Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nedgradere BIOS A8N-SLI Deluxe

Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS A8N SLI Deluxe hovedkort. Gikk til Asus sine sider og hentet ned siste BIOS (1805). Trykket Alt-F2 ved oppstart og BIOSen ble oppdatert. Problemet er bare at med den nye BIOSen vil ikke maskinen starte med noen av de nye WD 500GB SATA diskene. Maskinen starter med Seagate 320GB SATA diskene. Prøvde å bytte kanal på WD diskene uten at det hjalp. Jeg får også APIC error når jeg prøver å boote kubuntu. Kommer inn i kubuntu med NOAPIC som kernel option, men får ikke logget inn i KDE. Alt fungerte før BIOS oppdatering, så tenkte jeg skulle ta å nedgradere til forrige BIOS 1016, men det nekter hovedkortet fordi det er en gammel versjon. Leste noe om at man kan lure hovedkortet til å oppdatere med gammel BIOS ved å rename BIOS-fila til det som ligger på CD'en som fulgte med hovedkortet. Problemet er bare at jeg kjøpte kortet som demovare, og fikk ikke med den CDen. Noen som vet hvordan jeg kan komme meg ut av denne klemma?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager å måtte bumpe, men er det noen som har forslag til en løsning? Vil helst få løst problemet så snart som mulig :)

Edit: Mulig jeg burde postet denne under hovedkort, så hvis en moderator kan flytte denne er det fint :).

Endret av WzUp
Lenke til kommentar

Hadde litt problemer med at USB-tastatur ikke fungerte ved boot, så tenkte en BIOS oppdatering kunne fikset det.

Lagde meg en bootcd nå med dos på, og fikk kjørt AWDFLASH.EXE. Virker som dette er det samme programmet som er integrert på hovedkortet. Så helt likt ut og nektet å nedgradere, så da er jeg like langt...

Lenke til kommentar
er det muligheter for å skrive komandoer i programmet?

--help eller bare help

jeg trur det kansje er mulig at du kan kjøre en tvungen "oppgradering"

9074743[/snapback]

Det er det. Sjekket ikke hjelp i DOS, men kom over løsningen når jeg googlet. Hadde prøvd med forskjellige kommandoer før som ikke fungerte, men fant til slutt en side der det stod at jeg kunne bruke /f til slutt, og da fungerte det! :).

Kommandoen ble da som følger: awdflash /QI gammelbios.bin /f

Da er jeg en erfaring rikere ihvertfall. Flasher jeg en dårlig BIOS igjen vet jeg akkurat hva jeg skal gjøre :). Takk for all hjelp i denne tråden :).

Edit: Er det noen som vet hvordan jeg kan bruke Silicon RAID SATA kontrolleren med en disk uten å faktisk bruke RAID? Er tom for vanlige SATA-kontakter og vil ikke bruke RAID. Vil at dataene på disken ikke er avhengig av RAID-kontrolleren hvis jeg bytter system :)

Endret av WzUp
Lenke til kommentar

Neida, har ikke noe å si det - de blir akkurat som vanlige disker. Jeg har to disker på Silicon RAID-kontrolleren min, og de funker glimrende...

Forøvrig var det litt artig å lese om problemet ditt, for du har hatt akkurat samme problemet som meg. Jeg må koble ut tre disker for at maskinen skal kunne starte. Vi har samme hovedkort... Men i mitt tilfelle funka det ikke å nedgradere biosen.. Kan ha noe å gjøre med at jeg gjorde det fra windows...

Du vil vel ikke forklare meg hva du gjorde sånn helt presist - hvordan du ordna boot-cden, hva du la på den og slikt? :) Vil sette veldig stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Neida, har ikke noe å si det - de blir akkurat som vanlige disker. Jeg har to disker på Silicon RAID-kontrolleren min, og de funker glimrende...

Forøvrig var det litt artig å lese om problemet ditt, for du har hatt akkurat samme problemet som meg. Jeg må koble ut tre disker for at maskinen skal kunne starte. Vi har samme hovedkort... Men i mitt tilfelle funka det ikke å nedgradere biosen.. Kan ha noe å gjøre med at jeg gjorde det fra windows...

Du vil vel ikke forklare meg hva du gjorde sånn helt presist - hvordan du ordna boot-cden, hva du la på den og slikt? :) Vil sette veldig stor pris på det :)

9079593[/snapback]

Hei. Akkurat som vanlige disker sier du. Hva har du valgt som oppsett på RAID kontrolleren da? Får du tilgang til dataene hvis du plugger disken på vanlig SATA kontakt.

Anngående BootCD er det en del info på http://bootdisk.com/

Kort fortalt lasta jeg ned denne fila og åpnet den med UltraISO trial versjon. La til awdflash.exe og biosfila og lagret ISO. Brente så ut som image fil. Når du booter opp på CDen ligger BIOSen og awdflash på R:\.

Lenke til kommentar
Hadde litt problemer med at USB-tastatur ikke fungerte ved boot, så tenkte en BIOS oppdatering kunne fikset det.

9066554[/snapback]

Gå i biosen og skru på USB legacy support så funker det nok

9079675[/snapback]

Skal teste dette neste gang jeg starter maskina. Takk :)

Lenke til kommentar

9079593[/snapback]

Hei. Akkurat som vanlige disker sier du. Hva har du valgt som oppsett på RAID kontrolleren da? Får du tilgang til dataene hvis du plugger disken på vanlig SATA kontakt.

Anngående BootCD er det en del info på http://bootdisk.com/

Kort fortalt lasta jeg ned denne fila og åpnet den med UltraISO trial versjon. La til awdflash.exe og biosfila og lagret ISO. Brente så ut som image fil. Når du booter opp på CDen ligger BIOSen og awdflash på R:\.

9085537[/snapback]

Takk for svar! :)

Jeg har ikke gjort noe med innstillingene utover det som var standard. RAID-innstilingene må aktiveres, mener jeg. Diskene mine som står på den kontrolleren oppfører seg som helt vanlige S-ATA-disker, og de kobler jeg glatt over på den andre kontrolleren om jeg har behov for stor overføringshastighet (har bare S-ATA2-disker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...