Simen1 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hvilke hjernedøde svensker velger Telenor fremfor 10 ganger billigere alternativer og 10 ganger bedre inn hastighet 100 ganger bedre ut hastighet?9088377[/snapback] Telenor leverer faktisk veldig bra linjer i Sverige å... 9088560[/snapback] Du mener vel i motsetning til i Norge? Ta en kikk på hastighetene og http://www.bredband.com/wps/portal/privat/...privat/bredband og sammenlign med de Norske prisene. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 sorry, mente ikke sånn, eller... nesten da... Det jeg mente er at de henger med de andre leverandørene, burde skrivi sånn her Telenor leverer faktisk veldig bra linjer i Sverige også... Hvis du skjønner?, de har ikke såå stive priser Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jepp, det er utrolig hvor stor forskjell det er i pris og hastigheter bare man krysser en rød strek på kartet som ikke en gang er synlig i naturen. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jepp, det er utrolig hvor stor forskjell det er i pris og hastigheter bare man krysser en rød strek på kartet som ikke en gang er synlig i naturen. 9091295[/snapback] Men, de går ikke etter hva de kan få til, de kan sikkert skaffe hele norge 1gbps å de, hvis de vil... Men de tjener rått på det de holder på med nå, og når vi ikke har annet og teste, så er de fleste normale brukere fornøyd med det de har... Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 nei, de kan ikke skaffe hele norge 1Gb/s. Dagens ADSL-standarder klarer ikke å tyne mer enn 24Mbps ned og 1Mbps opp over gode kobberlinjer (krever også nærhet til telefonsentral). Såklakt kunne man ha bygget ut mye mer fiber enn man gjør i dag, men hvis man skulle forlange fiber til hvert eneste hus i Norge ville dette bli sykt dyrt! Heldigvis er Telenor framsynte nok til å legge inn fiber i alle nybygde hus, men de driver så vidt jeg vet ikke med å oppgradere til fiber i allerede oppførte bygninger. Men det er ingenting som hindrer deg i å starte et firma som tilbyr fiber til folket. Det er bare å sette i gang å grave ned kabler! Slutt å klag på Telenor (som selvfølgelig ikke er ute etter annet enn å tjene penger - i likhet med alle andre kommersielle selskaper på kloden) Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 nei, de kan ikke skaffe hele norge 1Gb/s. Dagens ADSL-standarder klarer ikke å tyne mer enn 24Mbps ned og 1Mbps opp over gode kobberlinjer (krever også nærhet til telefonsentral). Såklakt kunne man ha bygget ut mye mer fiber enn man gjør i dag, men hvis man skulle forlange fiber til hvert eneste hus i Norge ville dette bli sykt dyrt! Heldigvis er Telenor framsynte nok til å legge inn fiber i alle nybygde hus, men de driver så vidt jeg vet ikke med å oppgradere til fiber i allerede oppførte bygninger. 9091455[/snapback] jo, det kan de, hvis de vil det er fiber i tønsberg nå TBBB.no Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 ja, det er sikkert teoretisk mulig å bygge ut fiber til alle som bor i Norge. Men nei, det er ikke praktisk mulig. I storbyene vil vi nok kunne se fiber til en god del av befolkningen, men utenfor de største byene er det overhode ikke lønnsomt å grave ned fiber til Ola Nordmann. Hvis Telenor ble pålagt å tilby fiber til hver eneste normann ville prisen på tjenesten blitt skyhøy. Jeg er også tilhenger av å få oppgradert dagens infrastruktur, men det må være lov å tenke litt praktisk også. Og ærlig talt: det er altså ikke særlig praktisk å grave ned fiber til hver eneste nordmann. Når det ikke bor mer enn 12 personer pr km^2 i dette landet sider det seg selv at kun storbyene kan forvente å få fiber i nær fremtid. Og kanskje er ikke fiber en gang det mest ideele? kanskje finnes det bedre måter å levere internett over - f.eks. via tvkabel som mange allerede har til huset, eller store trådløse nettverk som kan dekke en hel by? Selv synes jeg bredbånd via strømnettet høres ut som en spennende idé, men ennå er det mye som må rettes på for at det skal matche den godt utprøvde ADSL-teknologien. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) ja, det er sikkert teoretisk mulig å bygge ut fiber til alle som bor i Norge. Men nei, det er ikke praktisk mulig. I storbyene vil vi nok kunne se fiber til en god del av befolkningen, men utenfor de største byene er det overhode ikke lønnsomt å grave ned fiber til Ola Nordmann. 9091614[/snapback] HÆ? Det er distriktene som får fiber. Realiteten er stikk motsatt av hva du sier. Det er veldig lønnsomt å grave ned fiber til Ola Nordmann. Kraftselskapene ville aldri gravd ned fiber hvis det ikke var lønnsomt. Grunnen til at det graves ned så mye fiber utenfor byene er fordi de ikke har så mange konkurrenter. De kan tilby tv, telefon og internett uten å være redd for konkurranse. http://www.altibox.no/category.php?categoryID=10641 Endret 17. juli 2007 av Uderzo Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 det er forskjell på en pakke med internett, tv, telefoni, strøm, m.m fra én produsent og å klage over at Telenor ikke graver ned fiber. Og ja, det er flott at mindre klarer å tjene penger på slikt. Men jeg synes det blir feil å forvente at Telenor uten videre skal bygge just for fun... Telenor driver ikke med veldedighet, de driver med forretning. Klarer man ikke å innse det, ja, da får man vel bare fortsette å tro på julenissen da... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 fiber er fremtiden . den gamle tv kabelen av kobber (?) har begrenset hastighet slik at hvis man både skal ha tv og Internett over den så kan ikke Internett linjen få noe stor hastighet. en fiberkanel har nærmest ubegrenset hastighet og man trenger ikke noen stor oppgradering igjen om noen år Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 det er forskjell på en pakke med internett, tv, telefoni, strøm, m.m fra én produsent og å klage over at Telenor ikke graver ned fiber. Og ja, det er flott at mindre klarer å tjene penger på slikt. Men jeg synes det blir feil å forvente at Telenor uten videre skal bygge just for fun... Telenor driver ikke med veldedighet, de driver med forretning. Klarer man ikke å innse det, ja, da får man vel bare fortsette å tro på julenissen da... 9091883[/snapback] Jeg lurer på når staten skal selge vann- og kloakknettet til private bedrifter. Nettverk som det norske folk har betalt ufattelig mange milliarder for gjennom skatter og avgifter opp gjennom over 100 år. Kan jo se for meg hvordan det vil gå med konkurranseevnen på levering av vann og kloakktilkobling dersom det skjer. Dette er helt sammenlignbart med det staten gjorde da de solgte kobbernettet ut til Telenor. Det sies at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Regner med at noen av dere har tilgitt staten for salget av telenettet med den Telenor-vennlige holdningen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg lurer på når staten skal selge vann- og kloakknettet til private bedrifter. Nettverk som det norske folk har betalt ufattelig mange milliarder for gjennom skatter og avgifter opp gjennom over 100 år. Kan jo se for meg hvordan det vil gå med konkurranseevnen på levering av vann og kloakktilkobling dersom det skjer.... 9096323[/snapback] Nå er det jo som regel kommunalt eid og ikke statlig men hvis jeg ikke husker aldeles feil har noen kommuner solgt deler av infrastrukturen sin allerede(rælingen?). Lenke til kommentar
zargblatt Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 løp og kjøp 50mbit fiber tilknytning her http://www.ntebb.no/category.php?categoryID=9791 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 løp og kjøp 50mbit fiber tilknytning her http://www.ntebb.no/category.php?categoryID=9791 9099440[/snapback] Samma får du fra Lyse, dem bruker samme utstyr ser det også ut som.. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) løp og kjøp 50mbit fiber tilknytning her http://www.ntebb.no/category.php?categoryID=9791 9099440[/snapback] Og for oss som ikke bor i Nord-Trøndelag, da? Endret 19. juli 2007 av jorgis Lenke til kommentar
zargblatt Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 løp og kjøp 50mbit fiber tilknytning her http://www.ntebb.no/category.php?categoryID=9791 9099440[/snapback] Og for oss som ikke bor i Nord-Trøndelag, da? 9104167[/snapback] Altibox er et sammarbeid om fiber leveranse, du får 50mbit på østlandet også. sjekk: http://www.altibox.no/article.php?articleI...ategoryID=10641 Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 løp og kjøp 50mbit fiber tilknytning her http://www.ntebb.no/category.php?categoryID=9791 9099440[/snapback] Og for oss som ikke bor i Nord-Trøndelag, da? 9104167[/snapback] Altibox er et sammarbeid om fiber leveranse, du får 50mbit på østlandet også. sjekk: http://www.altibox.no/article.php?articleI...ategoryID=10641 9107427[/snapback] Når jeg velger "hordaland", linker de bare videre til diverse lokale kraftlag/fiberleverandører, og ingen av dem leverer til Bergen. Dessuten er fiber grisedyrt å grave... Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 For de som bor i Tønsberg, eller i nærheten kan jo kikke her Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) fant en link til skagerak på altiboks og ja det blir fiber i skien til høsten Endret 22. juli 2007 av Ueland Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 kort og dumt spm: Må sentralen skiftes ut for at man skal kunne få seg fiber? altså praktisk sett.. jeg kan grave fiber på egen regning og sette opp alt selv. Er usikkr på hvor mye sentralen takler og hvordan ting fungerer her. :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå