selv mer enn de kan der de kommer i fra? De vet at kvinner her får utdanning og får jobber som er godt betalte. Mange som kommer hit, får nok også den muligheten fordi de har en mann som ser verdien av at kvinnen blir likestilt mannen på disse områdene. Noen kvinner kommer hit og blir totalt avstengt i fra vår verden og kultur. Ikke får de lært språket, ikke får de jobbe utenfor hjemmet, ikke blir de kjent med noen og noen utdanning og selvutvikling er det ikke snakk om. Jeg har til og med hørt om kvinner som blir stengt inne på rommet ved besøk, etter at de først har laget mat og ryddet til gjestene. Dette har mannen skrytt og ledd av til sine gjester. Det er denne type holdnig jeg blir så eitrende forbannet av og det er denne typen utnytting jeg synes er så sinnsyk tragisk. Og, nei- jeg tror ikke alle som henter seg koner fra Asia eller Polen eller Russland, eller andre steder i verden behandler sine koner slik. Jeg synes for øvrig at Darkness har mange fine innlegg! Er mye enig med deg Lenke til kommentar
magicus Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Guest, hvem nå enn du er, du oppfyller absolutt ikke kravene for gjesteposting og jeg burde rapportere deg. Du kommer med det samme svadaet som darkness. Vel tacomodo, det er jo ikke kvinnene jeg vil til livs her- men, de gamle mannfolka som utnytter seg av en tragisk livssituasjon. Du hevder altså at kvinner fra thailand har en tragisk livssituasjon. Hva vet du om livet i Thailand? Thai jenter er mer lykkelig i "smilets land" enn det sure og kalde feminister her i Norge er. Det virker som om du tror mange av nordmenn som finner seg en kone i thailand låser hun inn i skapet og utnytter henne med overlegg. Det sier jo litt om ditt manne-syn (laget jeg ett nytt ord nå? ) Vet du hva jeg tror? Jeg tror at du og darkness eller hva dere feminister kaller dere ikke vil at menn skal bli sammen med asiatiske kvinner fordi dere taper på det. Disse nordmennene vil nesten garantert behandle disse kvinnene bedre og gi de flere muligheter enn det de ville fått av thailandske ektemenn. Men da ville jo norske kvinner, ja spesielt feminister, bli mindre populære hos norske menn siden de foretrekker thai jenter! Å nei! Har sjekket basic statistikk på ssb og andelen thailandske kvinner som gifter seg med en norsk ektemann har tredoblet siden 1990 til 2002. Utviklingen ser ikke ut til å minske i det hele tatt. Og skillsmisseraten er ikke spesiell høy i disse ekteskapene. Det som derimot har en høy skillsmisserate er norske kvinner som finner utenlandsk ektemann. Da spesielt norske kvinner som gifter seg med en afrikansk mann. Disse har 8 ganger høyere skillsmisserate enn vanlige norske ekteskap. Dette er kanskje en liten avsporing, men beviser poenget mitt. Norske kvinner er bortskjemte i internasjonal sammenheng og når norske menn finner seg en thailandsk kvinne blir de misunnelige og ser ned på både mannen og kvinnen. Du skal ikke reise langt unna skandinavia og europe for å skjønne det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Dette må du fortelle oss mer om! Har du noen linker til noe brukbart tallmateriale også? 9349226[/snapback] Har du noe brukbart tallmateriale på at detikke er sånn? Bare uttaler meg på de observasjonene jeg har gjort, og det ekke sjeldent at f.eks. thai-damene er mange år yngre enn sine norske menn. Sier ikke at de blir mishandlet eller liknende, bare at aldersforskjellen er så stor at om folk ikke skjønner at det økonomiske aspektet for damene er veldig viktig sannsynligvis er ganske naive. Har sjekket basic statistikk på ssb og andelen thailandske kvinner som gifter seg med en norsk ektemann har tredoblet siden 1990 til 2002. Utviklingen ser ikke ut til å minske i det hele tatt. Og skillsmisseraten er ikke spesiell høy i disse ekteskapene. Det som derimot har en høy skillsmisserate er norske kvinner som finner utenlandsk ektemann. Da spesielt norske kvinner som gifter seg med en afrikansk mann. Disse har 8 ganger høyere skillsmisserate enn vanlige norske ekteskap. Dette er kanskje en liten avsporing, men beviser poenget mitt. Norske kvinner er bortskjemte i internasjonal sammenheng og når norske menn finner seg en thailandsk kvinne blir de misunnelige og ser ned på både mannen og kvinnen. Du skal ikke reise langt unna skandinavia og europe for å skjønne det. 9349922[/snapback] Kanskje ikke så rart at skilsmisseprosenten blandt thai-damene er så lav da de ikke har noe særlig å falle tilbake på økonomisk. De er så avhengige av mannen at det er mye mer strabasiøst for dem å skille seg enn det blir for en norsk dame som har inntekt selv. Endret 24. august 2007 av medlem-105476 Lenke til kommentar
magicus Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Dette må du fortelle oss mer om! Har du noen linker til noe brukbart tallmateriale også? 9349226[/snapback] Har du noe brukbart tallmateriale på at detikke er sånn? Bare uttaler meg på de observasjonene jeg har gjort, og det ekke sjeldent at f.eks. thai-damene er mange år yngre enn sine norske menn. Sier ikke at de blir mishandlet eller liknende, bare at aldersforskjellen er så stor at om folk ikke skjønner at det økonomiske aspektet for damene er veldig viktig sannsynligvis er ganske naive. Har sjekket basic statistikk på ssb og andelen thailandske kvinner som gifter seg med en norsk ektemann har tredoblet siden 1990 til 2002. Utviklingen ser ikke ut til å minske i det hele tatt. Og skillsmisseraten er ikke spesiell høy i disse ekteskapene. Det som derimot har en høy skillsmisserate er norske kvinner som finner utenlandsk ektemann. Da spesielt norske kvinner som gifter seg med en afrikansk mann. Disse har 8 ganger høyere skillsmisserate enn vanlige norske ekteskap. Dette er kanskje en liten avsporing, men beviser poenget mitt. Norske kvinner er bortskjemte i internasjonal sammenheng og når norske menn finner seg en thailandsk kvinne blir de misunnelige og ser ned på både mannen og kvinnen. Du skal ikke reise langt unna skandinavia og europe for å skjønne det. 9349922[/snapback] Kanskje ikke så rart at skilsmisseprosenten blandt thai-damene er så lav da de ikke har noe særlig å falle tilbake på økonomisk. De er så avhengige av mannen at det er mye mer strabasiøst for dem å skille seg enn det blir for en norsk dame som har inntekt selv. 9349957[/snapback] Men afrikanske menn har så mye mer å rutte med som er gift med norske damer? Hvor er logikken din? Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Men afrikanske menn har så mye mer å rutte med som er gift med norske damer? Hvor er logikken din? 9350033[/snapback] At de norske mennene som importerer thai-damer gjør det fordi de ikke klarer å få seg norsk kjerring. De norske damene som får seg afrikansk mann gjør det mest sannsynlig på andre grunnlag. Det er iallefall min teori. Lenke til kommentar
Lilhla Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Guest, hvem nå enn du er, du oppfyller absolutt ikke kravene for gjesteposting og jeg burde rapportere deg. Du kommer med det samme svadaet som darkness. Vel tacomodo, det er jo ikke kvinnene jeg vil til livs her- men, de gamle mannfolka som utnytter seg av en tragisk livssituasjon. Du hevder altså at kvinner fra thailand har en tragisk livssituasjon. Hva vet du om livet i Thailand? Thai jenter er mer lykkelig i "smilets land" enn det sure og kalde feminister her i Norge er. Det virker som om du tror mange av nordmenn som finner seg en kone i thailand låser hun inn i skapet og utnytter henne med overlegg. Det sier jo litt om ditt manne-syn (laget jeg ett nytt ord nå? ) Vet du hva jeg tror? Jeg tror at du og darkness eller hva dere feminister kaller dere ikke vil at menn skal bli sammen med asiatiske kvinner fordi dere taper på det. Disse nordmennene vil nesten garantert behandle disse kvinnene bedre og gi de flere muligheter enn det de ville fått av thailandske ektemenn. Men da ville jo norske kvinner, ja spesielt feminister, bli mindre populære hos norske menn siden de foretrekker thai jenter! Å nei! Har sjekket basic statistikk på ssb og andelen thailandske kvinner som gifter seg med en norsk ektemann har tredoblet siden 1990 til 2002. Utviklingen ser ikke ut til å minske i det hele tatt. Og skillsmisseraten er ikke spesiell høy i disse ekteskapene. Det som derimot har en høy skillsmisserate er norske kvinner som finner utenlandsk ektemann. Da spesielt norske kvinner som gifter seg med en afrikansk mann. Disse har 8 ganger høyere skillsmisserate enn vanlige norske ekteskap. Dette er kanskje en liten avsporing, men beviser poenget mitt. Norske kvinner er bortskjemte i internasjonal sammenheng og når norske menn finner seg en thailandsk kvinne blir de misunnelige og ser ned på både mannen og kvinnen. Du skal ikke reise langt unna skandinavia og europe for å skjønne det. 9349922[/snapback] Dette er så usaklig innlegg at jeg gidder ikke kommentere alt. Sorry mack! Les hva som faktisk står i postene før du kommer med dine argumenter. Ser du for eksempel ikke at jeg skriver: Noen kvinner kommer hit og blir totalt avstengt i fra vår verden og kultur. Ikke får de lært språket, ikke får de jobbe utenfor hjemmet, ikke blir de kjent med noen og noen utdanning og selvutvikling er det ikke snakk om. Jeg har til og med hørt om kvinner som blir stengt inne på rommet ved besøk, etter at de først har laget mat og ryddet til gjestene. Dette har mannen skrytt og ledd av til sine gjester. Det er denne type holdnig jeg blir så eitrende forbannet av og det er denne typen utnytting jeg synes er så sinnsyk tragisk. Og, nei- jeg tror ikke alle som henter seg koner fra Asia eller Polen eller Russland, eller andre steder i verden behandler sine koner slik. For meg virker det bare som om du argumenterer i mot bare for å argumentere og kritiserer bare for å kritisere. Det var forresten meg som var den mystiske gjesten, jeg glemte å logge meg inn før jeg postet. Du må selvsagt bare rapportere meg Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Noen kvinner kommer hit og blir totalt avstengt i fra vår verden og kultur. Ikke får de lært språket, ikke får de jobbe utenfor hjemmet, ikke blir de kjent med noen og noen utdanning og selvutvikling er det ikke snakk om. Jeg har til og med hørt om kvinner som blir stengt inne på rommet ved besøk, etter at de først har laget mat og ryddet til gjestene. Dette har mannen skrytt og ledd av til sine gjester. 9350098[/snapback] Jeg har faktisk lest om et par slike tilfeller, men det var ektemann som var fra afghanistan som hadde låst kona inne i over et halvt år, og nektet henne å gå ut. Hun klarte til slutt å rømme. De to tilfellene jeg kjenner til fra min hjemkommune med gammelungkar-henter-seg-kone-i-Thailand, så har de thailandske damene blitt tatt i mot med åpne armer av familie og lokalsamfunn. Begge to er engasjert i den lokale husfliden (en slags sy/håndarbeidsklubb), altså slett ikke avstengt fra verden utenfor, eller vår kultur. Og det norske ordforrådet vokser sakte men sikkert. Du vil alltid kunne finne en og annen drittsekk, det finnes jo for all del norske damer som finner seg i både mishandling og psykisk terror, men det er jo ikke det vi diskuterer i denne tråden. Du, Lihla, må tåle å få på pukkelen for å generalisere på totalt sviktende grunnlag. Hele forutsetningen for denne tråden er nemlig at du i første post "synes det er tarvelig" med norske menn som finner seg "gjerne noe yngre" kone fra Thailand. Hva mener dere om menn på snart 60 som drar ned til Asia og finner seg en kone, gjerne noe yngre enn dem selv? Selv mener jeg det er noe tarvelig og at det har med praktiske årsaker å gjøre i stede for gjensidige følelser. Altså har du ikke tatt noe forbehold om at det nødvendigvis er aldersforskjell, og ikke noe forbehold om hvor stor aldersforskjell. (Selv mener jeg at 10 år er en helt akseptabel aldersforskjell.) Det er bare tarvelig, sier du. Det er denne type holdnig jeg blir så eitrende forbannet av og det er denne typen utnytting jeg synes er så sinnsyk tragisk. Og, nei- jeg tror ikke alle som henter seg koner fra Asia eller Polen eller Russland, eller andre steder i verden behandler sine koner slik. Hadde du bare tatt litt mer forbehold a la dette litt før, så hadde du sluppet å få så mye motbør. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Du hevder altså at kvinner fra thailand har en tragisk livssituasjon. Hva vet du om livet i Thailand? Thai jenter er mer lykkelig i "smilets land" enn det sure og kalde feminister her i Norge er. Det virker som om du tror mange av nordmenn som finner seg en kone i thailand låser hun inn i skapet og utnytter henne med overlegg. Det sier jo litt om ditt manne-syn (laget jeg ett nytt ord nå? ) 9349922[/snapback] Hva tror du er grunnen til at thailandske damer gifter seg med norske menn som gjerne er: Mindre attraktive, mye eldre enn dem, og gjerne lite sosialt intelligent? Det finnes norske kvinner som frivillig går hjemme med barn og steller hus hele sitt voksne liv. De fleste av disse er klar over bakdelene ved å gjøre det. Derfor er det også veldig få av disse i Norge. Hvis jeg forstår deg riktig synes du det er helt forståelig at utfallet blir at norske menn henter seg et skikkelig "kone-emne" i Thailand, som har andre verdier enn norske kvinner. Jeg tviler på at det er pga manglende lyst til å stelle hjemme med hus og barn at norske kvinner velger å jobbe samtidig. Norske kvinner ønsker muligheten til å kunne stå på egne ben: Derfor tror jeg også skillsmisse-statistikken er høy her. Kvinner har muligheten til å bryte ut fra et ekteskap hun ikke trives i. Hvorfor? Fordi de tjener sine egne penger, de er ikke avhengig av en mann til å forsørge dem. Og den dagen ektemannen går lei av å ha en aldrende kone, med hengepupper etter å ha født deres fire barn, så går det faktisk greit at han finner seg en ny og yngre utgave. Fordi hun har tjent seg opp pensjonspoeng og har sin egen lønn! Jeg kunne godt tenkt meg å gå hjemme med de fremtidge barna våre til de er i skolealder. Men jeg kommer aldri til å gjøre det, fordi det hemmer meg intellektuelt sett, det gjør meg helt avdanket som arbeidstager, og det gjør meg uselvstendig som person fordi jeg lever på en annens inntekt. Hvis skillsmissestatistikken i andre land er lavere enn hos oss fordi kvinnene vet sin plass i andre land/kulturer, så sier jeg: Ja til høyere skillsmissestatistikk. Og tro det eller ei, jeg er ikke en feminist - og så lenge du har planer om å bruke det som et negativt ladet ord, så setter jeg pris på om du ikke slenger det etter meg flere ganger. Lenke til kommentar
Lilhla Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Noen kvinner kommer hit og blir totalt avstengt i fra vår verden og kultur. Ikke får de lært språket, ikke får de jobbe utenfor hjemmet, ikke blir de kjent med noen og noen utdanning og selvutvikling er det ikke snakk om. Jeg har til og med hørt om kvinner som blir stengt inne på rommet ved besøk, etter at de først har laget mat og ryddet til gjestene. Dette har mannen skrytt og ledd av til sine gjester. 9350098[/snapback] Jeg har faktisk lest om et par slike tilfeller, men det var ektemann som var fra afghanistan som hadde låst kona inne i over et halvt år, og nektet henne å gå ut. Hun klarte til slutt å rømme. De to tilfellene jeg kjenner til fra min hjemkommune med gammelungkar-henter-seg-kone-i-Thailand, så har de thailandske damene blitt tatt i mot med åpne armer av familie og lokalsamfunn. Begge to er engasjert i den lokale husfliden (en slags sy/håndarbeidsklubb), altså slett ikke avstengt fra verden utenfor, eller vår kultur. Og det norske ordforrådet vokser sakte men sikkert. Du vil alltid kunne finne en og annen drittsekk, det finnes jo for all del norske damer som finner seg i både mishandling og psykisk terror, men det er jo ikke det vi diskuterer i denne tråden. Du, Lihla, må tåle å få på pukkelen for å generalisere på totalt sviktende grunnlag. Hele forutsetningen for denne tråden er nemlig at du i første post "synes det er tarvelig" med norske menn som finner seg "gjerne noe yngre" kone fra Thailand. Hva mener dere om menn på snart 60 som drar ned til Asia og finner seg en kone, gjerne noe yngre enn dem selv? Selv mener jeg det er noe tarvelig og at det har med praktiske årsaker å gjøre i stede for gjensidige følelser. Altså har du ikke tatt noe forbehold om at det nødvendigvis er aldersforskjell, og ikke noe forbehold om hvor stor aldersforskjell. (Selv mener jeg at 10 år er en helt akseptabel aldersforskjell.) Det er bare tarvelig, sier du. Det er denne type holdnig jeg blir så eitrende forbannet av og det er denne typen utnytting jeg synes er så sinnsyk tragisk. Og, nei- jeg tror ikke alle som henter seg koner fra Asia eller Polen eller Russland, eller andre steder i verden behandler sine koner slik. Hadde du bare tatt litt mer forbehold a la dette litt før, så hadde du sluppet å få så mye motbør. 9350476[/snapback] Først og fremst: hvis jeg ikke hadde tålt å få på pukkelen, hadde jeg aldri turt å komme med et så bastant og dristig utsagn Men, jeg må stadig rette på hva som er hovedpoenget. Du tok det heller ikke. Det er ikke aldersforskjellen jeg synes er tarvelig- det er utnyttingen. Skjønner ikke at det er så vanskelig å se? Det har ingen ting å si i mine øyner, om stor alderforskjell er til stede eller ikke og det sier jeg ikke noe om i min første post. Jeg skulle poengtert i første post at jeg ikke tar alle under en kam, men jeg kunne ikke i min villeste fantasi tro at noen ikke klarte å se klart hvem jeg ønsket å diskutere. Men, hvis du leser alle postene mine, ser du at jeg ganske tidlig sier det. Og, jeg sier det igjen og igjen og igjen i maaange poster... Lenke til kommentar
Lilhla Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Siden diskusjonen er blitt så het, har jeg bestemt meg for å legge inn noen artikler- for de som har interesse Thai kvinner i Norge Rapport Fra regjeringen.no Artikkel Artikkel Dette er ikke for å underbygge mitt topic, men likevel tar mange av disse artiklene opp ting som har vært tatt opp i denne tråden. God lesing og ha en hærlig fredag, nå skal jeg på party ;o) Lenke til kommentar
magicus Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Lilhla: Bra du tok ansvar for din egen tekst til slutt. Tro meg, ville jeg ha fjernet innlegget fra gjest hadde jeg rapportert det for lenge siden. Men jeg er faktisk tilhenger av noe som heter ytringsfrihet. Selv om jeg syns det er feigt med folk som ikke tørr å stå ansvarlig for det de skriver. Og du trenger ikke være lei deg for at du ikke kommenterer alt jeg skriver. Virker som jeg taler til døve ører uansett. Jeg syns bare det er viktig å ta ett oppgjør med fordommene her i samfunnet mot asiatiske kvinner og deres menn. Da spesielt fra norske kvinner som ser ned på de. En anti-zionist er en som ikke liker jøder. En rasist er en som ser ned på andre raser. Hva skal jeg kalle norske kvinner som ser ned på asiatere og deres norske ektemenn? Dette temaet kunne de kvinnelige sosiologene skrevet noen masteroppgaver om. Istedet for det samme maset om likestilling og tidsklemma. Og ja som motkommentar til resten av innlegget ditt er jeg forøvrig enig med HilRam. Har kommentert de bastante påstandene i første innlegget ditt mange ganger Lilhla. darkness: Hva tror du er grunnen til at thailandske damer gifter seg med norske menn som gjerne er: Mindre attraktive, mye eldre enn dem, og gjerne lite sosialt intelligent? Som gjerne er? altså ett lite forbehold om at dette gjelder ett lite mindretall? Isåfall kan jeg være mer enig med deg. Det jeg reagerer på spesielt er lilha sitt førsteinnlegg som rakker ned på menn som finner seg en kone i asia. Det fins alltid noen sorte får både blandt norske menn og kvinner som slår og mishandler. Det fins også innvandrerer som stjeler og voldtar. Men dette er som sagt ett lite mindretall. Jeg går ikke og tror at pakistanere flest er voldsmenn. Så altså: nordmenn som finner seg en asiatisk kone er ikke eldre, stygge eller lite sosialt intelligent. Venligst hold fordommene for deg selv. Å ja det fins nok sikkert noen som er gammel, stygg osv som finner seg en asiatisk kone, men jeg garanterer deg at det er langt flere norske gamle, stygge og sosialt uintelligent menn som finner seg/har en norsk kone. Så da kan jeg spørre deg. Hva er grunnen til det? Jeg er ihvertfall ikke gammel, normalt/bra utseende og iallefall ikke sosialt uintelligent. Og jeg som mang andre vurderer å skaffe meg en asiatiske kone. Og nei. Jeg har ikke tenkt til å slå hun, låse hun inn i ett skap, tvinge hun til å være sexslaven min eller hushjelp.. Men dette er altså populære fordommer som sirkulerer i det norske samfunn. Kjekt for deg at du har valgt å ikke bli hjemmeværende. Samtidig ber jeg deg ha respekt for at andre ikke tar det samme valget, uansett for logisk det måtte være for deg. Det fins i dag mange norske kvinner som er hjemmeværende, men syns du de er undertrykte og? ser du ned på dem eller deres ektemann? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Fint om du leser hva jeg skriver. Norske kvinner er klar over hvilke rettigheter de har, og hvilke rettigheter de sier fra seg ved å bli hjemmeværende. Det vet som oftest ikke Thailandske kvinner. Forøvrig foreslår jeg at du leser artiklene og rapportene som Lilhla legger frem. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Asiatiske kvinner som er villig til å gifte seg med usexy, mye eldre menn fra Vesten er som regel fra lavere levekår, og derfor vil de gifte seg for å komme seg vekk fra drittlivet de er i. Mens høyt utdannede, asiatiske kvinner fra velstående familier ville hatt MYE større mulighet til å velge. Da kan kan lure på hvorfor den ene ikke kan velge så mye, mens den andre kan... Jeg ville ledd meg ihjel selv hvis jeg hadde flere millioner i formue og en gammel mann på 50+ med ølmage og måne ville gifte seg med meg. "Dream on!" Men dette kan ikke en fattig kvinne tenke i Asia. Er man fattig i Asia så er man jævlig ute og kjører, fordi det fins ikke "sosialpenger" der. Endret 24. august 2007 av morningstar665 Lenke til kommentar
magicus Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 ok. darkness hvorfor sa du ikke det til å begynne med da? Istedet for å snakke om alt annet mener jeg. Så derfor ser du ned på thailandske kvinner og deres norske ektemenn? Fordi kvinnene ikke vet hvilke rettigheter de har? Har noen artikkler sjøl som dere kan lese: http://www.vgb.no/22004/perma/229892/ http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=126...hailand&Page=-1 Men ja. skal se kjapt over linkene til lilha. Håper dere gjør det samme med mine linker. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg ser ikke ned på thailandske kvinner eller menn som er gift med thailandske kvinner. Og to blogginnlegg fra vg, blir for meg ganske intetsigende mot artikler og rapporter med faktiske tall. Lenke til kommentar
Lilhla Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Lilhla: Bra du tok ansvar for din egen tekst til slutt. Tro meg, ville jeg ha fjernet innlegget fra gjest hadde jeg rapportert det for lenge siden. Men jeg er faktisk tilhenger av noe som heter ytringsfrihet. Selv om jeg syns det er feigt med folk som ikke tørr å stå ansvarlig for det de skriver. Og du trenger ikke være lei deg for at du ikke kommenterer alt jeg skriver. Virker som jeg taler til døve ører uansett. Jeg syns bare det er viktig å ta ett oppgjør med fordommene her i samfunnet mot asiatiske kvinner og deres menn. Da spesielt fra norske kvinner som ser ned på de. En anti-zionist er en som ikke liker jøder. En rasist er en som ser ned på andre raser. Hva skal jeg kalle norske kvinner som ser ned på asiatere og deres norske ektemenn? Dette temaet kunne de kvinnelige sosiologene skrevet noen masteroppgaver om. Istedet for det samme maset om likestilling og tidsklemma. Og ja som motkommentar til resten av innlegget ditt er jeg forøvrig enig med HilRam. Har kommentert de bastante påstandene i første innlegget ditt mange ganger Lilhla. darkness: Hva tror du er grunnen til at thailandske damer gifter seg med norske menn som gjerne er: Mindre attraktive, mye eldre enn dem, og gjerne lite sosialt intelligent? Som gjerne er? altså ett lite forbehold om at dette gjelder ett lite mindretall? Isåfall kan jeg være mer enig med deg. Det jeg reagerer på spesielt er lilha sitt førsteinnlegg som rakker ned på menn som finner seg en kone i asia. Det fins alltid noen sorte får både blandt norske menn og kvinner som slår og mishandler. Det fins også innvandrerer som stjeler og voldtar. Men dette er som sagt ett lite mindretall. Jeg går ikke og tror at pakistanere flest er voldsmenn. Så altså: nordmenn som finner seg en asiatisk kone er ikke eldre, stygge eller lite sosialt intelligent. Venligst hold fordommene for deg selv. Å ja det fins nok sikkert noen som er gammel, stygg osv som finner seg en asiatisk kone, men jeg garanterer deg at det er langt flere norske gamle, stygge og sosialt uintelligent menn som finner seg/har en norsk kone. Så da kan jeg spørre deg. Hva er grunnen til det? Jeg er ihvertfall ikke gammel, normalt/bra utseende og iallefall ikke sosialt uintelligent. Og jeg som mang andre vurderer å skaffe meg en asiatiske kone. Og nei. Jeg har ikke tenkt til å slå hun, låse hun inn i ett skap, tvinge hun til å være sexslaven min eller hushjelp.. Men dette er altså populære fordommer som sirkulerer i det norske samfunn. Kjekt for deg at du har valgt å ikke bli hjemmeværende. Samtidig ber jeg deg ha respekt for at andre ikke tar det samme valget, uansett for logisk det måtte være for deg. Det fins i dag mange norske kvinner som er hjemmeværende, men syns du de er undertrykte og? ser du ned på dem eller deres ektemann? 9350880[/snapback] Så måtte jeg innom her likevel før jeg drar. Kjære magicus: jeg måtte selvsagt gi beksjed med en gang om at det var meg som sørget for gjesteposten, da du gjorde meg oppmerksom på det. Jeg hadde ikke, og har aldri til hensikt å gjemme meg bak en gjesteopptreden Så, den innrømmelsen kom ikke til slutt men umiddelbart. Se også tidsperspektivet i postene Så, hvor har du det i fra at jeg er så lei meg for at jeg ikke orker å kommentere det du skriver? Nok en ting du henter i fra intet Jeg orket ikke å kommentere det rett og slett, syntes ikke det var vesentlig i forhold til noe av det jeg har skrevet. Når du i tillegg får deg til å si at noe noen her har skrevet er svada, gir du en følelse av disrespekt i stede for å respektere at andre har andre meninger. Det blir bare dumt og kverulerende, synes jeg. Det jeg synes er riktig og ikke du, trenger likevel ikke å være svada. Jeg leste linkene dine. Den første omhandler en kvinne fra Thailand som føler at kvinner her i landet ser ned på dem. Det synes jeg er trist og jeg er enig med henne. Hvilken kvinne eller mann, hadde ikke utnyttet seg av situasjonen hvis de kunne? Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal se ned på dem? Jeg ønsker alle disse kvinnene hjertelig velkommen og håper de får det bra, at de kan få integrert seg i landet vårt og benyttet seg av våre tilbud. Det er de som kommer hit og får det helt jævlig på grunn av at mannen deres bare ønsker dem som slaver uten å gi dem muligheten til å leve som norsk kvinne, jeg irriterer meg over. De kvinnene synes jeg så synd på at jeg så verdien i å skape en debatt om deres menn her. Og, igjen- jeg tror dermed ikke at alle mennene behandler sine koner på den måten. Den andre linken er et innlegg fra en mann som sier at kvinner i Norge er blitt for maskuline. Han giftet seg i kjærlighet og er for likeverd. Hvis du leser mine innlegg, ser du at jeg mener akkurat det samme og det er ikke slike forhold jeg angriper. Jeg sier også i en annen post at vi kvinner må huske på forskjellene som ligger naturlig i oss og utfylle hverandre i stede for å kjempe i mot hverandre. For meg har det fungert i 12 år. Jeg er en kvinne og setter pris på mannens egenskaper som utfyller mine. Hvor mange ganger har du virkelig kommentert mitt bastante innlegg og egentlig en meningsytring, ikke påstand? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 "-Hun sa at han hadde sagt at han skulle levere henne tilbake der hun kom fra. Dagen etter sto det en stor søppelsekk med bøker, klær og andre eiendeler som tilhørte henne utenfor døren vår. Jeg ringte krisesenteret, og sekken ble like etterpå hentet av en politistudent fra senteret, sier tanten." Link Snodig at dette tilfeldigvis skulle dukke opp nå. Kanskje det ikke skjer så skjelden som folk skal ha det til? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 "-Hun sa at han hadde sagt at han skulle levere henne tilbake der hun kom fra. Dagen etter sto det en stor søppelsekk med bøker, klær og andre eiendeler som tilhørte henne utenfor døren vår. Jeg ringte krisesenteret, og sekken ble like etterpå hentet av en politistudent fra senteret, sier tanten." Link Snodig at dette tilfeldigvis skulle dukke opp nå. Kanskje det ikke skjer så skjelden som folk skal ha det til? 9353078[/snapback] Dette er det samme som innvandrerfiendtlige gjør hele tiden. De tar enkeltsaker som dette som kommer opp i media og prøver å generalisere det. Nei det skjer ikke ofte at utenlandske kvinner blir drept i Norge. Og nei det skjer ikke ofte at innvandrere og pakistanere slår eller dreper i Norge. Nå får jeg enda mer sympati for innvandrere og andre utsatte grupper. De blir stigmatisert og kritisert på bakgrunn av hva noen få enkeltindivid innen deres gruppe gjør. Så spar meg for slike artikler, er du snill. Lenke til kommentar
Lilhla Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 "-Hun sa at han hadde sagt at han skulle levere henne tilbake der hun kom fra. Dagen etter sto det en stor søppelsekk med bøker, klær og andre eiendeler som tilhørte henne utenfor døren vår. Jeg ringte krisesenteret, og sekken ble like etterpå hentet av en politistudent fra senteret, sier tanten." Link Snodig at dette tilfeldigvis skulle dukke opp nå. Kanskje det ikke skjer så skjelden som folk skal ha det til? 9353078[/snapback] Du kan jammen spørre! Dette er en nyhetssak som har pågått nå over flere dager i alle mediakanaler. Trasig er det å lese om denne unge jenta som i følge artikkelen, er blitt behandlet på denne måten. Det er ganske drastisk når hele familien blir pågrepet. En sitter og håper i det lengste at hun lever et sted i beste velgående, akkurat som hun på bare 17 som forsvant for litt siden. Det er i det hele tatt mange rare og helt forferdelige ting som skjer i denne verden, og som jeg ikke forstår er mulig å gjøre mot sine medmennesker. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Først og fremst: hvis jeg ikke hadde tålt å få på pukkelen, hadde jeg aldri turt å komme med et så bastant og dristig utsagn 9350801[/snapback] Greit, hvorfor er du da så forarget over å bli kategorisk motsagt? Men, jeg må stadig rette på hva som er hovedpoenget. Du tok det heller ikke. Det er ikke aldersforskjellen jeg synes er tarvelig- det er utnyttingen. Skjønner ikke at det er så vanskelig å se? Det har ingen ting å si i mine øyner, om stor alderforskjell er til stede eller ikke og det sier jeg ikke noe om i min første post. Øøøøøøøh. Les en gang til hva jeg skriver. Jeg påpeker jo nettopp det at du synes det er tarvelig uansett - aldersforskjell eller ikke - er provoserende! Det å si at det i utgangspunktet er utbytting så lenge en jente fra Thailand og en mann fra Norge gifter seg, det er drøøøøøyt! Hva vet du om hva han føler. Hva vet du om hva hun føler? Hva om de begge oppnår bedre livskvalitet? Jeg skulle poengtert i første post at jeg ikke tar alle under en kam, men jeg kunne ikke i min villeste fantasi tro at noen ikke klarte å se klart hvem jeg ønsket å diskutere. Men, hvis du leser alle postene mine, ser du at jeg ganske tidlig sier det. Og, jeg sier det igjen og igjen og igjen i maaange poster... "Ikke kritiser meg for det jeg sier, kritiser meg for det jeg mener!" Joda, og nå har du jo nettopp vist at all kritikken mot deg har vært berettiget, for du vil fortsatt ikke moderere ditt opprinnelige utsagn! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå