Gå til innhold

bootsector på feil disk...

Anbefalte innlegg

Har nettopp lagt inn Vista på den nyeste (c:\) av to disker. Nå viser det seg at bootsector (boot.ini, ntlrd etc) befinner seg på den andre (d:\) harddisken. Hvordan får jeg fikset dette sånn at jeg kan formatere d:\ (ligger gammel windows og mye driiit der som ikke er så lett å slette ellers)? Kan jeg starte opp Vista DVD'en og velge reparer eller noe?

Edit: Er det bootsect kommandoen jeg skal bruke? F.eks e:\bootsect /nt60 c: (hvor e: er vista DVD'en og c: er disken jeg vil skal inneholde bootsector)?

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hva slags partisjon du har på C. Det finnes to slags, Primær og Utvidet/Logisk. Man booter bare fra Primær. Hvis din C er Utvidet så blir det vanskelig å bytte.

For å unngå slikt anbefaler jeg alltid at man kobler vekk andre disker når man skal installere.

Lenke til kommentar
Det kommer an på hva slags partisjon du har på C. Det finnes to slags, Primær og Utvidet/Logisk. Man booter bare fra Primær. Hvis din C er Utvidet så blir det vanskelig å bytte.

For å unngå slikt anbefaler jeg alltid at man kobler vekk andre disker når man skal installere.

9064638[/snapback]

Etterpåklokskap er vel og bra... :whistle:

Hvis vi går ut ifra at den er primær da? Hva gjør jeg da?

..og dessuten, hva om jeg hadde koblet den ut, og så satt den i igjen etterpå? Hva hadde systemet gjort med 2 disker med hver sin bootsector?

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Å ha 2 eller flere disker med hver sin bootsektor er null problem. Det er jo BIOS som velger hvilken disk som skal boote.

Du kan ikke bare 'gå ut fra' ting, du må sjekke. Partisjonstype ser du lett i Diskbehandling.

http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

I teorien kan du kopiere filene over til en annen partisjon, og ordne bootsektor med FIXBOOT (og eventuellt FIXMBR).

http://www.windowsnetworking.com/articles_...s/wxprcons.html

Vista bruker forresten ikke ntldr og boot.ini. Vista har en ny type bootmanager.

http://www.windowsnetworking.com/articles_...s/wxprcons.html

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Mente bare "gå ut ifra" fordi jeg mener å huske den er primær, og det virket som om det var en forutstning for at jeg skulle kunne gjøre noe med problemet. Så for å få noe ut av denne diskusjonen her og nå (før jeg kommer hjem fra jobb) tenkte jeg du kunne skissere muligheten som fantes.

Noen som vet om jeg kan lage/fikse bootsector for vista med denne kommandoen?: Bootsect.exe /NT60 som det står om her

Lenke til kommentar
Mente bare "gå ut ifra" fordi jeg mener å huske den er primær, og det virket som om det var en forutstning for at jeg skulle kunne gjøre noe med problemet. Så for å få noe ut av denne diskusjonen her og nå (før jeg kommer hjem fra jobb) tenkte jeg du kunne skissere muligheten som fantes.

Noen som vet om jeg kan lage/fikse bootsector for vista med denne kommandoen?: Bootsect.exe /NT60 som det står om her

9065843[/snapback]

Nei. bootsect.exe vil ikke hjelpe deg.

Det er nt60 sektor som er i drift nå, hvis du kan dualboote.

Det du trenger er rekonfigurere en del ting. Du trenger å få C:\ som en aktiv partisjon, du trenger å få en del filer i C:\ fra D:\, (velger å bruke en måte hvor vi har kontroll over hva det blir) samt at vi kan se forandringer og muligheter) og du trenger å kunne velge bootdisk i bios, til du velger å formatere eller fjerne den D:\ fra systemet ditt.

Så du hvis du ikke har ordnet på det allerede, og hvis du synes det morsomt å drive med system og bootdisker på en fredags kveld, :blush: ,slik som vi andre ellers gjør, så svarer du på følende:

-har du en fungerende dualboot?

-under diskbehandling fra Windows eller Vista, kan du se: hvilken disk som er merket som system, som boot(oppstart), hvor mange partisjoner som er merket som aktive, og at disken med Vista har en primær partisjon, hvilken disk nr (på venstre siden) er hva.

Om du har da mulighet å følge med her, fra en Pc nr 2 eller om du må ordne alt dette mens du er offline.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...