Gå til innhold

Hvordan skape HDR? Helst Photoshop og intet annet!

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å interessere meg for HDR fotografering. ALDRI gjort det før, men jeg forstår dette har vært en trend de siste årene etter noen kommentarer jeg har lest her på forumet.

Jeg fant en tutorial om hvordan lage HDR bilder http://hdr101.com/hdr-tutorial/ og har fått med meg at det handler om flere forskjellige eksponeringer.

Men en ting jeg ikke tror på er at du må ha Photomatix for å gjøre det. Jeg tror på at alt er mulig i Photoshop, og etter som jeg leser på programmets nettside så virker det jo bare som forskjellige måter å legge bilder i layer oppå hverandre?

Noen som kan forklare om dette er mulig å gjøre i Photoshop?

Så lurer jeg også på om man må tre litt vekk fra den malen på websiden der. Fordi når man skal ha bilde av skyene må man jo ekstremt kort lukkertid, i noen tilfeller 1/1000 og ikke 1/250.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

K, Har versjon 7, kan ikke huske å ha sett det der. Men jeg får "skaffe meg" CS3 da :p

Jeg ser siden til Photomatix disser Photoshop litt, men jeg kjøper ikke det helt. Resultatene til photoshop der er riktignok dårligere, men ikke noe som ikke kan løses med saturation og levels

-

Noen som kan argumentere for at Photomatix har noe som Photoshop ikke klarer å gjøre?

Endret av Cetramarius
Lenke til kommentar

ok jeg har ikke sett disse innleggene som muligens har blitt fjærnet, men her syntes jeg det hadde vært fint om vi kunne diskutert litt av teknikken bak HDR.

Jeg har aldri vært noe fan av programmer som gjør jobben for deg. Jeg liker å vite hvordan ting fungerer. Og poenget med HDR er vel å få med alle detaljer i et bilde riktig lys eksponert? Dette er jo ikke mulig ved en takning.

Hvis man hadde tatt disse forskjellige bildene i hvert sitt layer og brukt egenskaper som luminance, overlay, exclusion og difference, hadde man ikke da fått et godt HDR resultat?

Lenke til kommentar

Veit ikkje om det vil fungere å berrre endre blandingsmåten (blend mode), men det er jo eit alternativ å bruke masker. Om du til dømes har to eksponeringar, og legg den lyse på eit lag over den mørke. Då kan du leggje til ei maske på det øvste laget og male bort dei overeksponerte områda frå det. Ved å bruke masker kan ein selektivt skjule områder frå lag, ved å male på den med gråtoner. Svart gjer at laget er heilt usynleg, 50% grå at laget er halvt synleg, kvit at laget er heilt synleg.

Lenke til kommentar

Jeg har så vidt prøvd overnevnte teknikk. Legg de forskjellige eksponeringene over hverandre som selvstendige lag, og visk ut og gjøre de forskjellige områdene delvis gjennomsiktig, alt etter hvilket resultat du er ute etter. Dette tar imidlertid MYE TID, så jeg liker automatikk. ;)

Lenke til kommentar

Er det nødvendig å viske ut så mye da? Når du bruker difference så er det jo det som er forskjellig som kommer med. Men uansett skal man jo merge skygger oppå lyset igjen for å få det mer detaljrikt?

Jeg har nettopp prøvd autmate to Hdr med photoshop CS3, noen som kan argumentere for at Photomatix gjør dette bedre enn photoshop klarer?

Lenke til kommentar
Går det i det hele tatt ann :p

Altså hva i  Photoshop er det du ikke har kontroll over?

Jeg sliter litt med å "skaffe" Photomatix... "de er utsolgt i butikken" :p

9071834[/snapback]

Nåja. De sa noe om wares litt opp her.

Men Photomatix får du testet gratis ved å laste ned trial fra siden til de som lager det. Får testet det meste av funksjonalitet der.

Lenke til kommentar

Photomatix til rundt fem hundre kroner er grusomt billigere enn Photoshop CS3.

Det er så ufattelig provoserende å høre på de ulovlige anskaffelsesplanene dine, Cetramarius. Hold det for deg selv. Hvis ikke blir du uansett sikkert kastet ut av forumet til slutt.

Photomatix kan du prøve gratis. Funksjonaliteten er ikke begrenset; sluttresultatet får et vannmerke.

Lenke til kommentar
jeg har ikke sagt noe om å skaffe meg det ulovlig jeg, ikke prøv å true brukere på veiene av moderatorer, det virker bare dumt

prøv heller å svar på spørsmålet jeg har stilt du

9075703[/snapback]

Nei, selvsagt har du ikke det :whistle:

Hvor mener du at han truer på vegne av moderator?

Lenke til kommentar

OK jeg gir opp. Skal det gjøres like bra i Photoshop så må det klipping til og masse timing av bilder.

Etter at du her smeltet alt sammen til HDR i photoshop så er det liksom et bilde, da har du ikke noe mer kontroll over det. Men Photomatix tar vare på alle lysnivåer selv etter at du har merget det og lar deg stille inn etter det.

Skuffende at photoshop ikke har det, HDR funksjonen er rett og slett dårlig i CS3.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre i PS etter at du har valgt merge to HDR, er å gå i mode-menyen. Nå har jeg ikke PS foran meg, men jeg tror du der skal velge noe sånt som 32-bits rom eller noe. Da får du opp en dialog som ligner på curves, og her kan du velge presets eller custom. Dersom du velger custom kan du kose deg litt og få fram effekten som går igjen i HDR bilder. Personlig har jeg ikke fått til noe særlig bra, om det er på grunn av input-bildene, mine evner i PS eller om jeg burde brukt Photomatix vites ei. Post gjerne noen bilder om du får det til....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...