Wattengård Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Må man ha en hotswap-brønn for å benytte seg av hotswap-funksjonen til SATA disker eller er det bare å unmounte og nappe ut kablene? (Linux seff. Tørs ikke hotswappe noe i windows ) -C- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 SATA kablene er designet for hotswap. Men det gjelder naturligvis ikke hvis man bruker den 4-pins Molex'en som mange SATA disker har i tillegg, det gjelder bare for den nye typen kontakter. For å benytte hotswap må også software vite hva den skal gjøre. Dvs OS og drivere må konfigureres for hotswap. I Windows ser man at enkelte kontrollere vil vise SATA disker under "Trygg fjerning". Hvis ikke er de ikke tilpasset hotswap. Hvis man bare napper ut kablene kan det bli store problemer, man må først fortelle PCen at man skal koble fra. USB er en type hotswap enheter som de fleste kjenner, og som kjent skal man bruke "Trygg fjerning". Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg har klart å hotswappe PATA disker i linux før etter å ha unmounta de Vil tro det holder å unmounte en disk i linux for å hotswappe den. -C- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Det er mye man kan klare som man ikke bør gjøre. F.eks er det fullt mulig å krysse en vei med øreplugger og bind for øynene, men det er ikke å anbefale. Hvis man hotswapper vanlig elektronikk er det meget stor sjangs for å ødelegge noe. Man har ingen kontroll på signalene i det man kobler. Unmount og mount kan sikkert fint brukes med hotswap. Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Slik jeg oppfatter "Hot-swap" på disker så er det ikke ensbetydende med at du kan ta ut kabelen og sette den inn igjen. Denne funksjonen er kun en elektrisk interface som som ikke ødelegger disk/kontrollerkort. Om du skal kunne bruke Hot-swap" i den mening jeg forstår dette uttrykket skal kontrolleren dektetere at en "ny" disk er satt inn, og om du kjører Raid, 1, 5 eller annen form for flerdisksystem som opprettholder driften ved feil, så må også kontrolleren supportere dette. Jeg har bare Adaptec kontrollere som gjør dette med Sata disker. Promise, Sil og andre Raid (de fleste) kontrollere bygger ikke opp disken på nytt. For å få til dette må du først kjøre ned maskinen og deretter kjøre den opp igjen. Det finnes idag mange "bakplan" som fungerer greit mht slik automatisk oppbygging. Og som andre sier er Sata en standard som gir rom for å kobble inn og ut disker med spenning på. Men oppbyggingen av den nye disken er det disk kontrolleren som gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå