Gå til innhold

Verdens bredeste bredbånd?

Anbefalte innlegg

40 Gbps tilsvarer alt innholdet på en ensidig DVD-plate hvert sekund. Jeg kan ikke tenke meg en eneste grunn til at en privatperson skulle ha bruk for en slik båndbredde, men det er vel bare min fantasi som ikke klarer å holde følge med den tekniske utviklingen.

Hvis man kan få 40 Gbps båndbredde, så vil det komme nettverkskort som kan takle dette. Men en slik båndbredde er vel mer aktuelt for de som trenger det til opplasting, ikke nedlasting. Noen som vet hva slags båndbredde ATI, NVIDIA, Microsoft og tilsvarende selskaper har (altså produktet av båndbredde og antall linjer)? Det kunne være greit å sette 40 Gbps i perspektiv...

9064862[/snapback]

Hvis man hadde hw som taklet dette, så er det jo et par bruksområder: Überpiracy :p og lovlig filserver, f.eks. for youtube eller iTunes etc.

Det er alltid noen som trenger slik båndbredde.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 Gbps tilsvarer alt innholdet på en ensidig DVD-plate hvert sekund. Jeg kan ikke tenke meg en eneste grunn til at en privatperson skulle ha bruk for en slik båndbredde, men det er vel bare min fantasi som ikke klarer å holde følge med den tekniske utviklingen.

Hvis man kan få 40 Gbps båndbredde, så vil det komme nettverkskort som kan takle dette. Men en slik båndbredde er vel mer aktuelt for de som trenger det til opplasting, ikke nedlasting. Noen som vet hva slags båndbredde ATI, NVIDIA, Microsoft og tilsvarende selskaper har (altså produktet av båndbredde og antall linjer)? Det kunne være greit å sette 40 Gbps i perspektiv...

9064862[/snapback]

Hvis man hadde hw som taklet dette, så er det jo et par bruksområder: Überpiracy :p og lovlig filserver, f.eks. for youtube eller iTunes etc.

9073694[/snapback]

Jeg vet nå ikke helt, det koster jo omtrent 1000 kroner for 500 GB, som tar 100 sekund å fylle. Mao 860 000 kroner i døgnet med nye harddisker...

AtW

Lenke til kommentar
Jeg vet nå ikke helt, det koster jo omtrent 1000 kroner for 500 GB, som tar 100 sekund å fylle. Mao 860 000 kroner i døgnet med nye harddisker...

9073810[/snapback]

Hvorfor antar folk at man må laste ned, og at man må lagre alt som kommer ned?

Tjenester som YouTube laster veldig lite ned, men veldig mye opp. Da trenger de ikke enorme menger med lagringskapasitet. Men de trenger nok servere (troughput) og en router som takler en trøkk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

9073810[/snapback]

Tjenester som YouTube laster veldig lite ned, men veldig mye opp. Da trenger de ikke enorme menger med lagringskapasitet. Men de trenger nok servere (troughput) og en router som takler en trøkk.

9077370[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at de fleste som frekventerer forumet samt "fildelere" generelt er kun opptatt av hvor mye de kan laste ned i sin lille verden. (Og jeg har reparert nok virusbefengte PC'er i nabolaget til å se at mange er fullstendig "clueless" med hva de har lastet og hvor mange ganger). :)

Når de vokser opp og ser at "gigabåndbredde" har noe for seg på komplekse mulitiuser-platformer som skal serve "noen" tusen samtidige brukere og "noen" samtidige applikasjoner vil de skjønne hvorfor denne nyheten ikke bare er interessant med tanke på å fylle diskparken med "pron"/"shareware". :!:

Lenke til kommentar

9073810[/snapback]

9077370[/snapback]

Fordi innlegget jeg svarte på oppga "uberpiracy" som en god gunn til å ha slik båndbredde. Svaret mitt var kun for å illustrere de praktiske konsekvensene som gjør slik "uberpiracy" umulig i praksis.

AtW

Lenke til kommentar

9073810[/snapback]

9077370[/snapback]

Jeg har vanskeligheter med å ta en påstand om at youtube ikke behøver mye lagringskapasitet alvorlig. :)

Lenke til kommentar

Var ikke påstanden først at youtube trenger mye lagringsplass? Altås, youtube trenger no helt sinnsykt med disker i serverene sine! Var vel det som var "saken" her.

Ellers er det jo ingenting å lure på.. Når du ser film på youtube er det ikke fælt mye som blir lastet ned på pc'n din.

On-topic. Dette er jo bare helt sinnsykt. Når jeg blir gammel og grå kommer oldebarna til å surve over den treige 1Gbps linja si...

Lenke til kommentar

Ser en himmelsk stor serverpark som fyller kjelleren min med en slik linje tilgjengelig :love:

Husker godt de månedene jeg satt å faktisk ventet på at Telenor skulle komme å ordne ADSL, 4 mnd forsinken til husstanden vår. lettelse når det kom, men med slike nyheter bruser jo raseriet fram når man endelig forstår hvorfor de opererer med den markedet de har. fytterakkern!!

40Gbit - 5GB/s :p

er så jeg nesten får lyst til å grave min egen lange kabel bare for å gjøre det mulig :p

Er forresten litt nyskjerrig på hvilke leverandører som kniver på toppen i Sverige? Har noen oversikten på dette?

Lenke til kommentar
Jeg har vanskeligheter med å ta en påstand om at youtube ikke behøver mye lagringskapasitet alvorlig. :)

9078384[/snapback]

Han mente at de laster lite ned til PCen din...

9080220[/snapback]

Ellers er det jo ingenting å lure på.. Når du ser film på youtube er det ikke fælt mye som blir lastet ned på pc'n din.

9080916[/snapback]

Nå aner jeg ikke jeg hva dere legger i "fælt masse", men jo det foregår absolutt en del nedlastning når man er på youtube. Hele filmen som du ser på må jo nødvendigvis ned på din maskin, så det lastes ned en god mengde data!

Lenke til kommentar

9064862[/snapback]

9073694[/snapback]

AtW

9073810[/snapback]

Ja, men spør deg hvor stor mp3 databasen til iTunes er? Det er en del Tb der ja, og det finnes torrentsider, der siden har en egen server som hjelper til med å seede, og si det ligger 10 000 torrents på den siden som den må ha alle filene til. Det blir igjen en del Gb med HD filmer, spill på flere Gb osv.

Og så mente ikke jeg til nedlasting, jeg mente til opplasting.

40 Gb/s kan også være greit til UltraHD som spiller 7680x4xxx eller noe sånt :p med 60 FPS, ukomprimert ;) Streame det er ikke lett..

Lenke til kommentar
Hvor tror dere Norge hadde vært uten Telenor?

Ikke at jeg er særlig glad i alt Telenor gjør, men jeg er takknemlig for jobben de har gjort.

9065010[/snapback]

Det er bare til å se hvor Sverige er, så ser man hvor Norge ville vært om ikke det hadde vært for Telenor.

Monopol, pengegalskap og grådighet det er alt jeg vil si

Lenke til kommentar
Telenor tilbyr internett i Sverige også.

9088311[/snapback]

Hvilke hjernedøde svensker velger Telenor fremfor 10 ganger billigere alternativer og 10 ganger bedre inn hastighet 100 ganger bedre ut hastighet?

Endret av s1gnal
Lenke til kommentar
Telenor tilbyr internett i Sverige også.

9088311[/snapback]

Farfaren til en kamerat er svensk, han har Telia hjemme....

Hvilke hjernedøde svensker velger Telenor fremfor 10 ganger billigere alternativer og 10 ganger bedre inn hastighet 100 ganger bedre ut hastighet?

9088377[/snapback]

Telenor leverer faktisk veldig bra linjer i Sverige å...

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...