Gå til innhold

Verdens bredeste bredbånd?

Anbefalte innlegg

Den sentralen du er knyttet til nå ble sansynligvis satt opp i sin tid for å tilby telefoni til husstandene rundt. Da ble det gravd kobber - og bare kobber - til huset ditt. Dermed må det graves ned fiber til ditt hus. Om denne fiberkabelen kobles opp til din gamle telefonsentral, eller en hvilken som helst annen sentral er forsåvidt hipp som happ. Graves må det uansett...

Men tviler på om det hjelper å klargjøre fiber bort til sentralen for så å ringe Telenor og satse på at de kobler deg opp... Neppe slik det fungerer.

Jeg vil anta at Lyse og andre selskaper setter opp egne fibersentraler istedenfor å benytte de som allerede ligger rundt om kring. Så du får forhøre deg med din lokale fiber-ISP (om du er så heldig å bo i en av de få landsdelene hvor fiber tilbys).

Edit:

Litt mer fakta om ADSL-sentralene som ligger rundt om kring i landet: i ene enden er de nok koblet til fiber (fiber fra sentral til de ulike knutepunkene i landet), i andre enden (ditt hus) brukes kobber. Så teoretisk sett kan man enkelt og greit bytte ut kobber-kabelen med fiber. Men i praksis så er det værre...

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da jeg fik installert fiber som er koblet til en terminal satte de opp 2 bokser .

terminalen består altså av 2 bokser .

i den ene boksen er fiberen koblet til i en kontakt den andre boksen er koblet til i en annen kontakt. denne boksen heter vist gataway eller no slikt

den andre boksen er brukt til å fordele tilkoblingen.

har kan man koble til pcen , tv ( 2 tilkoplinger) og telefon ( 2 tilkoplinger).

hvis man bruker ip-telefon fra en annen leverandør så må man bruke en annen boks til telefonen men den boksen kobles til på vanlig måte ( mellom pc og terminal)

ble du noe klokere ?

Lenke til kommentar
nei ble ikke klokere. For nå snakker du om utstyr de leverte til deg som kunde (modem og switch) og ikke om sentralene

9150162[/snapback]

en liten misforståelse. jeg tenkte på utstyret som du hadde hjemme fra før .

leverandøren min kaller den boksen som er satt opp hos meg for en hjemmesentral.

link

klikk på den brosjyren som heter "hjem"

det er stor for skjell på "kobber" og "fiber".

signalene i en fiberkabel er kun lys men i en kobberkabel går det strøm

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...