Gå til innhold

Løsning på BSOD/ustabil. prob. ASUS Striker Extrem

exin89

Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med at jeg ikke har fått pcn stabil etter jeg fikk Striker Extreme hovedkortet. Hver gang jeg har vert borte og kommet tilbake seinere har det vert Bluescreen. Orthos feilet også etter ca 2min

Leita rundt på nettet og fant ut at noen kan løse problemet ved å avinstallere nVidia Network Access Manager, og Nvidia Firewall.

Dette hadde jeg ikke installert selv.

Leita mere, og fant ut at et par driver versjoner kunne føre til BSOD pga LAN Driver.

Hadde ikke en driver som hadde dette problemet. Versjon 5.11 var vel stort sett eneste nvidia driver med det problemet og den er noen år gammel.

Så fant jeg ut hva mitt problem var. Jeg hadde installert skjermdriveren før jeg installerte ForceWare driverne. Skjønner ikke at det kunne ha så mye å si, så jeg prøvde å avinnstallere alle nVidia drivere. Så innstallerte jeg ForceWare (merk nyere versjon enn den jeg hadde) Så installerte jeg Skjermdriveren etter en restart. Så en restart til. Og Da fungerte alt som det skulle. Ingen ustabilitetsproblemer. Ikke engang Post problemer ved auto på minne settings. Og orthos har ikke feila etter 20min.

Så jeg sier bare til alle som har problemer med BSOD (Bluescreen) som sier at det er "NVNRM.SYS" problemer: Prøv noe av dette.

*Avinnstaller alle Nvidia drivere.

Innstaller ForceWare driver før Skjermdriver.

* Avinnstaller "Nvidia Firewall"

Software firewall er bedre både i beskyttelse og CPU bruk enn Nvidia Firewall.

* I noen tilfeller kan det funke å avinnstallere både Firewall og "Nvidia Network Access Manager"

Håper dette kan være til hjelp for andre. Selv har jeg sliti lenge med dette problemet bare pga at driver innstallering måtte gjøres i annen rekkefølge.

Har prøvd en gang til bare å ha brukt Driver Cleaner Pro for å fjerne driver skikkelig og ikke installert Access Manager etterpå, Og foreløpig ser det bra ut.

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vist ikke løst allikevel. Får fortsatt BSOD, med NVNRM.sys som problemet, men det er ikke ustabilt lengre. Nå er det helt stabilt fram til jeg får BSOD.

Ett av problemene mine var at det var for varmt i kabinettet, det var pga viftestyringa var skrudd til minimum. Men det er ikke grunnen til BSOD.

BSOD = Bluescreen (for de som ikke visste det.)

Lenke til kommentar

Ja det kan være drivere,men kan gi deg noen tips.

Nå kjenner jeg 680i veldig godt.

Hva er volt til minne?

Du må ikke ha for høy volt.

NVNRM.SYS dette er det mange som har hatt på grunn av

høy volt minne.

Det er nVidia Network Resource Manager

Som du har avinstallert.

Tar med en post her.

Quote:

Considering all the cr4p I had with another platform, my EVGA 680i A2 has been fine untill recently. I thought I gotten over the problems by flashing back to P27 from the P28. P28 let me get an E6600 ES CPU all the way to 3.9GHz & benching with 3DMark06. Most impressed...for about 2 days & then things started falling over. Right now, Im having trouble running a 1GB single stick of Geil PC2 4300 with 1.9Volts up its 4ss! If I put a single stick of OCZ SLI 8500 in the board, I have to use 2.3volts & get random BSOD's revolving around NVNRM.SYS codes.

Personally, I am thinking the mobos Memory Voltage Regulator is shafted or/and it burnt my Ram. The 2GB OCZ 8500 kit never gave C1 Error codes at 1.9volts. No matter how many times I reset CMOS or flash this board back to P27, I get a C1 Error code unless I ramp up the boards VDIMM. Now its got so bad, using the Geil @ 266Mhz intead of the OCZ @ 400, I'm still having to ramp up the boards default voltages but when all this was new, never a C1 error ever!

Sjekk minne med memtest86+ 1.70

Kan passere med for høy volt,husk lav volt som mulig.

Slett pagefile.sys denne kan bli ødlelagt vil gi random bsod.

Pcen er ikke stabil viss du få bsod.

Oc kan ha skylden.

Lær og decode stop feil her.

http://aumha.org/a/stop.htm

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve å kjøre 800Mhz 5.5.5.15 timings på 1.8-1.9v og se om det er problem da. Har prøvd med 2.3v 2.25v, men ikke mindre. Er vist 2.2v og ikke 2.3 som komplett hadde spesifisert en stund, så jeg kan nok kjøre de på ned imot 2.1v uten problem.

Lenke til kommentar

Prøvde med 2 brikker og det funker ikke, Men når jeg tok ut den ene var alt fjellstøtt. Skjønner ikke hvorfor. Har prøvd begge brikker hver for seg, og alle mulige kombinasjoner av plassering av 2 brikker. Og alene er begge brikkene fjellstøe, men 2 brikker går bare ikke :S Skjønner ikke hvorfor det er sånn. Utrolig teit egentlig.

Er Crucial Ballistix PC8000 1000Mhz 5.5.5.15 brikker, Samme åssen settings er det som skrevet over. Støtt på 2.3v også.

Har prøvd 800Mhz 5.5.5.15 @ 1.8 og 1.9v men det funker ikke når jeg bruker begge brikkene.

Lenke til kommentar

Du må kjøre memtest86+ 1.70 på 1 og 1 brikke.

Har du testet det.

2.1v ikke over det.

Ballistix kan gjøre 1100mzh på 2.1v.

Bruk bios oppsett i memguiden min.

Viss du får stabil i memtest86+.

Del pagefile.sys denne kan ha blitt ødelagt.

Vil gi random bsod.

Memguide.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Volt to memory.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Lenke til kommentar

Problemet er at pcn ikke vil starte skikkelig engang med 2 brikker, Så hvis jeg setter mem. settings med en brikke og setter inn den andre og starter så bør det vel kanskje gå.

Kommer ikke inn på mem guiden din. Er VIP side som jeg ikke har tilgang til tror jeg.

Endret av exin89
Lenke til kommentar

starta med en brikke, satt standard settings 5.5.5.15 2t og kjørte memtest86, Så bytta jeg brikke, kjørte igjen. Så begge brikkene, og kjørte memtest86 da og. Alt ser bra ut og alt er stabilt og fint. Ingen problem med at det låser seg når jeg går inn i BIOS eller noe, så håper på at det funker nå. Har kjørt Orthos i 30min nå og spill også ser bra ut.

Takk for guiden :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...